„minden, amit teszek, a szívem, testem, lelkem ügye” mondja Donna Karan, a nevét viselő nemzetközi cég elnöke és vezető tervezője”. „Számomra a tervezés személyes kifejezése annak, hogy ki vagyok- feleség, anya, művész és üzletember- mindaz a sok szerep, melyet manapság minden nő megpróbál egyensúlyban tartani. De mielőtt bármi más lehetnék, nő vagyok, annak minden komplikációjával, érzésével és érzelmével”.
Donna Karan
„minden, amit teszek, a szívem, testem, lelkem ügye” mondja Donna Karan, a nevét viselő nemzetközi cég elnöke és vezető tervezője”. „Számomra a tervezés személyes kifejezése annak, hogy ki vagyok- feleség, anya, művész és üzletember- mindaz a sok szerep, melyet manapság minden nő megpróbál egyensúlyban tartani. De mielőtt bármi más lehetnék, nő vagyok, annak minden komplikációjával, érzésével és érzelmével”.
Karan valójában női ösztöneinek és kreatív megérzéseinek köszöni azt a sikert, melyet a férjével, Stephan Weiss-el 1984-ben alapított céggel értek el. „Mivel nő vagyok, szeretek gondoskodni másokról, megfelelni az elvárásoknak és megoldani a problémákat. Ugyanakkor a bennem lakozó művész törekszik a szépségre, úgy érzésben, mint látványban. Ezért a tervezés egy állandó kihívás, hogy egyensúlyban tartsam a kényelmet a luxussal, a gyakorlatit a kívánatossal.”
Ahogy Karan megfelel ennek a kihívásnak, az egy body dressz egyszerűségétől (minden ezzel kezdődött) a kézzel festett, kis szériában készült devore ruha kézműves művészi ragyogásáig terjed. Bármilyen formában is, Karan szerint minden a testtel kezdődik és végződik- érzéki kifejezésmódja, a mozgás szabadsága, és tartalmas biztonság.
Az öltözködés modern rendszere szerint Karan koncepciója hét könnyű darabra épül, ezek az egymással variálható ruhadarabok alkotnak meg együtt egy komplett ruhatárat, mely a nappaltól az estéig, a hétköznaptól a hétvégéig, szezontól szezonig viselhető”. Nemzetközi férfi és nő számára tervezek. Egy kreatív ember részére, aki soha sem tudja, hogy hová kerülhet a nap folyamán”. Ezért van New York a címkén. Ez megadja a tempót, a hozzáállást.” A divat több- kultúrájú nyelvét beszélve, Karant inspirálja „a mindannyiunkban” jelen lévő művész. Ezért számára a tervezésnek rugalmasnak kell lennie. Ehhez a fekete a tökéletes vászon. Alapvető eszköztára a kasmír, bőr, sztreccs és öntött anyagok, valamint a testet beborító és formázó sziluettek.
Karan cége, már kezdettől fogva nemcsak a ruhákról szólt, hanem életstílusokról. Karan az egész képet látja, tetőtől-talpig, a funkcionálistól az esztétikusig, ami további kérdéseket vet fel:
„Hogyan öltöztetem fel a lábat?” - ez inspirálta a Donna Karan Harisnyákat.
„A megfelelő melltartó, T-shirt és hálóruha?” - Donna Karan Intimates
„A tökéletes szemüveg?” Donna Karan Eyewear.
A lista folytatódik a cipőkkel, övekkel, tartozékokkal és, mint Karan mondja, „mindazokkal a dolgokkal, amik ahhoz kellenek, hogy összekapd magad”.
Karan kutatása a tökéletes farmernadrág után, valamint az a vágya, hogy Gabby lányát öltöztesse, vezettek el 1988-ban a DKNY megszületéséhez. Elérhető divat városi ésszerűséggel, amit Karan úgy hív, hogy „mint a pizza a Collection kaviárja mellett”. A DKNY olyan népszerű és változatos lett, hogy más márkanevek is kinőttek belőle, mint a DKNY Jeans, DKNY Active, DKNY Fehérnemű, DKNY Kid és a legújabb, DKNY Baby. (Nem véletlen, hogy Karan unokái és barátainak gyerekei nagy szerepet játszottak ez utóbbi márkák létrejöttében). Mint a DK Collection, DKNY, DKNY Jeans és DKNY Active is saját kiegészítő sorokkal rendelkeznek, hogy a kínálat teljes legyen.
Újabb kihívás, a férfidivat. Karan rájött, hogy az életében őt körülvevő férfiaknak, kezdve a férjével, szintén szükségük van egy színvonalas öltözködési rendszerre. Figyelembe véve, hogy édesapja férfiszabó volt, elkerülhetetlennek látszott a Donna Karan férfi vonalának megtervezése, így 1991-ben el is indultak vele. Mivel a férfiak nem élhetnek folyamatosan kétsoros kasmíröltönyökben, a DKNY Men is létrejött, válaszként a sportosabb „utcai” divatigényre. Mindkét férfiruha vonal tovább terjedt, a szabott öltöny részlegektől a kiegészítőkig és cipőkig.
A luxus Collection és a szabad szellemű DKNY világa közötti űr kitöltésére Karan bevezette a Signature-t, férfiak és nők részére egyaránt. Karan alapstílusaiból és új koncepcióból merítve a Signature márka életstílus kollekciókat képvisel, melyek Karan szerint „modern klasszikusok, melyek legalább olyan kényelmesek, mint amennyire személyre szólóak”.
Mivel feltett szándéka, hogy minden érzéket elcsábítson, Karan felvállalta a lakberendezés és szépségápolás világát is. Saját belső berendezéseit rajzolva megalkotta a Donna Karan Lakberendezést, a környezeti elemek gyűjteményét, melyek mind az „érintsd meg és érezd” gondolatáról szólnak, mint az aromaterápiás illatos gyertyák, kasmír és takarók, valamint népművészek által készített dísztárgyak. Férjével megkreálta a Donna Karan New York illatot, kedvenc illatainak személyes keverékét. Innen tovább léptek az érzékien lágy Cashmere Mist illatot, kiegészítő fürdő és testápoló kísérőivel. Weiss, egy elismert szobrász, lett a Donna Karan Kozmetikai Vállalat exkluzív gyártója és terjesztője. Amint a Donna Karan International terjeszkedett, partneri kapcsolatot épített ki olyan vezető cégekkel melyek, mint az Estée Lauder, területükön a legjobbnak számítanak. Továbbá jelentős licensz partnerek a Hanes Hosiery, Liz Claiborne (DKNY Jeans és Active vonalak), Wacoal America (fehérnemük), Esprit de Corp (DKNY Kölyök és Baby) és Phillips Van- Heusen (DKNY Férfiingek). A licensz- terjeszkedések mellett a Donna Karan International belépett a kiskereskedelembe is, így világszerte már több mint hetven, a cég tulajdonában lévő, vagy licensz megállapodással önálló Donna Karan New York üzlet működik. Visszatérve oda, ahol minden elkezdődött, 1999-ben nyílt meg a New York City DKNY üzlet, és 2000-ben a Donna Karan New York kollekció bolt, mindkettő a Madison Avenue-n. |
Karan számára valóban minden New Yorkban kezdődött. Long Island-on beleszületett a divatba. Az édesapja, Gabby Faske (aki meghalt, amikor Karan 3 éves volt) férfiing készítő volt, az édesanyja, Helen, bemutató modell és divatáru üzletkötő. Még Karan mostohaapja, Harold Flaxman is a divatszakmában kereskedett. Így természetes volt Karan számára, már a középiskolában, hogy megtervezte első kollekcióját egy divatbemutatóhoz. Amikor a Parson’s Divattervező Iskola másodévese volt Karant felvette Anne Klein nyári munkára. Ez egy olyan kapcsolat lett, mely Karan egész további életét befolyásolta. Háromévi tervezőasszisztensi munka után Karan lett Klein utóda annak 1974-ben bekövetkezett halála után. Louis Dell’Olio, egy barát a Parson’s-ból egy évvel később csatlakozott hozzá, és együtt elkészítették az Anne Klein Kollekciót. Mint a DKNY előfutára, Karan 1982-ben megalkotta az Annie Klein II Kollekciót, ez lett a divatban az áthidaló és életstílus öltözködési mód előfutára. Tíz évvel Klein halála után Karan készen állt az önálló megjelenésre, Weiss támogatásával és az Anne Klein Co. Tulajdonosa, a Takiyho, Inc. Partnereként. 1985 ősze láthatta az első Donna Karan New York kollekciót, és úgy a sajtó, mint a kiskereskedők visszhangja megerősítette, hogy Karan divattörténetet csinált. |
Hosszú karrierje során Karan eredményeit a szakma vezetői számtalan kitüntetéssel jutalmazták. Maga az Amerikai Divattervezők Tanácsa, példa nélkül álló módon, hat alkalommal tüntette őt ki. Mivel az iparág ilyen bőkezű volt Karannal, ő alapvetően fontosnak tartja ennek viszonzását, ezért tölt annyi időt alma materében, a Parson’s -ban, ahol előadásokat tart és kritikát mond a hallgatók munkáiról. Karan cégének ismertsége és lehetőségei szívből jövő kötelességének érzi, hogy szociális célokra is fordítsa. A CFDA igazgatótanácsi tagjaként Karan találta ki és vezette be az Eladás Egyhetede programot az AIDS elleni figyelemfelkeltésre és oktatásra. Dolgozik a Divattervezők Alapítványa az AIDS-ért (DIFFA) igazgatótanácsában, mely szervezet honorálta Karan vállalati szintű humanitárius akcióiért. Karan alelnök volt a New York-i „Srácok a Srácokért” eseménynek a Gyerekkori AIDS Alapítvány javára, mely 1993-ban indult, és 1998-ban egy fantasztikus Szuper Szombat bolhapiac/barbecue eseményt szervezett Liz Tilberisszel, az Ovarian Rákkutató Alapítvány javára. Karan szerint „A divatnak erről kell szólnia, hogy divat legyen másokon segíteni minden lehetséges módon”. |
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez