Vajon mire van szükség egy jó és sikeres ruhamárkához? Egyrészt elengedhetetlen, hogy szakmailag felkészült művészek álljanak mögötte, másrészt szükség van valakire, aki ért az üzlethez, viszont talán a legfontosabb, hogy legyen egy hitvallás, egy olyan hozzáadott érték, ami igazán szerethetővé teszi a brandet. Sokszor talán éppen ezt az utóbbit a legnehezebb az összetevők közül megtalálni és megfogalmazni. A zerofashion esetében ez másként volt, ugyanis létrejöttének és működésének éppen az a célja, hogy változtasson a vásárlói szokásokon, amit valódi meggyőződés tesz igazán hitelessé.
Hári Hajna, Mosolygó Anna és Lang Dániel olyan lelkesen képesek a fenntarthatóságról, környezettudatosságról és a zerofashionről mesélni, hogy valószínűleg azokat is egy pillanat alatt kíváncsivá teszik, akik nem feltétlenül gondolkoznak azon, hogy vajon milyen kérdéseket és problémákat vethet fel az újabb és újabb fast fashion ruhadarabok -gyakran felesleges- megvásárlása.
Hajna a Képzőművészeti Egyetemen végzett grafikusként, és már a diploma projektje is az öko és fenntarthatóság témakörökkel foglalkozott, Dani pedig Canterbury-i egyetemen folytatott nemzetközi gazdaságtan tanulmányai során találkozott azzal a 2016-os statisztikával, mely szerint az emberek a ruhatáruk minimum 30%-át nem használják. Mivel mindketten úgy gondolták, hogy ez nem egy olyan tény, ami felett csak úgy szemet hunyhat az ember, ezért elkezdtek egy közös projekten gondolkozni, amely középpontjában a fenntarthatóság áll. "2019-ben az első kollekciónk pólókkal indult, és az inspirációt elsősorban abból merítettük, hogy láthatóan nagyon sokan mászkálnak olyan felirattal a felsőjükön, aminek a jelentésével nincsenek feltétlenül tisztában” -meséli Dani. „Arra gondoltunk, ha ezekre ilyen nagy az igény, akkor valószínűleg a szórakoztató, kreatív szövegekre is lenne kereslet, ráadásul miért ne lehetne használt, de jó minőségű, kifogástalan állapotban lévő pólókra írni őket. Ez igazából a zerofashion szellemiségének a lényege, ugyanis úgy gondoljuk, hogy a fogyasztást könnyedén minimalizálni lehetne az újragondolással. Elsősorban azt szeretnénk megértetni az emberekkel, hogy attól, hogy valami elszakad vagy elromlik, nem kell egyből kidobni, meg lehet javítani, mint ahogy egy megunt, vagy valamiért mégsem tetsző ruhadarabot is fel lehet dobni és új értelmet adni neki” – teszi hozzá Hajna.
"Az újrahasznosításnak és a tudatosságnak is vannak különböző lépcsőfokai, hiszen ezekbe a kategóriákba már beletartozik az is, ha megjavítunk egy sérült ruhadarabot, de akár újra is gondolhatjuk azt, nem is beszélve arról, amikor egy anyagot teljesen más formában, ismételten felhasználunk”-meséli Dani. „Ehhez azonban nem volt meg a kellő szaktudásunk, de szerencsére rátaláltunk Annára” - teszi hozzá Hajna.
Mosolygó Anna Dániában tanult környezettudatos divattervezést, így számára egyértelmű volt, hogyha saját márkát indít, akkor mindenképpen prioritást fog élvezni, hogy egy fenntartható brandről legyen szó. „A Koppenhágai Egyetemen minden projektünk arról szólt, hogy hogyan legyünk minél inkább tudatosak, illetve nagy hangsúlyt kapott az is, hogy hogyan lehet etikus egy márka. Tehát, hogy ne csak a környezetet ne terheljük, de hogyan dolgozzunk úgy együtt emberekkel, hogy az valóban humánus legyen és értéket teremtsen. Én bármit is teszek a divatiparban, próbálok így gondolkodni és ennek megfelelően cselekedni, mert szerintem csak így érdemes!”. Anna egyetemi tanulmányait követően Mosolygó Studio néven indított márkát, amely a fenntartható ruhák tervezése mellett workshopokról is szól. „Nyaranta szoktam 8-15 éves gyerekeknek divattervező-varró táborokat tartani, ahol megtanulhatják, hogy mennyire izgalmas dolog valamit újragondolni és átalakítani. Hiszen így nem csak a környezetért tehetnek, de egyedi, különleges darabokkal gyarapodhatnak, amelyeket büszkeség viselni”.
Saját projektje szellemiségét tekintve cseppet sem meglepetés, hogy miután Hajna és Dani fél évvel ezelőtt megkeresték, hogy csatlakozzon a zerofashion csapatához, Anna egyből igent mondott. „Ha nem tanítjuk meg az embereknek, hogy miért nem jó, ahogyan eddig működött a divatipar, és hogyan lehetne sokkal tudatosabban részt venni benne, akkor nem fogunk tudni változást elérni.” Anna és Hajna is egyetértett abban, hogy már hazánkban is elindultunk egy egészen jó úton, hiszen főleg a fiatalabb korosztály képviselői kezdik belátni, hogy sok esetben érdemes second hand ruhadarabokat beszerezni, hazai tervezőket támogatni, vagy éppen több pénzt költeni minőségibb, időtállóbb kreációkra.
"A zerofashion második, 2020-as kollekciója megszületésének idején előállt a karantén szituáció, amikor minden adott lett volna ahhoz, hogy az új ruhadarabok dizájnján tudjak dolgozni, azonban éppen a sok szabadidő és bezártság akadályozott meg abban, hogy haladjak a skiccekkel. Rájöttem, hogy úgy, hogy otthon ülök egyedül, nincs inspirációm, nem tudom kivel megvitatni, hogy egy-egy ötlet jó-e vagy sem” – meséli Hajna. „Ezért úgy döntöttem, hogy felkeresem az egykori egyetemi ismerőseimet, akikről tudtam, hogy foglalkoznak a fenntarthatóság témakörével, és megkérdeztem őket, hogy lenne-e kedvük közreműködni az új kollekció mintáinak tervezésében. Az ötlet olyan sikeres volt, hogy végül 11 dizájner csatlakozott az idei pólók tervezéséhez.” Hajna szerint ez azért is egy szuper kezdeményezés, mert amellett, hogy a kollekció így igazán sokszínű és egyedi lett, a tervezők számára is remek lehetőséget teremt, hiszen a pólók tulajdonképpen egyfajta reklámfelületként is működnek.
„Így, hogy Anna is csatlakozott hozzánk, jövőre már mindenképpen szeretnénk bátrabban nyúlni az anyagokhoz, több új módszert is kipróbálni. A harmadik kollekció tervének érdekessége, hogy az eddigi printelt pólók mellett különböző ruhadarabokat fogunk teljesen újragondolni vagy épp összekombinálni egy másikkal, és ezzel egy egyedi stílust kialakítani. Illetve már kiegészítőket is szeretnénk tervezni.”- meséli Dani. „Emellett az év hátralévő részében szeretnénk minél több edukatív jellegű programot is szervezni, a körülmények miatt egyelőre online formában. Idén egyébként már megszerveztük a ZeroBörzét, amelynek egyrészről az volt a szándéka, hogy felhívja a figyelmet a zero waste szemléletre, másrészről fontos szerepet játszott a közösségépítés. Éppen ezért más márkákat és alkotókat is meghívtunk az eseményre, ahol bemutathatták, hogy ők hogyan állnak ehhez a kérdéshez. Úgy gondoljuk, hogy nagyon sikeres volt a kezdeményezés, így a jövőben mindenképpen szeretnénk még több ZeroBörzét szervezni!”
Annak ellenére, hogy a brand fő eleme, hogy használt anyagokkal dolgoznak, bizonyos esetekben a zerofashion is kompromisszumra kényszerül, ezt történt az SZFE igazi szimbólummá vált maszkjainak esetében is. „Úgy gondolom, hogy a művészet szabadságáért minden esetben ki kell állni, ezért is viselem nagyon a szívemen már a kezdetektől az SZFE ügyét”- meséli Dani.
„A sárga maszkokat látva úgy gondoltam, hogy ezeknek a gyártásából mi is kivehetnénk a részünket, így megkértem Hajnát, hogy készítsen látványterveket a feltartott kezes grafikával, Annát pedig, hogy mutasson különböző opciókat, hogy milyen maszkokat lenne érdemes készíteni. Az eredeti terv szerint egy hét alatt akartunk 100 db maszkot kivitelezni, de az SZFE felkérésére a diákok és további önkéntesek segítségével végül két nap alatt sikerült majdnem 1000 maszkot varrni. A zerofashion és az SZFE Facebook oldalán osztottunk meg egy felhívást arról, hogy önkénteseket keresünk, akik segítenének a varrásban, és legnagyobb meglepetésünkre pár óra alatt 30-40 ember jelentkezett. Ami még nagyobb örömmel töltött el minket, hogy másnap reggel ezek az emberek meg is jelentek a Jurányiban, ahol helyet kaptunk a maszkok elkészítéséhez.” A feladatot sikerült teljesíteni, ugyanis alig 48 óra leforgása alatt a vasárnapi tüntetésre összesen 800 db maszk készült el. „Nagyon hálásak vagyunk mindenkinek, aki segített a megvalósításban, ez tényleg igazi csapatmunka volt, illetve külön szeretnénk megköszönni a segítséget Darányi Hannának (SZFE hallgatója), hiszen nélküle ez a kezdeményezés nem valósulhatott volna meg ilyen volumenben”- emeli ki Dani.
Felmerülhet a kérdés, hogy mégis hol volt ebben a kompromisszum? „A maszkokat a márkánk elveitől eltérően nem használt anyagokból készítettük el, azonban arra nagyon figyeltünk, hogy például felesleges hulladék ne keletkezzen a gyártás során” - hangsúlyozza Hajna. „Ebből is látszik, hogy vannak helyzetek, amikor engedni kell az elveinkből ahhoz, hogy egy másik, hasonlóan jó célt támogathassunk.”
„A maszkok gyártása azóta is tart, ugyanis az SZFE hallgatói mellett az ügy szimpatizánsai is egyre többen kezdtek el érdeklődni, hogy hogyan lehet őket beszerezni. A folyamatot -amit mára már kiszerveztünk egy varrodának, ugyanis úgy gondoltuk, hogy az önkéntesek idejét és energiáját nem lehet a végtelenségig kihasználni- támogatói adományokból finanszírozzuk.” – teszi hozzá Dani. „Eddig hétvégente, a Vas utcában osztogattuk azoknak, akik szerettek volna SZFE maszkokat, azonban mivel nagyon sok megkeresést kaptunk azzal kapcsolatban, hogy igény lenne arra, hogy vidékre, sőt külföldre is eljuttassuk, ezért már online is meg lehet rendelni őket.”
A zerofashion célja, hogy közösséget építsen, hogy megváltoztassa az emberek gondolkodását, ezzel párhuzamosan pedig a vásárlási szokásaikat is. Az egészen biztos, hogy jelenlegi állapotában egyszerűen már tarthatatlan a túlfogyasztás, így bízunk benne, hogy az ilyen zöld kezdeményezések halló fülekre találnak, és beindítanak egy olyan folyamatot, ami valódi változáshoz vezet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez