Azok, akik ezeket a cikkeket olvassák, mások, mint a legtöbb ember. Az autó jellemzően többet jelent számukra egy szimpla technikai eszköznél. Nem kizárólag arra a funkcióra választják, hogy eljuttassa őket egyik pontból a másikba. Fontos számukra az, hogy azt miként teszik meg.
Sok olyan úton közlekedő ember illetve csoport van, akik egy egyedi, máshoz nem hasonlítható járművet vezetnek, és mint a csoport tagjai köszöntik egymást. Amikor két közlekedő int egymásnak, akkor azt azért teszik, mert tudják, hogy a másik, a szembe jövő „ugyanabban az érzésben” van. Ilyen csoportot alkotnak például a motorosok. Köszöntik egymást az úton, ismerősként kezdenek egymással beszélgetni a parkolókban, benzinkutaknál. Hogy miért teszik? Mert számukra nem az úticél a lényeg, hanem maga az utazás. Azonos élményt élnek át és ez teszi őket egy csoporttá. Volt régen egy időszak, amikor az Alfa tulajdonosok is így tettek. Egy csoporttá kovácsolta őket az egyedi autó és talán az a sok-sok műszaki probléma, amivel semelyik másik autós nem találkozhat.
Számos más példa is van erre az utakon, de a köszöntés oka mindig valamilyen közös élmény.
Soha nem értettem, hogy miért vesz valaki pickup-ot. Soha nem értettem, hogy kinek készülnek ezek az autók ekkora számban? Hogyha mezőgazdasággal foglalkozik valaki, vagy éppen vadász, akkor persze érthető. De azért valljuk meg, ez nem feltételezne ilyen darabszámú eladásokat. Azt sem értettem soha, hogy miért vágyik statisztika szerint minden második amerikai pickup-ra. Azt gondoltam, hogy biztos csak valami nagyzási hóbort viheti rá, semmi más nem lehet az oka. Aztán jött a Ford Ranger Raptor és rájöttem, hogy óriásit tévedtem.
A pickup egy haszonjármű, és természetesen számos oka van a racionális választásának is. De ha a saját kontinensünknél távolabb tekintünk, akkor látható, hogy például az Egyesült Államokban óriási divatja van évtizedek óta ennek a járműkategóriának. Európában is egyre népszerűbbek ezek az autók, ezek között pedig a Ford van az élen. Ugyanez a statisztika igaz Magyarországra is. Tavaly csak a Rangerből 2200 darab fölötti darabszámot értékesítettek, így a szegmensen belül meghatározó 50%-os piaci részesedést értek el.
A Rangeren belül a Raptor viszont valami egészen más, különlegesebb annál. Az amerikai nagytestvér, az F-150 Raptor mintájára megteremtették az európai méretekhez igazított, egyel kisebb Ranger Raptort.
A pickup-ok igazi hasznossága ott kezdődik, ahol az aszfaltsáv véget ér. Amikor lekanyarodunk a megszokott útról. A Ford mérnökei viszont úgy döntöttek, hogy ennek nem feltétlenül kell így lennie. Élvezhetjük az autózást minden terepen. Tömérdek funkcióval, design elemmel egészítették ki a „standard” Rangert. A Raptor gyomrába egy nagyon jó képességű és remek menetteljesítményt nyújtó 2 literes EcoBlue dízelmotort tettek, ami 213 Le és 500Nm nyomaték leadására képes. Mindehhez kapcsolódik egy 10 fokozatú automata váltó, amely alapesetben a két hátsó kereket hajtja. Természetesen kapcsolható a 4 kerék hajtás és a felező is. A Raptor külsejét gyakorlatilag mindenhol módosították. Szélesebb lett 16,8 cm-rel, magasabb 51mm-el, mint bármelyik másik kivitel. Kapott egy teljesen egyedi matt fekete orr-részt, aminek a formáján is változtattak, nem csak a színén, amelyre gigantikus betűkkel írták fel a Ford feliratot. A méretével - 5,4m hosszú, 2,2 m széles és 1,9m magas - tekintélyt parancsoló lett az európai Ford Raptor. A terepes képességek javítása érdekében egy fantasztikus terepgumi jár hozzá, ami ráadásul nem lett bután túlnövelve, hogy csak a divatnak feleljen meg. 17 colos a mérete, viszont ez egyáltalán nem kicsi, mert extra ballonos kivitelű. Ezzel persze messze nincsen vége a változtatásoknak. A Fox Racing által készített lengéscsillapítókat kapott a gépsárkány, ami egy átdolgozott/erősített felfüggesztéshez kapcsolódik. És ez a lengéscsillapító a lelke annak, hogy a Ford Raptor kivallóan képes teljesíteni aszfalton, földúton, vagy bármilyen más terepviszony mellett.
Mivel egy csúcsmodellről beszélünk a belső utastér is nagyon sok extrát, egyediséget tartalmaz. Kék cérnával varrott bőr sportülések és kormány, valamint az egyedi szürke betétek díszítik az egyébként fekete utasteret. A dupla kabinos kialakítás már sokkal inkább, vagy inkább mondhatom azt is teljesen személyautós hangulatú. A hátsó utasoknak is már rendes ülések járnak, nem pedig a régebbi pickup-oknál megszokott teljesen egyenes felületű pad. A vezetést támogató extra tartozékokon felül, ami igazán különlegessé és valódi terepjáróvá teszi a Raptort, az a vezetésmód választó, ami a központi menürendszerből érhető el. 6 különböző beállítás közül választhatunk. Normál üzemmód az általános használatra, közútra. Sport üzemmód, Fű/Murva/Hó üzemmód csúszós terephez, Sár/Homok üzemmód, ahol a süppedős közeg jelenthet akadályt, Szikla üzemmód, ahol a finom irányíthatóságra van kiélezve a beállítás és végül, de nem utolsó sorban a kedvencem a Baja üzemmód, amelyet a nagy sebességű terepes használatra találtak ki. Az üzemmód neve a híres Baja Rally nevéből jön. Persze találunk itt még lejtmenet asszisztenst és a differenciálzár is kikapcsolható külön gomb segítségével.
Az üzemmód kapcsolók, a rendkívül gazdag felszereltség, a kényelmes, funkcionálisra berendezett utastér (jól átgondolt és elrendezett gombok, ahol minden a helyén van és nagyon könnyű kezelni) és az a leírhatatlan vezetési élmény teszi ezt az autó hihetetlen szerethetővé.
Mit is jelent ez? Hát azt, hogy akár autópálya tempóval közlekedhetünk a Rangerrel bármilyen minőségű úton is vagyunk. Egyszerűen kimondhatatlan élmény, ahogy a Raptorral az aszfaltúton száguldunk, majd egy éles forduló után, ami természetesen meg sem kottyan neki, máris a földúton, vagy éppen a szántás között vagyunk és a tempón semmit nem kell változtatni. Meredek lejtő, mintha semmi sem lenne. Ha nincs kedvünk a féket nyomni? Hát ott van az automatika. Köves, kavicsos emelkedő? Ez sem jelent problémát. Az alváz, a futómű olyan stabilan tartják a kocsit az úton, hogy cseppnyi félelmünk se lehet azon tekintetben, hogy elvesztenénk az uralmat a hatalmas gépezet felett.
A cikk elején hosszasan írtam az élményről, amit egy-egy különleges jármű jelenthet. Hát a Ranger Raptor pont egy ilyen jármű. Nagyon kevés terepjárót ismerek, ami képes visszaadni ugyanezt az érzést, komfortot és dinamikát. És ezek közül talán a Raptor az egyetlen, aminek az árából még az Áfá-t is vissza lehet igényelni.
Nem tudom, hogy hány Ford Ranger Raptoros lesz az utakon, de biztos vagyok benne, hogy nem kevés. De bárhogy is lesz, figyelni fogom, hogy köszönteni fogják-e egymást. De biztosan hiszem, hogy igen. Mert ez az élmény több mint egy átlagos autónál.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez