A közúti fuvarozás jövője az okoskamionok fejlődése. Ezen a területen a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Kutatás Fejlesztési Intézete már évek óta a világ élvonalába tartozik, amit most egy látványos bemutató nappal demonstráltak is, amin mi is részt vettünk. A Tököli reptéren tartott eseményen megtudhattuk, hogy milyen is a valóságban, amikor egy több tíztonnás kamion önállóan old meg közlekedési szituációkat, vagy éppen kerül el automatikusan veszélyes helyzeteket.
Mostanság már teljesen hozzászokhattunk, hogy nap, mint nap érkezik egy hír azzal kapcsolatban, hogy éppen hol tart az önvezető járművek fejlesztése. A szakértők szerint a technológia egyre inkább készen áll arra, hogy hamarosan kiadhassuk a kezünkből a kormányt, és pihenéssel, kikapcsolódással tölthessük az utazás idejét.
Nemrégiben az Okos kamionok – okos mérnökök rendezvényen mutatta be a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Kutatás Fejlesztési Intézete, hogy hol tart napjainkban a kamionok automatizált vezetési funkcióinak fejlesztése, egészen pontosan azt, hogy mennyire is okosak az okoskamionok.
Természetesen az automatizált vezetés esetében rendszeresen felvetődik a kérdés, hogy vajon szükséges-e az embereket ilyen módon helyettesíteni, és valóban előnyünk származik-e majd abból, ha mi majd esetleg munkával, olvasással, vagy az útitársainkkal való társalgással töltjük a járművekben az időt. Felvetődik a kérdés, hogy vajon mi lesz az olyan szakmákkal, ahol az embereknek vezetniük kell? Mi a helyzet például a kamionsofőrökkel? Többek között erre is választ kaphatunk Lacika videójából!
Frank Péter, a Knorr-Bremse Kutatás Fejlesztési igazgatójának nyilatkozata szerint egyelőre nincs mitől tartani, sokkal nagyobb problémát jelent manapság, hogy ebben a szakmában is kevés a képzett ember. Így úgy gondolják, hogy az okoskamionok fejlesztése sokkal inkább hivatott megoldani ezt a problémát, mintsem a jelenlegi sofőröktől elvenni a munkát.
A rendezvényen többek között bemutatták, hogy miként segít a Knorr-Bremse rendszere kivédeni a szerelvény felborulását, mely nem csak egy katasztrófát előzhet meg, de segít elkerülni egy jelentős forgalmi dugót is, amennyiben a pórul járt szerelvényt menteni kellene. Szintén kamionspecifikus fejlesztés a digitális visszapillantó tükör, mely ugyan kísérleti jelleggel már személyautókon is feltűnt, ám a haszonjárművek esetében mérhető üzemanyag megtakarítást jelent a nagy méretű tükrök kiváltására szolgáló kis kamera, jelentősen csökkentve a jármű légellenállását.
A cég kínálatában már ma is megtalálhatóak az olyan vezetősegédek, mint sávelhagyás figyelmeztető, holttérfigyelő, vészfékező rendszer, adaptív tempomat, melyeket a városi közlekedésben is használni tudnak az okos kamionok. A rendezvényen bemutatták, hogy miként lehet ezeket a rendszereket összehangoltan működtetni amivel biztosítják a Traffic Jam Assist működését, ami a járművet automatizáltan mozgatja egy közúti dugóban.
A rendezvényen tehát kiderült, hogy sokkal jobban járunk, ha nyitottak és elfogadóak vagyunk a fejlesztésekkel szemben, hiszen hosszú távon egészen biztos, hogy életünk megkönnyítői lesznek!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez