Számos autós teszttel lehet találkozni nap, mint nap, amelyekből megtudhatjuk az új típusok különböző paramétereit, menetdinamikai és komforttal kapcsolatos képességeit. Szubjektív és objektív véleményeket egyaránt lehet olvasni, azonban az egyetlen téma, ami rendszeresen kimarad, az az autó színe. Pedig az autóvásárlók lényeges többsége ugyanolyan fontosnak tartja az autó színét, mint minden más tulajdonságát. Annak eldöntésében, hogy kell-e nekünk az adott jármű, avagy éppen nem, a legfontosabb szempontok közé tartozik az is, hogy milyen a megjelenése.
Az autó színét, mint minden mást a divat diktálja. Emlékezzünk vissza a 90-es évekre, amikor a legtöbb új gépkocsi ezüstszínű volt, amit a homokszínű korszak követett, manapság pedig a fehér az egyik legnagyobb divatszín. Talán az egyetlen „állandó” klasszikus a fekete, illetve a többi nagyon sötét árnyalat, melyet elsősorban az üzletemberek, politikusok vagy egyéb más, magas pozícióban dolgozók kedvelnek. Egy sportkocsit pedig szintén automatikusan piros színben látunk magunk előtt.
Más a divat a kis- és a nagyautók körében: ha visszatekintünk, akkor jól látszik, hogy a kisautók mindig sokkal nagyobb szabadságot, játékosságot engedtek a színek terén. Biztos mindenkinek eszébe jut a mostani Skodával azonos színű Mazda 2, vagy a piros Fiat500.
De ennek tényleg így kell lennie?
A gépkocsi a személyiségünk egyik legfontosabb kifejezője. Más státuszú, mentalitású emberek vesznek jellemezően BMW-t, mint akik Volvót. Van, akinek fontos a biztonság, van, aki inkább extrovertált és van, aki inkább befelé húzódó. Más és más autót és szempontokat veszünk figyelembe, de a típuson és motorizáltságon kívül az autó színe ugyanúgy kifejez, elrejt és meghatároz.
Az autószalonban miért vagyunk bátortalanok?
A két bemutatott Skoda közös tulajdonsága az egyedi színük: feltűnőek és különlegesek tőle. A Skoda, mely elsősorban a kiváló ár- értékarányával hódít, olyan pluszt képes ezáltal adni a modellekhez, ami miatt a legfeltűnőbb, legmenőbb kocsik is kevesebb bókot kapnak a környezetüktől.
Az RS Octavia mindig is különálló, sokak által vágyott modell volt, ugyanis a nagy lóerő mellett számos megkülönböztető formai elemmel rendelkezik a többi „hagyományos” társához képest. Gondoljunk csak az egyedi lökhárítókra, sportos ülésekre, vagy az RS jelölésre számos elemén. Ezek miatt az egyediségek és a magas presztízse miatt láthatnánk is belőle jó néhányat Budapest utcáin, azonban szinte észre sem veszi a szemünk, hogy épp elrobogott mellettünk az egyik. Azonban ezzel a rally zöld autóval egészen más a helyzet. Bár az autókereskedésből nehezen kelt gazdára (szerencsémre, hiszen így komoly kedvezménnyel vehettem meg), mégis annyi bók és dicséret éri, mintha egy minimum 80 millió forintos Ferrarival közlekednék. Az emberek utána fordulnak, a gumis lefényképezi, a parkolóban dicsérő szavakat kapok mindenkitől. Legyen az idős vagy fiatal, nő vagy éppen férfi, mindenki elmondja, hogy ilyen szép színű autót ritkán látott életében.
A másik hasonló érzéseket kiváltó autó a nagyobb márkatárs, a Skoda Superb,(ejtsd: szuperb. Nem szuper B, nem száperb :) ), amit szintén jól ismerhetünk az utakról. A kormányzat által méltán közkedvelt kocsi az egyik „legdivatosabb” céges autó a felsővezetői körökben is. Nem véletlen, hiszen egy visszafogott autóról beszélünk, amely képességei, méretei és kényelem szempontjából bármelyik nagy presztízsmárkával felveszi a versenyt. Azt viszont nehéz elmondani a Superbről, hogy adrenalin bomba robban a vérünkben, ha meglátjuk, és az izgalomtól azonnal a vezetés élménye jut az eszünkbe. A rengeteg fekete, sötétkék Superb után végre van egy változat, ami ezt a korábbi sztereotípiát hivatott megtörni. Vagány, mégis elegáns, fiatalos, mégis kiválóan alkalmas bármilyen üzleti megjelenésre. Egy szín, amit nem feltétlenül a céges vásárlóknak szánnak, hanem inkább azoknak, akik pont ezt az érzetet akarják feledtetni velünk és a car policy nem köti őket egy meghatározott színhez, esetleg árnyalathoz. Az eredmény? Dicsérő szavak és egyedi megjelenés anélkül, hogy egy fillérrel is többet költöttünk volna.
Tehát a kérdés továbbra is nyitva maradt. Ha a cizellált autó választás útját végig jártuk, ha megtaláltuk az igazit, ami kifejez minket, akkor miért fehéret, feketét, jellegtelen szürkét vagy homokszínűt veszünk, mint mindenki más? Az egyediség és magunk kifejezése nem csak a social mediaban, a hajunk színében, vagy éppen a tetoválások által jelenhet meg. Tökéletes eszköz erre egy remekbe szabott kocsi, egy kicsit más színben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez