Cserháti Zsuzsa, Nox, Ákos, Experidance. Csak néhány mérföldkő a szinte felsorolhatatlanul sikeres eddigi életműből. Czomba Imre hangjegyei szinte minden művészeti ágban nyomot hagytak, határon innen és túl. A zongorista-zeneszerzővel eddigi életművéről, és legfrissebb terveiről beszélgettünk.
A zeneszerző közelről! Film, színház, muzsika, mindenhol otthon vagy. Melyik környezetben érzed magadat a legjobban? Az utóbbi években egyre közelebb kerültem az alkalmazott zenékhez, talán a színház és a film most közelebb áll hozzám. De nem mondok nemet természetesen, ha egy számomra kedves előadó keres meg dalírással. Ahogy egyre tapasztaltabb szerző valaki, biztosan elgondolkodik azon, hogy mennyire csak olyan munkákat szeretne csinálni, aminek van elég kifutási ideje. Meg lesz-e becsülve a zenéje? Volt-e értelme kicsit belehalnia abba a munkába? Talán egy bizonyos szint után ez a legfontosabb a zenei stílustól függetlenül. Meg kell találni a megfelelő partnereket, hiszen a zeneszerző csak nagyon kivételes esetben a produkció arca, értékesítője. Ha melléválaszt az ember, írhat bármit... Én tényleg nagyon szerencsésnek érzem magam, hiszen nagyon sok irányban tudtam sikereket elérni a zeneszerzésben. A mai napig én akkor érzem magam jól, ha látom, hogy mindenki komolyan gondolja a munkát az adott produkcióban. Melyik munkád a legkedvesebb a számodra? Nagyon sok kedves munkám van. Például, 2008-ban és 2009-ben az a megtiszteltetés ért, hogy én készíthettem az augusztus 20-i budapesti tűzijáték zenéjét. Négy televíziós csatorna is közvetítette, több mint hárommillió néző láthatta és hallhatta a zenémet. Dolgozhattam a világhírű Miklósa Erikával, Fekete Attilával és a Talamba ütős zenekarral. De megemlíthetném az Experidance-nek írt darabjaimat is, amivel bejárták a világot. Volt bemutatóm Bolzanoban, Pekingben, és folyamatosan játszották a Nagyidai cigányok című darabomat Madridban az egyik belvárosi színházban. Nagyon jól és eredményesen tudok dolgozni Román Sándorral, a tánccsoport vezetőjével és koreográfusával. Nagyon szerencsés találkozás volt. Emberileg és szakmailag is nagyon hasonlóan gondolkodunk. |
Kik voltak a legnagyobb hatással rád? Mint zeneszerző, rengeteg kedvencem van. Volt szerencsém közelről tanulmányozni a hollywoodi zeneszerzés titkait. Nagyon sok kiváló szakemberrel találkoztam, többek közt az egyik legnagyobb kedvencemmel, David Fosterrel is. Azt hiszem életem egyik legmeghatározóbb szakmai élménye az itt eltöltött idő volt. Ráadásul nagyon híres projecteken játszó, kiváló zenészek méltatták a munkáimat a felvételek után, ami szintén sokat segített, hogy megerősítsen abban, hogy jó úton járok. Azt hiszem, mint sok más szakmában, itt is muszáj folyamatosan fejlődni, új zenei irányokat és technikákat is megismerni. Így egyre több és több az olyan alkotó, aki nagy hatással van rám. Mennyire látod előre a produkciót a zeneszerzés fázisában? Ez egy érdekes kérdés. Meghatározó, hogy ki az, aki felkér egy munkára és mennyire összeszedett a project szinopszisa. Azt hiszem, tényleg szerencsés vagyok, mert nagyon kevés az olyan elkészült produkcióm, ahol nagyon más lett volna a végeredmény, mint amivel számoltunk. Nagyon lelkes típus vagyok, nem is szeretek zsákbamacskát árulni, ha lehet, mindig előre dolgozom és még a megállapodások előtt szeretek mutatni valami vázlatot a félreértések elkerülése végett, hogy hogyan képzelem a majdan elkészülő zenei irányt. Nyilván említhetnék zeneszerzői rémálmokat, amikor a demó-énekes által felénekelt vázlat jobban működik, mint amikor a produkció énekese elkezdi énekelni. Vagy amikor azt érzem, hogy a megírt dalok a produkcióhoz képest sokkal kidolgozottabbak és túl vannak lőve, egész egyszerűen jobb, mint az egész. De ugye egy zenés produkció, vagy a film is multi-művészeti ág, ha csak egy dolog nem működik valamiért, sajnos az egész értékére rányomja a bélyeget. Ingoványos talaj.... Van-e olyan álmod, amely még nem vált valóra? Azt hiszem egy zeneszerzőnek ha nincsenek álmai, akkor már régen rossz. A napokban kezdtem a honlapomat felújíttatni, mert sajnos nagyon régen nem volt rá időm, se kedvem. Ez mindig egy macerás folyamat. Így akarva akaratlanul nosztalgiáztam az elkészült munkáim felett. Az elmúlt 20 évben rengeteg számomra kedves és nagyon sikeres felkérésem volt. |
Azt hiszem, mint amit már említettem, minden alkotónak olyan vágya van, hogy olyan munkáiból legyen sok, amelyek hosszú ideig élnek. Szeretek a közönséghez elérni, nem szeretek csak a négy falnak zenéket írni. Így talán még több filmzenét szeretnék írni, mert ezek azok, amelyek a leghamarabb és legintenzívebben érnek el a hallgatósághoz. De szeretnék mihamarabb egy már régen tervezett exkluzív koncertet szervezni munkáimból, neves előadókkal. Melyik magyar művésszel dolgoztál a legszívesebben? Ebben is hálás lehetek a sorsnak. Dolgozhattam több Kossuth-díjas művésszel, és remélem, ez a jövőben is így lesz. Írtam dalokat, volt közös produkcióm Kovács Ákossal, Zoránnal, Kulka Jánossal, Haumann Péterrel, Hollósi Frigyessel, Molnár Piroskával, Básti Julival, Miklósa Erikával és Cserháti Zsuzsával, hogy csak a számomra legjelentősebb munkáimat említsem. Nagyon sokat tanultam tőlük és állíthatom, hogy kivételes szorgalmuk és tehetségük példaértékű számomra. Nehéz lenne választani, hogy ki a legkedvesebb. Melyek a legfrissebb munkáid? Most fejeztem be az egyik új musicalemet a RaM Colosseumban, a Makrancos Katát. Meskó Zsolt barátom írta és rendezte, Shakespeare műve alapján. A főszerepekben Détár Enikő, Fonyó Barbara és Egyházi Géza. Nagyon színes mű, én nagyon szeretem, és büszke vagyok, hogy ismét nagyszerű művészekkel dolgozhattam együtt. Ezen kívül is dolgozom pár musical ötleten, valamint Árpa Attila Argo2 filmjének írom a zenéjét gőzerővel, melynek a bemutatója 2014 elejére várható. Czomba Imre kedvenc videóit ITT tekintheted meg! Bokros László |
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez