A férfi méretre szabott öltönyök jeles magyar márkájává nőtte ki magát a Canissi. A Canissi Szabóság alapítója, tulajdonos-ügyvezetője Kanizsai Szilvia elárulja, hogyan dolgozik, hogyan küzdi le a vállalkozása útjába gördülő akadályokat és mi sarkallta arra, hogy a klasszikus eleganciát újra életre hívja Budapesten?
Mi indított arra, hogy nőként férfidivattal foglalkozz?
Ha magam elé idézem a kezdeteket, akkor két fontos emlék rajzolódik ki előttem. Szerintem, ha megosztom ezeket az Olvasókkal, sokan magukra ismernek, és megértik, milyen mélyen gyökeredzik az elkötelezettségem.
Az első ilyen mementó, amikor Édesapám öltönyeit vasaltam. Élveztem a munkát, élveztem, ahogy a precízen szabott és szépen kidolgozott darabok a kezeim nyomán tökéletes éleket kapnak. Közben elvesztem az anyag szépségében, a mintákban. Édesanyám selyemruhái is hasonló örömet adtak. Akkoriban itthon még ritkaságszámba mentek a minőségi prêt-à-porter darabok, és nem kevés elfogódottsággal öltöttem magamra alkalmanként a gyönyörű kelméket.
Talán ez is inspirált, hogy Barbie babáimnak saját kollekciót készítsek, hogy – ugyan még csak kicsiben – de saját kézzel, méretre készült darabokba öltöztessem őket. Meg kell vallanom, hogy a méretre készült darabok csodásan mutattak rajtuk, és én örömmel szántam rá az időt és az energiát egy-egy darab tervezésére, szabására – és természetesen az anyagok kiválasztására.
Aztán másfelé vitt a sors, egy nagyvállalat értékesítőjeként azonban újra lehetőségem nyílt másokat öltöztetni, és Ügyfeleim szemében pedig megpillantottam azt az elismerést a szakmai igényesség és az ízlés iránt, ami éltet, és szerencsére elmondhatom, hogy az óta már az életem mindennapi része.
Mikor jött el az a pont, amikor úgy érezted, tovább kell lépned?
Nyolc év telt el, amire Ügyfeleim bátorítására egyedül is bele mertem vágni a vállalkozásba. Ez nőként nem egyszerű feladat, ráadásul a méretes szabászat új terep volt számomra. Közhelynek hangzik, de éreztem, hogy meg tudom valósítani, és van igény arra, amit képviselek. Addigi tapasztalatomból tudtam, hogy a konfekciódarabok a legtöbb alkatra nem jók, a tökéletes szabásvonal mellett szinte minden esetben igazítást igényelnek. A különbség egy jól szabott, méretre igazított öltöny és egy konfekciódarab között ég és föld. Mind a megjelenés, mind a kényelem szempontjából. Tudtam, hogy az igényes magyar férfiaknak éppen ez a plusz kell ahhoz, hogy tökéletes legyen a megjelenésük és szívesen hordják az öltönyeiket.
De, meg kell, hogy mondjam, nagy vállalás volt. Kezdetben minimális tőkével indultam, marketing büdzséről nem is álmodtam. Szerencsére Ügyfeleim az ötlet mellé álltak: például, ők lettek az első „modelljeim”. Az üzleti élet prominens képviselői vállalták, hogy modellt állnak nekem. Így indulhattam el az utamon.
Eltelt néhány év, és már Te viszed az egyik legjobb hírű magyar szabóságot.
Nehéz út vezetett idáig?
Nem volt könnyű, hiszen mindent saját erőből kellett megoldanom, és soha nem értem be a tökéletesnél kevesebbel. Olyan márkát szerettem volna teremteni, amely magyar szakemberek és magyar szabók keze munkája révén a nemzetközi luxusmárkák nívóját képviseli. Ez nehéz, hiszen hazánkban a textilipar és a magas minőséget képviselő szakemberek nem kaptak olyan támogatást, mint mondjuk Olaszországban. Kiveszett itthon az arisztokrácia és a XX. század eleji aranykorban virágzó szabászati és öltözködési kultúra. De ez egy egészen hosszú történet, ami talán más lapra tartozik. A lényeg, hogy sikerült megtalálnom azokat az embereket, akikkel mind a savoir-faire, mind pedig a gyakorlati üzletvezetés tökéletesen működik
Ha valaki felkeresi a Canissi Szabóságot, hogy szeretne egy méretre szabott öltönyt, hogyan lesz a kívánságból valóság?
Mint minden méretes szabóság esetében, a kész öltöny egy hosszabb, személyes konzultációs és próbafolyamat eredménye. Először találkozunk a Vendéggel és kiválasztjuk a számára megfelelő anyagokat, gombokat, fazont, majd természetesen méretet veszünk. Modern digitális technológiai hátterünknek köszönhetően szabászunk egy számítógépes program segítségével szerkeszti és tárolja minden Vendégünk személyes szabásmintáit. Ennek gyakorlati előnye, hogy ha nincs jelentős változás a méretekben, akkor akár telefonon vagy egy kávé mellett is megrendelheti a következő darabokat – nincs szükség újra személyes méretvételre.
Az anyagok megrendelése a külföldi gyártó cégektől és a „beavatás” (az anyag hőkezelése, a megfelelő mérettartás elérése érdekében – a szerk.) után elkészül az öltöny. Ezután jönnek a próbák, ahol a legapróbb részletekig tökéletesen a Vendég méretére igazítjuk az öltönyt. A digitális szabásminták olyan pontosak, hogy általában egy próba elég ahhoz, hogy kifogástalan eredményt kapjunk. Ez nyilván hosszabb időt vesz igénybe, mint bemenni egy üzletbe és venni egy öltönyt. Megéri viszont a ráfordítást, amit az öltöny viselője minden egyes alkalommal a saját bőrén tapasztal.
Az elmúlt bő egy évben, amikor mások talán összébb húzták a nadrágszíjat, Te nyitottál még egy üzletet és bemutattad az első Canissi női kollekciót. Nem voltál túl vakmerő?
Így utólag lehet, hogy így tűnhet, de akkor ezt nem volt lehetőségem mérlegelni. Először is, vállalkozóként a munkavállalók érdekeit is szem előtt kell tartanunk. Elsődleges szempont volt, hogy továbbra is biztosítsam számukra a munkahelyet és a megélhetést. Az én mottóm pedig az, hogy egy vállalkozás vagy előre megy, vagy hátra. A stagnálást nem engedhetjük meg magunknak, mert az óhatatlanul visszaüt. Nem a körülményeket néztem tehát, hanem tartottam magam a tervemhez és haladtam előre.
Amikor valaki időpontos foglal a Canissi Szabóságnál, elsősorban Kanizsai Szilviához és a neved által jelentett nívót keresi, vagy a Canissi már önmagában is hívónév?
A Canissi és Kanizsai Szilvia elválaszthatatlanok egymástól. Hiszen az én nevemből, az én ötletemből és munkámból épült fel a márka. Nekem ez a cég az életem, de fontos kiemelnem, hogy a szakmai háttér és a munkatársaim nélkül mindez mit sem ér.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez