Ki tudja, lehet pár év és ez is megoldódik, de most vissza a valósághoz, a Budapesti Operettszínház, La Mancha lovagja online előadásán „jártunk”, elvittem a barátnőmet a nappaliba és ezzel a meglepetéssel készültem. Figyeltem őt, ahogy kissé értetlenül nézte az előadáshoz vezető utat, valószínűleg azért, mert nem volt még része hasonlóban.
Mivel a végén egy szemtakaróval is elláttam, hogy azért a meglepetés varázsát fenntartsam, szinte éreztem a félelem által indukált rezdüléseit, hiszen szegény mire is gondolhatott, biztos nem arra, hogy egy online színházi előadás vár majd rá. Ezt a szertartást csak egyszer lehet elsütni, ezért nagyon titokzatos voltam, hiszen nem tudom a színházi közösségi élmény jelenlétét megvalósítani, de megpróbáltam a meglepetés erejét felhasználni az élmény maximalizálásához.
És akkor végre eljött, az este hét óra…
Levettem kedvesemről a szemtakarót és figyeltem a gesztusait. Mivel én már láttam élőben az előadást, bátran figyelhettem őt, néztem a testbeszédét. Aztán nem várt események történtek, nagyon gyorsan nekem szegezett egy kérdést… „Nem értem, a La Mancha lovagja nem a múltban játszódik”? De igen, feleltem, viszont ez egy a musical, így sokkal befogadhatóbb szerintem minden korosztály számára, villantottam meg feltételezett tudásomból egy szösszenetet. A legfontosabb számomra azonban az, hogy megpróbáljam kielemezni a reakcióiból, hogy tetszi- e neki az online előadás, vagy sem. Közben persze kavarogtak a fejemben a gondolatok, szakmai, műszaki és egyéb témákban, melyre nem adott választ az előadás, de talán most már meg tudom fogalmazni a gondolataimat. Az első, ami eszembe jutott, hogy mire jó egy online színházi előadás, ha egyszer majd véget ér a járvány. Szerintem elsősorban arra, hogy a színház, ami eleve nem egy átlagos tömeg rendezvény, sokkal több emberhez tud eljutni, azokhoz is, akiket amúgy érdekelne, fogékonyak a kultúrára, de nincs türelműk kivárni azt, amíg sorra kerülnek, hiszen csak a csodával határos módon lehet jegyet szerezni egy-egy jobb előadásra. Fiatalkoromból egyébként van valami halvány emlékem, arról, hogy volt színházi előadás a közszolgálati csatornán, de azt hiszem, most bátran leírhatom, hogy a méret a lényeg (most természetesen a TV képátlójára gondolok) a mai tv-k mérete már alkalmas arra, hogy az online közvetítés valódi élménnyé váljon.
Okos tévék, platformok, tükrözés, egyéb techno
Nem vagyok igazán szakértő a témában, de mivel a vizuáltechnikában tevékenykedem már vagy 20 éve, van véleményem a dolgokról. Kezdjük talán a legelején, azaz a jegy.hu-val. Nekem a jegyvásárlás rendkívül egyszerű és érthető volt, az emailben kapott visszaigazolás is könnyen kezelhető. A stream elérésével nem volt problémám, szerintem ennél könnyebben kezelhetőre, nem igazán lehetett volna megoldani. Maga az oldal látványos, jól navigálható, bár tény, hogy én egy olyan felhasználó vagyok, aki napi szinten használja a különböző platformokat, így nehéz objektívnek lenni. Az első hiba, vagy inkább sajátosság amit tapasztaltam az a következő volt. Számomra nem életszerű az, hogy a nappaliba viszek egy notebookot, vagy asztali számítógépet és egy HDMI kábellel összekötöm a tévémmel. Miért is írtam ezt most? Azért mert a vezetéknélküli tükrözés, legyen az egy apple airplay 2, vagy egy google chromecast nem működik stabilan, sőt, a második generációs chromecast egyáltalán nem működik. Az airplay 2 működik, de szaggat, ezért használhatatlan. Ez pedig egy kiemelt fontosságú téma, hiszen ma már mindent az okostelefonunkról intézünk, ha én leülök a nappalimba, igen is legyen lehetőségem arra, hogy zökkenőmentesen elérjem a vezetéknélküli tv-re történő tükrözés lehetőségét, hiszen 2021-et írunk. Ez ráadásul abban is segít, hogy megkedveljék a felhasználók az online előadásokat, hiszen nem kell kábelezni, illeszteni semmit, pár tapi az okostelefonon és nézhetjük a közvetítést. Most persze mondhatjuk azt, hogy mi a helyzet azokkal, akinek régi tévéje van, vagy régebbi az okostelefonja, azoknak szerintem javaslatokat kellene tenni, hogy milyen lehetőségeik vannak arra, hogy vezetéknélkül is tudjanak online előadást nézni. Aztán érdemes lenne a jegy.hu-nak megjelenni a különféle smart tévék saját áruházaiban, de talán az LG és a Samsung a kiemelt. Ha egy „himihumi TV” stream-je megjelenhet az okostévékben, miért ne jelenhetne meg a jegy.hu is? Így nagyon egyszerű lehetne a jegyvásárlás, majd a stream megtekintése.
Vissza az előadáshoz
Miután végignéztük az online előadást, megkérdeztem a barátnőmet mi volt a véleménye. Nagyon tetszett válaszolta, de jobb lett volna inkább a projektoron, nagy vásznon nézni, néha úgy éreztem, hogy egy hajó kabin kicsi ablakából nézem a tengert. Ez persze az én hibám is, mert pont pár hete adtam el a régi projektoromat és így meg kellett elégednünk a 65”-es tévém méretével. Szóval a tévénk képmérete ezek szerint kiemelt jelentőséggel bír, ha nagyon pici a képátló, nem fog magával ragadni az előadás. Na de vissza a műszaki dolgokhoz, nekem nagyon tetszett a közvetítés, a vágás minősége első osztályú volt, a tévés stáb nagyon felkészült volt. Hangminőség non plus ultra, talán a fizikai körülmények miatt éreztem néha azt, hogy kicsit statikus de azért látványos a kameramozgás, egy idő után szinte már kiszámítható. Szóval, ha nem lenne izgalmas a produkció, nem ragadna magával ez az egész, biztosan többet járkálnék ki a konyhába rágcsálnivalóért. A lényeg azonban az, véleményem szerint, hogy ma 2021-ben szükség van az online színházi előadásokra! Tisztában vagyok vele, hogy ez mekkora kihívás a színháznak, de ha képesek lesznek arra, hogy megújítsák a színházi közvetítéseket, újszerű technikai megoldásokkal, a színházi -streaming platformok elfogják hozni a várt sikert, ez szinte garantálható. Persze ehhez nem elég a komoly műszaki háttér, egy komoly szereposztás is kell, mint pl a Don Quijote-nél: Németh Attila, Sancho: Serbán Attila, Aldonza / Dulcinea: Nádasi Veronika, Herceg / Carrasco / Tükörlovag: Bálint Ádám, Kormányzó / Fogadós: Pálfalvy Attila, Atya: Magócs Ottó. Elnézést kérek azoktól, akiket nem soroltam fel, szóval a lényeg ez, azaz nélkülük ez az egész online közvetítés mit sem ér. Nyilván ez egyfajta intő jel is lehet pl a kisebb színházak számára, hiszen komoly szereposztás nélkül, unalomba fulladhat egy-egy online közvetítés, majd elég egy rossz kritika és könnyen véget is ér, ami még úgy igazán el sem kezdődött.
Konklúzió…
Nem tagadom, nekem a szívem csücske a Budapesti Operettszínház. Magával ragadó színész / énekeseivel, táncosaival, a hely atmoszférájával együtt. Csodálatos élményeket kaptam tőlük évről évre, soha nem kellett csalódnom. Most féltem őket kicsit, mert egy ilyen online előadás sikere, nem csak rajtuk múlik, hanem sok külső tényezőn. Nagyon pozitívnak látom azt, hogy a tévés stáb mennyit fejlődött a múlthoz képest abba az irányba, hogy miként alakítsa át az online előadás közvetítését, figyelembe véve azt, hogy otthon a nappalinkban, hálószobánkban is élmény legyen majd a színházi előadás. Természetesen az élő előadás varázsát, nem lehet elvárni online közvetítéstől, nem is ez a célja, hogy pótolja azt. Én valahol fél úton leszek, azt hiszem az online és klasszikus színházba járó közönség között, ezért a látványosabb darabokat biztosan utóbbi módon fogom megnézni, ellenben a komolyabb mondanivalóra készült darabokat online. Nagyon várom már, hogy a projektoromat bekacsolva, 3m-es széles vetítővásznon újra megnézhessek a nappalimban egy Budapesti Operettszínház online előadást és összehasonlíthassam a ma este látott élménnyel. Szeretnék még egy nagyon fontos dolgot kiemelni, ez pedig a 3900Ft-os jegyár. Véleményem szerint ez rendkívül korrekt és kedvező, ha szeretnétek elvinni kedveseiteket a nappalitokba, vagy a hálószobába egy színházi előadásra, most megtehetitek pénteken, azaz május 7-én újra látható a La Mancha lovagja. Itt egy link a jegyvásárláshoz és a produkció adatlapjához.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez