Sok nőnek jelent problémát, hogy hogyan lehetséges egyszerre a édesanyaként, és egy munkahelyen is helytállni, különösen akkor, ha még egészen pici gyermekről van szó. Úgy tűnik, egyáltalán nem lehetetlen, mindössze rengeteg szervezést, és természetesen egy támogató családot igényel a feladat. Árvai Brigivel, a Léna Kedvencei tulajdonosával beszélgettünk arról, hogy melyek egy vállalkozás indításának a leglényegesebb momentumai, és hogyan lehet mindezt összeegyeztetni az anyasággal.
Mitől különleges a Léna Kedvencei, és honnan jött a vállalkozás ötlete?
Az Általános Vállalkozási Főiskolán végeztem, mint kontroller közgazdász, mindig is tudtam, hogy pár év alkalmazotti munkaviszony után saját vállalkozást szeretnék. A divat az első számú hobbim, de vidéken szerettem volna maradni és napi szinten fizikailag is jelen lenni, így egy egészséges süteményekkel kapcsolatos üzlet életképesebb vállalkozásnak tűnt. A Léna Kedvencei azért különleges, mert helyben és frissen készítjük házias jellegű, mentes süteményeinket és péksüteményeinket. A mentesség a főbb jelölendő allergénektől való mentességet jelenti, célunk, hogy azoknak is „élményt” okozzunk, akik hagyományosan étkeznek a hétköznapokban.
Mennyiben változtak a folyamat (előkészületek, nyitás) során az elképzeléseid az eredeti tervekhez képest? Mennyire volt nehéz
megvalósítani a kezdeti elképzelésedet?
Eredetileg inkább pékségként és házias jellegű süteményeket árusító vendéglátóipari helyként képzeltem és indultunk el, aztán a vásárlói igények úgy alakítottak minket, hogy ma már inkább cukrászda vagyunk és a szelet sütemények, valamint az egész torták a fő profil.
Melyek voltak azok a dolgok, amelyekre egyáltalán nem készültél fel, amikor belevágtál az ötleteid megvalósításába?
A főiskola elvégzése után HR-esként dolgoztam multinacionális cégeknél. Azt gondoltam, hogy tökéletesen tisztában vagyok a hazai munkaerőpiaci helyzettel és mint HR-es ismerek olyan „best practice”-eket, amikkel elkötelezett, tulajdonosi szemlélettel rendelkező kollégákkal tudom körbevenni magam. Ez az elmélet volt, a valóságban a legnagyobb problémám az egy év alatt a megbízhatatlanság és az unfair hozzáállás volt. Szerencsére három hónappal ezelőtt felállt egy olyan csapatom, akikre lehet építeni. Remélem, hogy ez így is fog maradni.
Hogyan lehet hosszú távra tervezni manapság, amikor gyakorlatilag napról napra változnak a trendek?
Amikor elhatároztam, hogy belevágok és megvalósítom az elképzeléseimet, készítettem üzleti tervet, amiben a vízió, vagy, ahogy én hívom, az álmaim is helyet kaptak. Még nagyon hosszú az út, de jó irányba haladunk. A napról napra változó trendek is kellenek ahhoz, hogy még jobban lehessen fejlődni és ez számomra nem probléma, hanem inkább kihívás, amire megoldást kell találni.
Melyek voltak a vállalkozásod elindításának legnehezebb részei?
Az indulásnál épphogy egy éves kislányommal nem lehettem egész nap, mert addig így volt, szó szerint. A család részéről szerencsére maximális támogatást élveztem, a testvérem az üzlet átalakításába, a kivitelezésbe rengeteget segített, nélküle lehet a mai napig nem nyitottunk volna ki. A legnagyobb nehézségek a tapasztalatlanságom miatt alakultak ki, de visszanézve boldog és büszke vagyok, hogy mindent meg tudtam oldani.
Milyen terveid vannak a jövőre nézve a cukrászdát illetően?
Konkrétumot nem szeretnék mondani, de sok nagy van, a sok kis apró részterv pedig napi szinten változik. Boldog vagyok, hogy ilyen komplex és egyben kreatív munkám van és remélem, hogy ez az irány megfelelő és továbbra is szeretni fogják azt, amit csinálunk. A külső környezeti veszélyek folyamatosak. Fél évnél is megnyitott egy versenytárs és most egy évnél is. A piac kicsi, itt vidéken pláne, nem vagyok boldog miattuk, viszont motivált, hogy a legjobbak legyünk.
Hogyan lehet összeegyeztetni a munkádat a családdal? Hogyan lehet egyszerre helytállni egy kisgyermek anyukájaként, illetve egy sikeres vállalkozás tulajdonosaként?
Szükség van egy támogató családra, ha ők nincsenek, akkor kár belevágni. Az se árt, ha az ember sokat tud dolgozni, leginkább alvásidőben, értsd ez alatt a nagyon hajnalokat vagy éjszakákat, és lehetőleg a napközbeni alváskor se szabad összebújni a gyermekeddel. Másfél hónapja kezdtük a bölcsit, így most már arra a 7 órára korlátozódik a munkavégzésem (jobb esetben). Hamarabb nem szerettük volna közösségbe vinni őt és miután a nagyon nehéz időszak már a múlt, így azt gondolom, hogy minden nehézség ellenére együtt voltunk és így volt jó az egész.
Szerinted mi egy sikeres üzlet/vállalkozás titka? Mi az az 5 dolog, ami mindenképpen szükséges hozzá?
Az ötlet, ami valamitől egyedülálló
Motivált, erős személy legyen a tulajdonos
Alapos piackutatás alapján kialakított stratégia
Nagyon jó kommunikáció
Ha van alkalmazott, akkor a piaci kínálatból a lehető legjobbak kiválasztása és megbecsülésük
Melyik részét élvezed leginkább a napi teendőidnek a cukrászdát illetően?
Egyértelműen a kommunikációs felületekre történő tartalomgyártást. Próbálom folyamatosan fejleszteni magam, úgy érzem, hogy a hatékony időbeosztás számomra sötét alagútjában már látom a fényt. Ha még jobban fogom szervezni magam, akkor biztos, hogy beiratkozok egy fotós iskolába is, de addig még elég sok tennivaló van azon a bizonyos „to do” listámon.
Véleményed szerint mik egy jó főnök ismérvei?
Közvetlen, de nem barátkozik. A beosztottakra nem alá-fölé rendeltségi viszonyban gondol, hanem partnerként kezeli őket és így is kommunikál velük. Szavatartó ember. Ha hibázik, akkor elnézést tud kérni. Határozott és tekintélye van.
Milyen tanácsot adnál egy olyan személynek, aki éppen most vág bele, hogy megvalósítsa az elképzeléseit/álmait?
Készíts üzleti tervet, ne tankönyvszerűt, hanem egy olyat, ami tényleg egy mankó lehet számodra. Legyél reális, habár egy vállalkozás megvalósításához álmodozás is szükségeltetik. Maradj mindig pozitív, rengeteg nem várt akadály fog eléd gördülni, de a pozitív gondolkodás igenis segít. És a legfontosabb, ami nekem nagyon bevált, ne a problémába süppedj bele, hanem a megoldásra fókuszálj!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez