A Gripen vadászgépek hazánk légi erejének büszkeségei. A stílusos harci repülő ihlette Maklári Tót Attila fotóművészi vízióit.
ANGYALOK ÉS VADÁSZGÉPEK...A Gripen vadászgépek hazánk légierejének büszkeségei. A stílusos harci repülő ihlette Maklári Tót Attila fotóművészi vízióit. |
A képen szemből a svéd gép függőlegesbe állított vezérsíkjával arra a szőke karcsú angyal lányra emlékeztet, aki pilótaként közeledik felé... Képi fantáziánkban a pilóta egy gyönyörű nő, akinek járműve a legmodernebb harci gép, amivel fentről vigyáz ránk hazánk légterében… Akik nem hiszik, hogy az angyalok a földre szállnak és köztünk járnak, azok esténként nézzék figyelmesen az egyik népszerű hazai televízió sorozatot és megpillantják benne az angyali pilótanőt... |
Utána jártunk mi a valós helyzet a női vadászpilótákkal. Magyarországon ugyan még nincs női vadászpilóta, annak ellenére, hogy 2002 óta a nők közül bárki megkezdheti a kiképzést és a jelentkezők 10 %- a nő! Semmilyen megkülönböztető követelménynek nem kell megfelelniük a férfiakhoz képest, viszont fizikai teljesítményi szinten némi könnyítések vannak. Viszont Európában nálunk a legszigorúbb az orvosi alkalmassági vizsgálat. Jelentkezési feltételek: 27 évesnél fiatalabb életkor Bármilyen felső fokú végzettség. Angol nyelvtudás, mivel a képzés is angolul zajlik. A három napos átfogó orvosi vizsgálat során mérik fel a jelentkező egészségi állapotát, sőt még megvizsgálják a kéz-törzs-láb arányát, azaz antropometriai méréseket is végeznek. A nők az extrém fizikai megterhelések miatt nem lehetnek túl vékonyak sem. Az orvosi alkalmassági vizsgálat után kerül sor a fizikai alkalmassági felmérésre. Ha valaki ezt követően bekerül a képzésbe, akkor először itthon egy három hetes alapkiképzésben, majd két hetes ejtőernyős-képzésben vesz részt. Ezt követi az elméleti kiképzés, ahol olyan szaktantárgyak vannak, mint aerodinamika, a hajtómű ismeretei, légi jog. Ezt követi egy 460 órás szakmai angol nyelvtanfolyam, majd egy 1 hetes földi előkészítésre kerül sor. Majd a gyakorlati képzés, ahol már Jak-52-es gépekkel repülnek a pilóta-jelöltek. Amikor minden vizsgán túljutottak – egyébként a követelmények miatt már eddig is jelentős a kiszóródás - akkor az oktatók döntik el ki az a 7 ember, aki kiutazhat a kanadai kiképzésre. A hét kiutazó egy két éves képzésen vesz részt, viszont, csupán öten végezhetnek közülük! Az öt sikeres vizsgát tett még mindig csak pilóta-jelölt itthon katonai állományba kerül. Ám ekkor még nem vadászpilóták, mert még mindég csak az alapképzésen vannak túl. Itthon további 2-4 évig kell szántaniuk az eget, míg végérvényesen kiképzett vadászpilótákká válhatnak. A képzés több szintű itthoni és külföldi fázisai vannak. 5-7 évnek is el kell telnie ahhoz, hogy valaki kiképzett vadászpilótává váljon. Az elmúlt években 50 jelentkező hölgyből összesen három felelt meg az orvosi vizsgálaton. Közülük azonban csak ketten álltak neki a képzésnek, de sajnos nem jutottak a képzés végére. Úgy hogy sajnos még minden bizonnyal éveket kell várni arra, hogy a gyengébbik nem így is vadászgép pilótaként bizonyíthasson hazánkban. |
Pilótanők külföldön: Néhány országban nem különlegesség, ha női vadászpilóta vezeti a harci gépeket. A II. világháborúban a brit női berepülőpilóták,a gyárakból a harcoló alakulatokhoz juttatták el a vadonatúj repülőgépeket. Az azóta eltelt időszakban azonban számos országban hivatásos női pilótákat is képeztek. Az Egyesült Államokban Vernice Armour egy harmincnégy éves afroamerikai hölgy lett az első női vadászpilóta 2008-ban. Ma már az iszlám országok közül Pakisztánban négy kiképzett pilótanőt avattak. Belgiumban, Kanadában, Franciaországban és Portugáliában is szolgál már nő pilótaként a légierőben. Dániában a 2005-ben végzett az első nő pilótanövendék. Görögországban szintén ekkor került csapathoz első kilenc női pilóta. Fotó: Maklári Tót Attila - MTAphoto.com Forrás: www.honvedelem.hu |
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez