Új hajós tanács - Milyen hajót vegyünk?
Ha már eljutottunk oda, hogy a fenti kérdés felmerül, nem árt töprengésbe kezdenünk. Hiszen egy biztos, a megvásárolt hajó jelentős szerepet fog betölteni életünk elkövetkező szakaszában.
A vásárlásnál tényleg fontos a kölcsönös szimpátia a választott hajónkkal, de ez a románc többről szól, mint röpke szárnyalás. Legyünk racionálisak és kérdezzük meg magunktól „Hát mit is szeretnénk majd csinálni új szerzeményünkkel?” - Meghívom a barátokat? Vagy épp kettesben, esetleg a szűk családi körben hajózunk, netán a gyerekek is velünk tartanak majd? Imádunk vízisíelni, wakebordozni. Csendes nyugodt kirándulást szeretnénk akár több napra, hajóban alvással, sátorozással. Horgászni fogunk a haverokkal. Többhetes túrát szeretnénk sütéssel, főzéssel. Ezek mind olyan fontos kérdések, amelyek feltétele nélkül a hajóválasztás elhamarkodott lehet. Persze az sem mindegy, hogy kezdő hajósok vagy netán vén tengeri medvék vagyunk. Kezdjük mindjárt az elején. Kezdőknek érdemes kisebb, könnyen kezelhető orrkiülős Bowrider hajót választani, mellyel a hajózási fortélyok könnyen elsajátíthatók. Nem utolsó szempontként így kisebb költséggel megtapasztalhatjuk ezt a világot, és ha mégis beletörik a bicskánk a hajó könnyen, akár veszteség nélkül is értékesíthető, vagy siker esetén nagyobbra cserélhető. No persze ez nem azt jelenti, hogy ez a típus tanuló hajó lenne. Ne felejtsük el, hogy az orrkiülős hajók családjából kerülnek ki a legvadabb vízisíhúzó és élményhajók.Csak annyit mondok, hogy tapasztalatom szerint könnyebb boldogulni az „orrkiülős” nyitott elejű hajókkal, mely sok segítséget ad az első kikötés nehézségeinek legyőzésében. És persze remek vízközeli élményt biztosít a hajó elejében utazók számára. Saját tapasztalataim alapján biztosan kijelenthetem, hogy az orrkiülős hajó legnépszerűbb része a nyitott orr, melyet a gyerekek, és persze nem utolsó sorban a hölgyek is nagy előszeretettel sajátítanak ki a maguk számára. És ha úgy gondolnánk, hogy a nyitott orr miatt nem éreznénk magunkat biztonságban? Ami a biztonságot illeti az élet azt igazolja hogy, a mai modern építésű Bowrider hajók remekelnek e téren. Még a tengeri használat során, viharos időben is megállják helyüket. A legkisebb modellek tervezésénél is gondoltak a hullám becsapás megakadályozására. Az esti hideg fuvallatok utastérbe jutását pedig az orrponyva segítségével akadályozhatjuk meg. Egyébként jó tudni, hogy a Bayliner által gyártott Bowrider sporthajók mindegyike el van látva süllyedésátló habtöltettel, amely megakadályozza a hajó elmerülését. Visszatérve a használati előnyökhöz azt biztosan leszögezhetjük, hogy ezek a Bowrider típusú hajók a legalkalmasabbak a napi illetve 1-2 napos túrákhoz, a vízisportok rendszeres gyakorlásához és nem utolsó sorban az előnyök közé sorolhatjuk, hogy ezek a modellek viszonylagosan könnyűek és így már kisebb középkategóriás autóval is vontathatjuk őket. A Deck Boatokról mindezt a sok jót elmondhatjuk, amit már a Bowrider esetében megtettünk, bár az biztos, hogy a látvány egy pillanatra megingatja a hagyományos formához szokott európai hajóst. Ha megkérdeznék tőlem, hogy ezt a típust, hogy hívjuk magyarul, hát sokat töprengenék rajta, egyelőre maradjunk csak a Deck Boat névnél. Ebben a típusban nem található meg a klasszikus értelemben vett szélvédő. A tervezők úgy gondolták ez az alkatrész csak akadályozná a vidám felhasználót az élet élvezésében. Az amerikaiak esküsznek rá, hogy ez a forma lesz a jövő. Ami az amerikaiakat illeti, ott nagy hagyománya van a társasági élet vízen töltésének. Általános szokás, hogy hajózni nagyobb társaságban akár 10-12-en mennek így nem csoda, hogy a nagyobb befogadó képességű, úgynevezett egyterű hajókat kedvelik. Ha a típust ebben az aspektusban vizsgáljuk tényleg előny, hogy a szélvédő elhagyásával nagyobb teret engedtek a társasági élet számára. Viszont tudnunk kell, hogy amennyiben e típus mellet döntünk, a hajó mellé sok-sok Jó időre is szükségünk lesz, mert az nem éppen a négyévszakos járművek gyöngyszeme, kicsinke szélvédője kevés védelmet ad, de kiváló vízi partikhoz. Discovery Cuddy hát igen, ez már merőben más irány és nem csak én gondolom így. Ezt az is igazolja, hogy a 2007-es évben egy teljesen új családot a Diskoveryt hozták létre ezen irány kedvelői számára. E család minden tagja magán hordozza azon stílusjegyeket, melyeket egy igazi felfedező-kiránduló hajónak magán kell viselni. A családtagok között található ugyan orrkiülős típus is, de a fő irányvonal továbbra is a kiskabinos Cuddy. Ha a magunknak feltett kérdésre azt a választ kaptuk „Vagy ép kettesben, esetleg a szűk családi körben hajózunk, netalán a gyerekek is velünk tartanak majd. Csendes, nyugodt kirándulást szeretnénk akár több napra hajóban alvással, sátorozással. Horgászni fogunk a haverokkal” akkor a döntésmeghozatalánál érdemes a kiskabinos hajókat előtérbe helyezni. No persze ez nem azt jelenti, hogy azt mondjuk magunknak: nem hívom a barátokat, utálunk vízisíelni, wakebordozni, csak annyit jelent, hogy választottunk. Elsősorban kirándulásra, többnapos túrákra, az ehhez szükséges temérdek holmi eltárolására, az idő hajónkon való eltöltésére lett tervezve és csak másodlagos szempont a sportcélú felhasználás. És aki már szállt hajóra a Duna homokos és nem ritkán iszapos partjáról az tudja, hogy milyen kihívásoknak kell megfelelni egy ilyen járműnek. Szerencsére a Discovery tervező csapat tagjai is tisztában voltak ezzel. Ugyan azt nem ígérhetem, hogy tapasztalataikat a Duna homokjában szerezték, de az látszik rajtuk, hogy nem először szálltak hajóra. És hogy kicsit a Discovery családról is bővebben beszéljek, ezen hajóknál a tervezők különösen nagy hangsúlyt fektettek a használhatóságra. A felhasznált anyagok különösen tisztán tarthatók, a legkisebb üregekben is tárolók kaptak helyet. A rendelhető extrák is ennek tükrében kerültek összeállításra. Megtalálható köztük például az a cemping biminitető, melynek segítségével tágas, szúnyoghálóval védett teret alakíthatunk a fedélzetből, alkalmassá téve azt az éjszaka eltöltésére. De rendelhetünk horgász csomagot is, ebben a beépített halradar segíti portyázásunk, miközben a hangtalan villanymotor segíti előrehaladásunk. Lépjünk tovább. Van egy olyan típus, amit nem lehet egyértelműen besorolni, mert mindenből van benne egy csipetnyi. Ez a 21 láb hosszú Bayliner 652-es.Igazából sporthajónak készült, mégis kapott kabint. A típusszám sem véletlenül ilyen furcsa. Ahogyan már az évek során megszokhattuk a hajók típusa egyben a hosszát is elárulja nekünk, mint például a Bayliner 205BR, ez egy 20.5 feet, azaz 20.5 láb hosszú Bowrider hajó. A mi hajónk esetében ez centiméterben került feltüntetésre, mivel ezt a típust kifejezetten Európa számára készítik. Most ismét az elején feltett kérdésekre keresem a választ. Igen, amennyiben a kisebb befogadó képességtől eltekintünk, ami persze így is 6-8 fő, ennél a típusnál szinte minden kérdésre igennel válaszolhatunk. Akik úgy gondolják, hogy nagy fába vágják a fejszéjüket, és úgy döntenek, hogy valami nagyot, az otthoni kényelmet a szabadsággal összekötni tudó hajóra vágynak azok számára a Cruiser a jó döntés. Egy barátom szájából hangzott el egyszer az, a ma már klasszikusként emlegetett mondat, mikor egy társaságban megkérdezték tőle: ”Ha ennyire szereted a tengert, miért nem vásárolsz egy házat az Adria partján? Erre Ő: „Ha tudnál nekem mutatni egy olyan házat, aminek a kertjében egyik reggel egy templom áll , délután tengerparti korzó és ha akarom egy lakatlan sziget kis öble, rögtön szóljál, mert egy ilyen ház minden pénzt megér.” - Akik már megtapasztalták ezt a világot, azok tudják, hogy számos variáció áll rendelkezésre, a dunai hajózástól a többhetes adriai túrákig. A Cruiser hajók mindegyike alapfelszerelésként tartalmazza az ehhez szükséges felszereléseket. Hogy csak néhányat említsek, minden hajóban megtalálható: hideg-meleg vízrendszer, fürdő blokk, wc, fedélzeti zuhany, konyha pult (mosogató, tűzhely, mikró, hűtő), parti áram csatlakózó és még sorolhatnám. Ezen hajók belső kidolgozása nem csak a testet, de a szemet is kényeztetik. Valóban, nincs más dolgunk, mint feltölteni az éléskamrát. A hajó szállításával kapcsolatban jó tudni, hogy a legkisebb, 245- ös modell súlya is eléri a 2400kg-ot, ami nem kevés és bár számok alapján akár mi is vontathatnánk, én mégis azt mondom ezzel csak a vontatásban igen-igen jártas vezetők próbálkozzanak. De ne essünk kétségbe, mert a nagyobb hajók elterjedését követve, több szállítási forma is kialakult a piacon. Könnyen előfordulhat, hogy szállítmányozó igénybevétele nem jelent extra költséget számunkra, hisz így a kockázatot ők viselik. Így arra tudunk koncentrálni, ami talán az egyik legdrágábban megszerzett tulajdonunk a szabadidőnk-re.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez