Talmácsi Gábor - út a világbajnoki címig
Talma 1981-ben született Budapesten. 4 éves korában - tehát nagyjából akkor, amikor a vakmerőbb gyerekek még csak kacsintgatnak a bringa felé - már motorozott; az édesapja által összerakott mini-kétkerekűn bontogatta a szárnyait. És akkor álljunk itt meg egy pillanatra! Hogy is van ez?
Az apuka motort épít a kisfiának, holott a gyerkőc még iskolába se jár? Pedig így történt. Gábor édesapja, Talmácsi István maga is motorversenyző volt, aki elhatározta, hogy mindkét fiából bajnokot nevel (Gábor öccse, Gergő is motorversenyző). Ennek eredményeként a kis Talma már 1985-ben rajthoz állt, 50, majd később 80 köbcentis géposztályban. Hiába, nem lehet elég korán kezdeni! |A motorozás nekem játék volt 10-12 éves koromig| - mondta egy alkalommal Gábor, akit saját bevallása szerint két tényező indított el a világsiker felé; a tévében látott vb-futamok izgalmai, majd egy Európa-bajnoki futamon elért 4. helyezés itthon, a Hungaroringen, 1997-ben. Bizony, a fiatal titán akkor már két éve a felnőttek között versenyzett! 1995-ben bajnoki második, egy évre rá harmadik lett a 125 köbcentis géposztályban, sőt, 1997-től a már említett Európa-bajnokság mezőnyében is rajthoz állhatott, és ott sem vallott szégyent. 1999-ben magyar bajnok lett, sőt, az Alpok-Adria Kupát is elhódította! Ne feledjük: 18 éves volt ekkor... A 2000-es esztendő alighanem mérföldkő a fiatal versenyző életében: előbb az előkelő 5. helyen végez az Európa-bajnokság mezőnyében, majd - húsz évvel az első magyar gyorsasági-motoros ász, Drapál László szereplése után - részt vesz élete első gyorsasági motoros világbajnoki futamán Brno-ban, igaz, még csak szabadkártyás versenyzőként. Tehetsége hamar felkeltette a szakemberek érdeklődését. 2001-ben, egy horvátországi Eb-futamot követően megkapta élete első profi szerződését az olasz Racing Service-től, így abban az évben már egy teljes évadot tölthetett a világbajnoki mezőnyben. Meghálálta a bizalmat, hiszen újoncként hat alkalommal végzett pontszerző helyen, így 34 világbajnoki egységet szerzett (összetett eredményeket tekintve 18. lett), és csak két futamot nem tudott befejezni, azokat is technikai okok miatt... A Világbajnokság 2002-es idényét már egy másik csapatnál, a szintén olasz illetőségű Italjet Racing Team-nél kezdte meg, de ez a váltás nem volt túl sikeres (Talma főleg a kedvezőtlen technikai feltételekre panaszkodott). Idény közben csapatot váltott, a német PEV ADAC Sachsen Honda versenyzője lett. Már az átigazolást követő első futamán világbajnoki pontot szerzett, majd a Brazil Nagydíjon elérte addigi legnagyobb VB-sikerét: a 4. helyen végzett! Abban az idényben 20 Vb-pontot gyűjtött, ami összetettben a 22. helyet jelentette Talmának. 2003-ban ismét új kenyéradója lett: a korábbi világbajnok Exalt Cycle Aprilia szerződtette. Szép sikereket ért el, a futamokon egyedülálló módon úgy szedett össze 70 Vb-pontot, hogy egyszer sem esett ki, így Ő volt a mezőny legtöbb kilométert futott versenyzője (abban az évben a 14. helyet szerezte meg). Fejlődése töretlen volt, de az Apriliánál töltött időszak sem bizonyult hosszú életűnek, mert csak a másodhegedűs szerepét szánták neki német csapattársa, Steve Jenker mögött. 2004-ben ezért átnyergelt a Semprucci Malaguti Racing kötelékbe, ahol első számú versenyző lehetett. A világra szóló sikerek még várattak magukra, de ebben a Malaguti-motorok teljesítménye is |ludas| volt (sok teszteléssel, kísérletezéssel telt az olasz csapat idénye, ez meg is látszott a gépek helyezésein). Talmácsi végül 43 ponttal a 17. lett, legjobb eredménye pedig egy portugáliai 7. helyezés volt, de a Malaguti illetékesei szerint a magyar fiú nélkül nem zárták volna ilyen szépen a szezont. A Malagutinál töltött időszak csöppet sem bizonyult haszontalannak. 2005-ben, a gyengébb motorokkal elért jó eredmények után Gábor több ajánlat közül válogathatott. Végül a RedBull KTM gyári csapata lett a befutó, megkezdődött a 2005-ös Vb-futamidőszak. Tamácsi Gáborra élete addigi legsikeresebb szezonja várt! Három nagydíjat is megnyert (Mugello, Assen, Katar), egy-egy alkalommal pedig a 2. ill. 3. helyen ért célba. 198 Vb-pontot |motorozott össze|, és az eddigiekhez képest kiemelkedő 3. helyen zárt. Sikereit mégis beárnyékolta a csapaton belüli incidense, amit egy máig vitatott megítélésű manőverrel idézett elő. Katarban ugyanis a célegyenesben megelőzte csapattársát, Mika Kalliót, aki a világbajnoki aranyérem első számú várományosa volt (Gábornak csak matematikai esélye volt a végső győzelemre). A finn versenyző végül a Katarban elveszett pontok miatt nem lett világbajnok, így a magyar fiú lába alatt forró lett a talaj. Olyannyira, hogy Gábortól - mondhatni, bosszúból - megvonták a 250 köbcentis kategóriában való indulás lehetőségét, ezek után nem volt meglepő, hogy Talma a távozás mellett döntött. 2006-ban a Humangest Honda szerződtette Talmácsit. A futamidőszak előtt a Honda a világbajnokok gépének számított, az eredmények mégsem jöttek Talma számára, mert a versenyek során az Aprilia és a KTM motorjai több szempontból jobbnak bizonyultak (a japánokat kissé kényelmessé tette a Honda addigi |egyeduralkodása|). Gábor csak egyetlen dobogós eredményt tudott felmutatni (Brno, 3. hely), összesen 119 pont és a 7. hely jutott neki osztályrészül a tavalyi év során. Szerencsére, az újabb kihívásra nem kellett sokat várni. Jorge Martínez, a spanyol Bancaja Aspar Team vezetője még a 2006-os idény vége előtt rendkívül előnyös szerződési ajánlatot tett Gábor elé, amit a magyar versenyző elfogadott. Erős csapatba került; két spanyol társa, Sergio Gadea és a nagy rivális Hector Faubel személyében méltó ellenfelekre lelt. Faubel szintén kiváló motoros, de a futamokon tapasztalható alattomos stílusa, illetve a sajtóban tett megnyilvánulásai alapján antipatikus, kifejezetten Talmára |utazó| ellenfélként könyvelte el a sportvilág. E kiélezett versenyhelyzet rendkívül izgalmas futamokat ígért, és bár Talma az első megmérettetésen csak második lett Faubel mögött Katarban, egy hétre rá nyerni tudott Jelezben. Ezt követően hullámvölgybe került, négy olyan nagydíj következett, ahol nem sikerült dobogós helyen végeznie. Barcelonában úgy tűnt, újra |beindul|: második lett, majd egy héttel később, a Brit Nagydíjon géphiba miatt kiesett... Ennél csak jobb jöhetett! Így is történt; Assenben harmadik lett, majd a Saschenringen, Jelez után másodszor, újabb futamot nyert. Menekülés volt ez a győzelembe! Ezt követően Brno-ban negyedik lett, majd Misanoban, Estorilban és Montegiben egyaránt másodikként ért célba, és a pontverseny élén állt. Az Ausztrál Nagydíjon negyedik lett, ekkor Faubel 1 pontra feljött Talma mögé; úgy festett, itt még bármi megtörténhet... Malajziában szenzációs győzelemmel ismét Ő lett a vébé nagy esélyese, majd jött a várva-várt valenciai futam. Az |utolsó tánc| előtt a képlet roppant egyszerű volt: Gábornak az első háromban kellett végeznie. A rajtot követően hamar az élre tört, sokáig vezetett. Látszott, hogy ezt már csak Ő ronthatja el! Bizonytalanságnak azonban nyoma sem volt, Gábor végig nagyon magabiztosan, céltudatosan versenyzett. Faubel csak a finisben előzte meg; elvesztett győzelem volt ez a spanyol részéről, viszont a mi Talmánk világbajnok lett! Sokan megkönnyezték, annyi szent... Ami a jövőt illeti, Talmácsi Gábor aláírta új szerződését csapatához, melynek értelmében további két évig lesz a Bancaja Aspar Team tagja. Jövőre 2 db gyári RSA Aprilia motor áll majd a rendelkezésére a 125 köbcentis kategóriában, majd 2009-ben, a 2008-as eredményektől függetlenül biztosítják számára a hőn áhított indulás lehetőségét a 250 köbcentis géposztályban, ugyancsak 2 db gyári motorral és teljes körű gyári támogatással. Ezek után, jövőre a címvédés sem elképzelhetetlen, de ne szaladjunk ennyire előre: most ünnepeljünk, és legyünk nagyon büszkék, mert van kire...Köszönjük, Talma! Aki még többre kiváncsi, annak ajánljuk figyelmébe Talmácsi Gábor november végén megjelenő könyvét, melynek címe: |Az életem 200 felett|.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez