Színelőrejelzés
Vannak színek, amelyek az életünk részeivé váltak, míg más színek hol előbukkannak, hol eltűnnek. Lépten nyomon olyan színekbe ütközünk, amelyek üzenete egyértelmű számunkra, vagy amelyek már elválaszthatatlanok egy-egy márkától, logótól: ha bio, akkor biztosan zöld, ha Telecom, akkor biztosan magenta, ha McDonald’s akkor biztosan sárga. Ugyanakkor szezonról szezonra találkozunk olyan színekkel is, amelyek akkor éppen divatosnak, kedveltnek számítanak, de nem képviselnek állandóságot, legyen szó akár a divatról, akár lakberendezésről, akár reklámokról.
A színek meghatározó szerepét mutatja, hogy egy egész iparág foglalkozik azok kutatásával és az elkövetkező színtrendek meghatározásával, előrejelzésével. Az úgynevezett color-design cégek nem csupán a divatvilág színeit alakítják, hanem több területre kiterjedő munkájuk van. Külön részleg foglalkozik a divatszínekkel, külön részleg a lakberendezési részleggel és így tovább. Marketing-szakemberek és designerek adnak tanácsokat vállalkozásoknak logójuk, névjegyük, üzletenteriőrjük színeinek kiválasztásához, hogy a legújabb kutatási eredményeket alkalmazva legyenek jelen a piacon. Így válik egy-egy szín elválaszthatatlanná egy-egy logótól. Ám míg egy logó színe állandóan jelen van, nem változik, hiszen célja, hogy a szín láttán rögtön az adott cég jusson eszünkbe, addig a divatvilág színei évről-évre változnak.
A legnagyobb color-design cégek London és Párizs mellett az Egyesült Államokban székelnek, de a trendeket Európa diktálja. A divatszínek kutatói többnyire olasz divattervezőkkel dolgoznak együtt, és leginkább az olasz divatbemutatók megfigyelését végzik. Évente két nagy konferencia alkalmával a világ minden tájáról többszáz trendkutató, színkutató és különféle szakember hangolja össze a színtrendeket. Ekkor tárgyalják meg a világ gazdasági, társadalmi történéseit, politikát, sporteseményeket, technológiai fejlesztéseket, kulturális eseményeket, amelyek hatással vannak a divatvilág, így a színtrendek változásaira is. Az előrejelzést általában egy-másfél évre előre elkészül, a színpaletták pontos kódszámokkal már ekkor elérhetők bárki számára.
Az egyik legmeghatározóbb color design cég a Pantone, amely ellátja a designereket és tervezőket a jövő színskáláival. A Pantone 2011 színének a loncvirág színét (Honeysuckle PANTONE 18-2120) kiáltotta ki. Míg 2010 színe a türkiz volt, addig az idei évé az élénkrózsaszín lesz, amely vibrálásával erőt ad, hogy könnyebben leküzdhessük mindennapi problémáinkat.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez