Rasta Kalauz
Mielőtt divatirányzattá vált volna, a RASTA a jamaikai és az Antillák angol nyelvterületén élő feketék vallási, politikai és kulturális mozgalma volt.
A küldetés: Megalapítója Marcus Garvey a dekolonizáció szükségességét hirdette, és a feketéknek Afrikába, pontosabban Európába való visszatérését tűzte ki célul.- Etiópia az ígéret földje, az egyetlen olyan ország a kontinensen, mely sohasem hódolt be a fehérnek – fogalmazta meg hitvallását prédikációban. Garvey nevéhez fűződik a „fekete Messiás” eljövetelének meghirdetése is, aki majd „egy korona alatt egyesíti az afrikai törzseket”. Az élő istent, Hailé Szelassziét a mozgalom követői 1930-ban választják meg Rastafarivá (Ras= fej, herceg, Tafari= alkotó) császárrá. Imádói a Rastafaris vagy Rastamen nevet veszik fel. Nagy részük sohasem iszik alkoholt, vegetáriánus, és tartózkodik a disznóhústól. Sokan hordanak fonatot fejükön, másoknak rövid a hajuk. Számosan szívják a „ganja” füvet, mások viszont egyáltalán nem dohányoznak. Ami pedig az „élő istent” illeti, Hailé Szelasszié 1975-ben halt meg- nagyon is földi körülmények között. A reggae A reggae 1962-ben született meg Kingston külvárosában. Első formáját, az erőteljes és gyors ska-t a Madness és a Specials hozta újra divatba a 80-as években. 1964-ben azonban még egy bizonyos Robert Nesta Marley alkot triót barátaival Wailling Wailes nevén. Világhírűvé válik, a reggae sámánjává, de a nyomorúságba töltött éveket nem tudja elfelejteni… azok benne élnek és a dalaiban. Az első elismerést a reggae-nek azonban nem ő, hanem Eric Clapton szerzi meg, igaz, egy Marley- szám előadásával, az I Shot The Sheriff-fel, mely első lesz a slágerlistákon. És ez az idáig ismeretlen, különös, hipnotizáló ritmusú zene Európa kedvencévé válik, teret engedve a színes bőrű előadó tehetségének kibontakozásához. A reggae fájdalmasan tiszta, őszinte hangja teszi Marleyt királlyá, e zene Dylanjévé, aki utat mutat majd Cliffenek, Toshnak, Buming Spearnek. És jön a punk- reggea hullám! 77-ben Angliában a punkzene, mely minden irányzatot elvet, a reggea-t megtartja, felhasználja az alkotásban. Megszületik és koncertezik a Police,a UB 40. 1980. május 11. a reggae sötét napja: rákban meghal a csillag, Marley. Eladott lemezeinek példányszáma óriási, de még érdekesebb rekorddal is „büszkélkedhet” : az ő lemezeit lopták el mind a napig legtöbben az áruházakból. Hatása oly erős, hogy még a Mandela- koncerten is az egyik dalával lép fel Sting, Springsteen és a többi zenész : a Get up, Stand up-pal. A világ pedig fiára, az örökösre tekint: Ziggy Marley nehéz küldetést vállalt fel – újra megremegtetni Babilont. De legalábbis táncra hívni. A rasta-lányok A RASTA- fiúk „machók”. És ezt nem is titkolják. Előírják a nőknek a kendőviselést, tiltják a nadrágot, a rövid szoknyát. A smink szerintük bűn, és az igazi rasták nem fekszenek egy ágyban nőkkel. A „Rasta- hercegnő”, Princess Erika így vall erről: - Nálunk az asszonyok épp oly kevéssé szabadok, mint a muzulmánoknál. De én nem tudok hallgatni. A dalaim is ebben a szellemben íródtak, és nemcsak a Rasta-férfiakhoz, de mindegyikhez egyaránt szólnak. Mert a nők felszabadítása nélkül a nép is rab marad. A rasta-divat Copfok: a rasták – férfiak, nők egyaránt – igen hosszú hajat hordanak. De hajukat mindig fésülés nélkül fonják búzakalászszerű fonatokba. Sapka: Általában három színű (zöld, aranysárga, piros) , mely az etióp zászlóra utal. A fej méreténél egy-két számmal nagyobb, hogy a copfok aláférjenek. Dávid-csillag: Nyakban hordják. Annak szimbóluma, hogy a rasták a Babilonba rabszolgaként eladott Izrael törzséből származtatják magukat. Uniformis: Gyakori az egyenruha viselet. Bő khaki nadrág, pamut pólók, váll-lapos dzsekik bőrből. Toast: Olyan a reggae-ben, mint a rap a funkban. A DJ által hadart szöveg, amely közben zene szól.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez