Puma - a luxusmárka
A Puma cipő üzemet hivatalosan 1948-ban jegyeztette Rudolf Dassler, így ma a cég 63 éves fennállását ünnepeli. A Puma krónikájának első fejezete 1924-ben kezdődött: két testvér, Rudolf és Adolf Dassler alapította meg a vállalkozást – Dassler Testvérek cipő üzemét. Az első stopliszerű alkalmatossággal ellátott sportcipőt, már a háború előtt piacra dobták.
Olimpia 1936 Berlin
A sok sportember közül a "felsőbbrendű faj" dicsőségét hirdető olimpián ironikus módon egy színesbőrű versenyző, az amerikai Jesse Owens produkálta a legkiemelkedőbb eredményt. Dassler futócipőben, 4 aranyérmével egycsapásra máig élő sportlegendává vált. A következő években a Dassler cipőknek köszönhetően több atléta állított be új rekordot.
1948-ban az alapítás évében dobták piacra az ATOM néven ismert futballcipőt. Igaz, azután a nagy áttörést az 1954-es labdarugó világbajnokságon a Dassler féle cserélhető csavaros stoplis cipője jelentette. A fivérek útja a háborút követően elvált egymástól, a Puma mellett kitartott Rudolf, míg Adolf megalapította a konkurenciát, a Dassler nevet őrző Adidast. A két rivális cég központja máig ugyanabban a városban, az észak-bajorországi Herzogenerauchban van, ahonnan a még közös családi vállalkozás elindult.
58-ban már a Puma a hivatalos cipő a futballdöntőben. 60-tól az olimpiákon sorra győzedelmeskednek a Puma futócipőkben versenyzők, újabb világ- és olimpiai rekordok állításával.
A Pumánál 1974 után Amin Dassler veszi át az irányítást, aki apjánál jóval több figyelmet szentel a marketingnek. Az ő égisze alatt 1984-ben Martina Navratilova, majd egy évvel később Boris Becker talpig Puma-szerelésben emelte magasra Wimbledonban a győzelmi trófeát. Puma cipőben játszott Pelé, aki még főszereplője volt a társaság reklámkampányainak a Puma King cipővel. 1986 minden újság címlapján látható volt Maradona elhíresült „gólja”, aki szintén Puma cipőt viselt.
A 90-es években a világ számos élsportolója viseli a Puma termékeit: Lothar Matthäus, Heike Drechsler, Merlene Ottey, Linford Christie és Colin Jackson.
A futball világához való igazán szoros kötődés a céghez 1993-ban elszegődő, akkor 30 esztendős Jochen Sitz üzletpolitikájának eredménye. Ambícióit jól jelzi a Puma szerepvállalása a 2006-os vb-n. Egyesek szerint az évi 2,4 milliárd eurós forgalmú, ezzel a sportszeripari rangsorban harmadik társaság túlvállalt és ennek következményeként a mérleg a nyereség tekintetében elmaradt a várakozásoktól. Hogy mennyibe is került a Pumának a 12 vb-csapat öltöztetése és a szponzoráció, arról hallgattak a cégnél, ahogyan a nagy riválisok is – a hat csapattal szerződött Adidas és a nyolcat öltöztető Nike is. Mindenki csak a jövőben húzható haszonról beszélt, és a pontos kiadásokat szemérmesen titkolták. Annyi azért napvilágra került, hogy az olasz csapat győzeleméhségét 16,25 millió eurós prémiummal fokozta a Puma.
A céget ma is irányító Jochen Seitz, aki 2007-ben 10 százalékos nyereségbővülésben bizakodott, mind a marketing, mind a termékfejlesztés, mind pedig az értékesítés területén modernizálta a Puma gyakorlatát. Neves divattervezőket vont be a munkába, így például megnyerte partnerként Jil Sandert is. talán ez is magyarázza, hogy számára nem idegen a közeg, amit a francia luxusiparral való társulás kínált. 2007 áprilisában világhírként röppent fel a hír a világsajtóban a német Puma AG-t, a világ hármas számú sportruházati gyártóját kivásárolta fő tulajdonosától, a Herz családtól a francia PPR luxusipari cég, amely egyebek mellett a Gucci és az Yves Saint Laurent márkákat is birtokolja számos más divat- és kiskereskedelmi vállalkozás mellett. Sportlifestyle- ez a szlogen jellemzi a következő időszak üzletfilozófiáját Jochen Seitz megfogalmazásában, aki a főtulajdonosok döntését követően késlekedés nélkül arra biztatta a többi részvényest, hogy éljen a lehetőséggel, és ajánlja fel papírjait Pinault számára. A PPr a hírek szerint bankkölcsönökkel fedezte a vételár egy részét, vélhetően ezzel nem volt problémája, hiszen a társaságnak egymilliárd euró szabad pénze van, adósságállománya pedig 3,5 milliárd euró alatti.
A Puma független vállalat marad akkor is, ha Francois Pinault akciója sikerrel zárult, sem elbocsátások, sem vezérváltások nem voltak. Az egyetlen cél, amit hangsúlyoztak a felek, A Puma mára sportszergyártó újrapozicionálása, azaz a sport, a kényelem, a luxus és a divat egyfajta igényes vegyítése a piachódításra induló termékekben. Pinault a munkába bevonta a két, a francia cégcsoportnak már elkötelezett divattervezőt, Stella McCartneyt, aki mellesleg az Adidasnak már megalkotott egy limitált kollekciót, és Alexander McQuennt, aki viszont a Pumának rajzolt divatos sportcipőt.
2000-2008 között számos területen erősítik meg a márkát: profi motorsportversenyek eszközellátója, futball- és golftermékek gyártója, golfversenyek támogatója, idén pedig saját hajóval indult az egyik legnagyobb vitorlás világversenyen, a Volvo Ocean Race-n.
Puma az olimpián
A Puma már immáron második alkalommal támogatta a Central Saint Martins divatiskola divatbemutatóját a londoni divathéten valamint támogatja és évről- évre bővíti a Puma ösztöndíjat, amelyet a divattervező főiskola hallgatói nyerhetnek el. A 2008-as olimpián a Puma olyan sportolókat szponzorált, akik a világ legtehetségesebbjei között vannak. Tekintettel erre és a Runway kampányra az első és másodéves divattervező hallgatók azt a feladatot kapták, hogy luxus-kiegészítőket tervezzenek a márka új sprintcipőjéhez az USAN-hoz. Az USAN egy kulcsfontosságú életmód termék, amelyet futáshoz terveztek. A terméken megjelenik a nyolcsávos PUMA RUNWYA grafika, amely a 2008 őszi-téli szezon ruházatának és kiegészítőinek jellegzetssége. A győztes diákok sikeresen használták fel ezt az inspirációt és az olimpia szellemét tükröző kiegészítőket hoztak létre. A fődíjat George Omerod érdemelte ki, így az általa tervezett darabokat a sportolók hordták az olimpián.
A Puma az olimpiai Runway kollekciót látványos utcai vetítésekkel népszerűsítette 14 ország 22 nagyvárosában. A vetítéseken a Puma legújabb sportlifestyle reklámfilmjét mutatták be, főszerepben Paolo Mutini „New Shoes” című dalával. A kampányhoz a márka vibráló és trendi helyszíneket keresett olyan nagyvárosokban, mint pl. Fokváros, Dubai, Moszkva és Budapest. A vetítéseket a nyári hétvégeken este kilenc órától tartották, így próbálva megcélozni az éjszakai életet élvező célközönséget. A vizuális hatás fokozása érdekében a reklámfilmet egy teljes hangosítással felszerelt, mozgó járműről vetítették. Michael Willeke, a régió marketing igazgatója úgy fogalmazott, hogy „ a kampánnyal a márka játékos és meglepő természetét kívánták kommunikálni”. A népszerűsítendő kollekció a sport és a stílus ötvözetét képviselő férfi és női ruházatot, cipőt és kiegészítőket tartalmazott. Az elsősorban futásra tervezett darabok főszereplője az ún. Cell Meio cipő, amely az egész kampány meghatározó darabja volt.
Reality bag
Magyarországra egyetlen darab érkezett a különleges és izgalmas, Reality Bag névre keresztelt luxus táskájából. A legyártott 1000 darab táskát a művészet hordozójaként alkották. A Serpentine Gallery igazgatói felkérték John Armleder képzőművészt, hogy biztosítsa a rá jellemző, agyat ábrázoló formatervet, amelyben pozítiv és negatív bőrmotívumok dominálnak. A táskákhoz tartozik még egy egyedülálló öntött talp ezüstkrómozással, amely kiegészíti a luxusszínvonalú, fémhatású bőr felsőrészt. A táska eredeti tartalmát is Armleder alkotta meg úgy, hogy felkérte John Tremblay és Philippe Decrauzat képzőművészt, hogy egészítsék ki a Reality Bag táskát. Tremblay megalkotott egy stencilmintát, amellyel bárhol létre lehet hozni egy saját John Tremblay festményt. Philippe Desrauzat selyemkendőt kreált, amelynek egyik oldalára modernista tapétáinak egyikét nyomtatták. Armleder emellett egy agyat ábrázoló függőt és speciális jegyzettömböt is alkotott. A Puma minden eladott táska árából 100 dollárral támogatta a Serpentine Gallery oktatási és közcélú programját.
Sztár golfütők
Egy sztár életének minden pillanatában elengedhetetlen a divatos külső, ezért Luke Wilson megtervezte a golfpályán kószáló férfiak Puma kollekcióját. A hollywoodi körökben szenvedélyes sportemberként ismert Luke Willson-ról kevés rajongója tudja, hogy saját helyet tartanak fenn számára a 40 legjobb golfjátékos toplistáján. A Puma felkérte őt és Johan Edfors svéd golfbajnokot néhány trendteremtő darab megtervezésére, így kettejük együttműködéséből született meg az új kollekció, amit főleg az 1950-es évek sportruházati divatja ihletett. „Élvezetes volt a Pumával együtt dolgozni, egyes darabok megtervezésével elég jól elszórakoztunk. Például lesz egy olyan cipőnk is, amit a golfpályán és az utcán egyaránt lehet hordani, mivel a talpáról egyszerűen levehetők a tüskék”- nyilatkozta Luke Wilson, aki ironikus módon a „Tenenbaum, a háziátok” című filmben teniszbajnokot alakított. Ez a kollekció az én személyiségemet és stílusomat tükrüzi, mert jól tudom, milyen nagy szükség van egy kis divatra a golfpályán.”
A Puma szerencsét próbál a luxus termékek piacán az URBAN MOBILITY táskával is, mely fehér nappa bőrből készült, a belseje pedig fekete szaténből. A táska alján pedig egy polírozott cseresznyefa lapnak találtak helyet, ami ezüst lábakon áll. A táskához adnak egy hozzá való neszeszert is és egy nagyobb táskát, amibe különböző dokumentumokat lehet tárolni. Összesen hatszáz darab készült belőle, és egy URBAN MOBILITY LTD. EDITION feliratú ezüst lapot is találunk a táskán.
Hussein Chalayan, az új divattervező
A Puma. Hussein Chalayan divatkreátort és művészt nevezte ki vezető divattervezőjének. Az együttműködés célja a Puma pret-a-porte kollekciójának fejlesztése. A jövőben Chalayan feladat a sportcipők, ruhák és kiegészítők kollekciójának megtervezése. „Hussein Chalayan elismert személyiség a divat, a formatervezés és a művészet világában. Mint a sportos divat kreatív igazgatója, Chalayan a Puma szolgálatába állítja az új technológiákat, ötvözve az avantgárd stílusával és a provokatív látásmódjával.”- jelentette ki Jochen Zeitz, a Puma elnöke. Ezzel párhuzamosan Hussen Chalayan nevével fémjelzett divatmárka fő részvényese a Puma lett. Azonban még 2009 őszéig kell várnunk, míg megismerhetjük a divatkreátor a Puma divatmárka számára tervezett első kollekcióját.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez