Porsche különlegességek az ausztriai Karintiában
A karintiai Gmündben található Európa egyetlen magánkézben lévő Porsche autómúzeuma, ahol 40 eredeti Porschéval várják a kiváncsi látogatókat. A múzeumban látható az a Porsche 550A Spyder modell, amellyel James Dean is halálos balesetet szenvedett.
Európa első és egyetlen privát Porsche múzeumát 1982-ben alapította a helyi antikvitáskereskedő, Helmut Pfeifhofer. Itt dolgozott 1944 és 1950 között Ferdinand Porsche, és itt alkotta meg első autóját Porsche néven, a legendás Porsche 356-ost, amely típusból 44 coupé és 8 cabrio született 300 dolgozó közreműködésével ebben a gyárban. A második világháború alatt helyezte át székhelyét Porsche a bombatámadásoktól kevésbé fenyegetett Karintiába, majd 50-ben visszatért a vállalkozás Stuttgart-Zuffenhausenbe, s a gmündi gyárat felszámolta. A gmündi Porsche gyár története A Csehországban felnőtt Ferdinand Porsche pályafutását az 1890-es évektől Bécsben kezdte, majd 1923-ban Stuttgartba költözött. 1931 áprilisában alapította meg saját vállalkozását, egy tervezőirodát, amely a 30-as években többek között részese volt a bogárhátú Volkswagen létrehozásában. 1938-tól Ferdinand Porsche az újonnan alapított Volkswagen GmbH vezetője lett. A második világháború alatt Porsche megalkotta a „Ferdinand” és „Maus” páncélosokat. Amikor Stuttgart az amerikai bombatámadások célpontjává vált, helyezte át székhelyét és gyárát Porsche a kevésbé fenyegetett Ausztriába. A salzburgi fegyverkezési kommandó elérakott egy listát a szóba jöhető gyárakról, amiből Porsche egy fafeldolgozó üzemet választott ki a karintiai Liesertalban, ami nem volt túl messze Zell am See-től. Aztán 1944 nyarán megvásárolt Gmündben egy fűrésztelepet, ahol a konstruktőrök tovább dolgozhattak, igaz, hogy 490 km-re a stuttgarti székhelytől, de jól álcázva és elzárva a bombatámadásoktól. Ferdinand Porsche csak 45 januárjában költözött át Gmündbe és Zell am See-be. Az év végén fiával, Ferry Porschéval és vejével, Anton Piech-val egyetemben Baden-Baden-be kérették, ahol elfogták és 22 hónapot börtönben töltött. 72 éves volt, amikor szabadult. Mialatt ő börtönben volt, a cég vezetését fia, Ferry vette át és fejlesztette ki a 356-ost, amelynek 1948-ban a család neve alatt kellett kijönnie a gyárból. A Porsche 356 Nr. 1 Roadster autót személyesen Ferry gyártotta le, 1947. július 17-én kezdődött és alig egy évvel később, 1948. június 8-án gurult ki a gyárból. A 356-ost egyszerű anyagokból, részint Volkswagen-alkatrészekből állították elő. A gyár 300 munkása ebből a típusból 44 kupét és 8 kabriót gyártott le 1950-ig Gmündben, alumínium karosszériával. A legtöbb autót többek között a közeli Katschberg északi részén illetve a Turracher Höhe útjain tesztelték. A gmündi tervezőirodában készültek a Cisitalia versenyautók CIS 360 valamint a Porsche-traktorok (312, 313 modellek) tervei is. Emellett a mezőgazdaság számára is gyártott gépeket, valamint sílifteket, hiszen csak autógyártásból ezekben az időkben még nem lehetett megélni. 1951 márciusában Porsche visszahelyezte székhelyét Gmündből Stuttgart-Zuffenhausenbe. Salzburgban létrejött egy osztrák Porsche-üzem, a Wörthi-tó közelében fekvő Dellachban pedig egy tervezőiroda. Gmündben Porsche hátrahagyott egy műhelyt valamint néhány faházat, amelyeket részint a Stuttgartból ideérkező munkások építettek. Az épületek az évek során nagyrészt megsemmisültek, az egykori tervezői épületet 1986-ban renováltak. A cégalapító halála után a gmündi kastély parkját róla nevezték el, ahol egy bronz mellszobor is felavatásra került.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez