PIN-UP történelem
A manöken- és fotómodell szakma ma is a legkeresettebbek közé tartozik. Melyik lány ne álmodna arról, hogy egy nap az újságok címoldalukon közlik fotóját?
Az első termék, amelynek reklámjához manökent használtak, a halcsontos fűző volt a XIX. század végén. Az ekkor megjelenő divatlapok azonban még nem alkalmaztak hivatásos modelleket, a ruhákat vagy társaságbeli hölgyek és színésznők, vagy rajzok mutatták be. Az igazi változást a II. világháború után kezdődött. Megjelent az Amerikából importált „pin-up girl” (az angol pin up: kitűzni szóból),kinek fürdőruhás képét katonák ezrei hagyták emlékül a felszabaduló Európának. Az utánzás nem volt nehéz: vékony derék, formás csípő, telt kebel, hosszú lábak: az ötvenes-hatvanas években ez a divat tette sztárrá Brando-t éppúgy , mint Monroe-t.
A 60-as évek végén a végzetes csáberőt a romlatlan, egészséges, fiatal lányok kultusza váltja fel, akik bátran viselnek miniszoknyát, kedvelik a természetes anyagokat, nyíltan flörtölnek, de nem mennek túl messzire. A 70-es évek asszonya azonban már teljesen felszabadult nő lesz, aki a munkában éppúgy megállja a helyét, mint magánéletben. A 80-as években új mítoszt teremtenek: visszatér a klasszikus, hideg, tökéletes szépségideál. A modellek mind Romy Schneidert és Catherine Deneuve-t utánozzák. A 90-es években azonban újra a természetesség, az egészség, az egyéniség, a fantázia lesznek a meghatározó elvek. A modellek hétköznapi, bármelyikünk által hordható divatot mutatnak be, melyet mindenki saját stílusa szerint formál át.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez