Miuccia Prada ördögi birodalma
Miuccia Prada neve mára már fogalom. Ki gondolta volna, hogy az ördög gardróbosa politológiából diplomázott az 1970-es évek végén? Miuccia annak ellenére, hogy a Prada-ház története egészen 1913-ig nyúlik vissza, a diploma megszerzése után aktív politizálásba kezdett és csak később kezdett el tervezni.
Mario Prada, Miuccia nagyapja 1913-ban alapította meg Milánóban a luxus bőrdíszműre specializálódott családi vállalkozást, a Fratelli Prada-t (Prada-fivérek). A Fratelli Prada kezdetben rozmárbőrből készült poggyászokat, utazótáskákat gyártott, tökéletesen kielégítve ezzel az elegáns úri réteg elvárásait. Ám a sikeres időszak csak az ötvenes évekig tartott, az egyéni stílusú poggyászok alkalmatlanok voltak a légi utazásra, így a Prada-ház bevétele csökkenni kezdett. Mario Prada kénytelen volt változtatni. Kollekcióját kiegészítette cipőkkel és kézitáskákkal, amelyeket kristály- fa- és teknőspáncél díszítéssel tett még egyedibbé. Az új fellendülés csak a hetvenes évekig tartott. Ez volt az az időszak, amikor a nagy divatházakkal kellett felvenni a versenyt, Guccival és Versace-val. Amikor 1978-ban az akkor 37 éves Miuccia Prada átvette a cég irányítását, egészen reménytelennek tűnt a helyzet. Miuccia ekkoriban élénken politizált, a Kommunista párt tagjaként aktívan harcolt a nők jogaiért. A szakértők szerint innen hozhatta magával Miuccia azt a „szocreál” hatást, amellyel átitatta kollekcióit. Az anyagok szokatlan kombinációja már a legelső időktől jellemző volt Miucciára. 1985-ben kezdett el cipőket is tervezni és forgalomba hozni, valamint az apró fekete nejlontáskákat, amelyek akkora port kavartak a szakmán belül, hogy innen egyenes út vezetett az első utcai kollekciójának bemutatásához. Miuccia 1989-ben mutatta be őszi/téli kollekcióját, amellyel egyszer és mindenkorra meghúzta a vonalat a Prada és más tervezők stílusa között. Merész szabásmintái, szigorú vonalvezetése élesen különbözött a kor érzékiségtől túlcsordult divatjától. Prada szinte robbantott. A következő lépés a Miu Miu vonal megteremtése volt 1992-ben. A név Miuccia becenevét jelzi, és egyben egy kevésbé költséges, ám annál jobb minőségű márkát. A Miu Miu-t az akkor már széles körökben ünnepelt tervezőnő saját ruhásgardróbja ihlette. Domináltak benne a természetes színek és anyagok. Miuccia letisztult, formabontó és elegáns terveinek köszönhetően 1993-ban megkapta az Amerikai Divattervezők Tanácsának nemzetközi díját. Egy évvel később boltot nyitott Londonban. 1995-ben Miuccia megkapta az ’Év divattervezője’ címet, ugyanebben az évben mutatta be az első férfikollekcióját. Egy évre rá belépett a kozmetikai piacra is. Nem feledkezhetünk meg Miuccia férjéről, Patrizio Bertelliről , aki egyben az üzlettársa is volt. Az ő vezetése alatt vette meg a Prada-ház a Fendit, a Helmut Langot, valamint az Azzedine Alaia-t. Ma már világszerte 250 üzletük van, 65 országban. Prada vagyonát 1.4 billióra becsülik, és ez a márka a világon a legtöbbet hamisított. Talán nem véletlen. Talán az sem véletlen, hogy Hollywood 2006-ban magával az ördöggel hozta szerződésbe a Pradat. Egy viszont biztos: A Prada amíg világ a világ, a luxust, az eleganciát, a finomságot és minőséget szimbolizálja, az ördög választása, vagy mondhatnám, hogy ördögien jó választás. Az összes darabnak lelke van.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez