Mikor mi kell a nőnek?
A húszas években tollboa, a hatvanas években miniszoknya. Ötven évvel ezelőtt Elvis, ma Adrian Brody. Minden korszak új divatot és új bálványokat hoz magával-, íme, az elmúlt nyolcvan év fénypontjai!
20-AS ÉVEK
Az aranykor. A társaság foxtrottot, charlestont és quick stepet jár. Az infláció ellenére a hangulat csak úgy forr. A bubifrizurás nők cigarettaszipkával a szájuk szegletében ünneplik egyenjogúságukat. Az I. világháború alatt a férfiak munkáit is el kellett végezniük, most már szeretnének szórakozni. A fiús nő példaképe: Louise Brooks, a némafilmek sztárja, aki testre simuló ruhájában bódítja a férfiakat- ez az első szexuális forradalom. A divatmagazinok az emancipáció megtestesítői, 1927-ben a Die Dame címlapján golfozó nő szerepel, akinek felszerelését egy férfi cipeli. Az új életérzés kifejezője még a tartóshullám, az autóvezetés, a napsütötte arcbőr, a hosszú gyöngysor á la Coco Chanel, a Chanel No.5 kölnije (1921) és a telefonálás örömei.
30-40-ES ÉVEK
Európában terjed a háborús hangulat. A kor nagy filmsztárjai és szépségideálja, Marlene Dietrich nem akar ebben részt venni, és Németországból Amerikába költözik. Ott úgyis éppen fénykorát éli a filmgyártás, a magyar származású Johnny Weismüller Tarzan szerepében domborít, az Elfújta a szél a bájos Vivien Leigh -vel a főszerepben tarol az Oscar-díjkiosztón és hatalmas siker a Porgy és Bess című musical. Helena Rubinstein Amerikában megnyitotta első kozmetikai szalonját. Az új álomfoglalkozás: pletykarovat-írónő. Mindent tudunk az olyan sztárokról, mint Rita Hayworth vagy Greta Garbo. A szépségipar új trendje: megjelennek az első olyan krémek, amelyek már fényvédőfaktort is tartalmaznak. A negyvenes évek illata: Femme.
50-ES ÉVEK
Kenyérpirító a konyhában, hulahoppkarika a derék körül. Tőlünk nyugatra a nők Marilyn Monroe-t utánozva szőkítik a hajukat és a hollywoodi csillogásról álmodoznak. Az eddigi jéghideg dívák helyett érzéki, friss, temperamentumos nők hódítanak. Brigitte Bardot szűk kaprinadrágban és pulóverben csábít. Új foglalkozás tűnik fel: a modell. Ugyanakkor a tökéletességre törekedő háziasszonyok Donna Reed páldáját igyekeznek szem előtt tartani. Az áruházak legújabb vásárlórétege: a pomádézott hajú tinédzserek, akik a lázadást próbálgatják. Mottójuk: rock and roll, ideáljuk Elvis Presley, illatuk Nina Ricci L’air du Temps parfümje. A klasszikus vajkrémtorta továbbra is tartja magát.
60-AS ÉVEK
The Swinging Sixties- az alaphangot a fiatalok és a Beatles adja meg. A korszak nagy ikonja: az anorexiás Twiggy, aki képein Mary Quant divattervezőnő miniszoknyáit népszerűsíti. Mottó: a divat mindenkié. Ekkor jön létre a prét-á-porter, azaz a hordható divat. Az áruházaknak komoly konkurenciát jelentenek a csomagküldő katalógusok. Megjelenik a Quelle, és az Avon már ekkor otthoni szépségápolást kínál. Óriási siker az Elnett hajlakk. A fal két részre osztja Berlint. A diákság lázadására szólít. A fogamzásgátló tabletta megváltoztatja a Föld szerelmi életét, miközben a Doris Day és Rock Hudson alkotta páros steril erotikát sugall közös filmjeiben. Roy Black az ártatlanságról dalol.
70-80-AS ÉVEK
Diszkó és drogok- indulhat a buli! A slágerlisták csúcsán az ABBA és a Waterloo, a telitalpú cipő és minden, ami csillog. Jellemző, hogy Yves Saint Laurent sztárparfümjei az Ópium nevet adja. A mindennapok etno-feelingjét az Africola és az afrofrizura teszi teljessé. Nagy sláger a Hair című musical és film. A média kiütéssel győz: Anna hercegnő és Mark Phillips esküvőjét élőben közvetíti a tévé, Ranier Werner Fassbinder sajátos hangulatú alkotásaival világhírűvé teszi a német filmművészetet. A nagy túlélő a hawaii- szendvics. Fejlődés rohamléptekben. A számítógép forradalmasítja a zenei életet is: a gyerekek a szintetizátor hangjaira táncolnak, a Depeche Mode elterjeszti a feketemániát. Emancipáció a teljes vonalon. Claude Montana és Thierry Mugler divattervezők rikító színekkel és méteres válltömésekkel jelennek meg a piacon. Rendkívül közkedvelt a kifelé szárított hullámfrufru, lásd Diana hercegnőt, vagy a Dallas szépeit, a kerek fülbevaló és Dior Poisonja. Az új szexszimbólum Kim Basinger.
90-ES ÉVEK
A hollywoodi filmgyártás újabb fénykorát éli. A kedvencek között igen előkelő helyet foglal el a Micsoda nő-féle romantika. A férfi és a női ideál a sármos Brad Pitt, illetve Meg Ryan, jellegzetes szélfútta frizurájával. A glamour-érem másik oldala: a grunge. A Nirvana kilyuggatott farmerben az élet értelmét keresi. Ez az irányzat megjelenik a kifutókon is, ahol nem késlekednek soká a válasszal sem: Calvin Klein nagy betűkkel írja monogramját alsónadrágjaira, és ezzel kezdetét veszi a logómánia. Calvin Klein másik nagy dobása: cK One nevű illata. Az e-generáció gyülekezőhelyei a Love Parade és az extrém sportok. Mindenki kedvence a szusi.
AZ ÚJ ÉVEZRED
Az új évezred Bridget Jonesszal köszönt ránk, regényen és filmen is hódít a szingli téma. A divatot egy másik film, pontosabban tévésorozat sztárja Sarah Jessica Parker határozza meg, az évtized lányai mintha mind a Szex és New York díszletei közül léptek volna elő. Miközben az élet minden területén divatos mindaz, ami keletről érkezik (spiritualizmus, jóga, tai chi, feng shui), a tányérokra bio-fogások, a poharakba ravasz koktélok kerülnek, a hangszórókból pedig fekete zene szól. Az új évezred lánya a szabálytalan arcú, de annál vonzóbb Adrian Brody-ért rajong, Jennifer Aniston lépcsősre vágott frizuráját és a Chanel Chance illatát hordja, és ha úgy érzi, kihasználja a ránctalanító hatású Botox- injekció nyújtotta szépülési lehetőséget.
2011
A botox ma már inkább szitokszó, a természetességen van a hangsúly. A nő igyekszik minden korban megtalálni helyét a világban, elfogadni és élvezni az öregedést. A szingli létforma kezd kifulladni, ma már a karrierjében és a gyermekvállalásban egyensúlyt teremtő nőt keressük. A nő továbbra is erős, törekszik az önállóságra, de elfogadja a férfi segítő és védelmező kezét, ha arról van szó. Tudatosan táplálkozik és figyel a környezetvédelemre, hosszú, természetes színű haját kibontva, hullámosan hordja és rajong a férfias férfiakért.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez