Megnyílt a BMW Welt
2007. október 17-én, hétfőn, nagyszabású rendezvény keretében kezdetét vette a BMW Welt megnyitójának ünnepségsorozata.
A nagyközönség számára az új létesítmény kapui a 2007. október 20-21-i hétvégén tárultak fel. A szervezők a világ minden részéről hívtak meg vendégeket, akik élőben tekinthették meg a jövőbe mutató architektúrát, s a BMW Welt minden részlegét exkluzív módon, személyesen tapasztalhatták meg. A BMW Welt története A tervektől a megnyitóig A BMW Welt története 2001 januárjában vette kezdetét, amikor a Prof. Wolf D. Prix vezetése alatt álló COOP HIMMELB(L)AU megnyerte a nemzetközi építészeti pályázatot. A BMW AG igazgatótanácsa még decemberben ugyanis alapos kiértékelést és részletes konzultációt követően végül az osztrák tervezőiroda rendhagyó kompozíciója mellett döntött. A részletes tervezés egy évvel ezután kezdődhetett el. A főépítészi és generáltervezői szerepet betöltő COOP HIMMELB(L)AU mellett további 30 alvállalkozó összesen 120 építésze és mérnöke dolgozott a projekten. Ennek során összesen 15 ezer terv készült, miközben a teljes tervezési fázisra 800 ezer munkaórát fordítottak. 2003. augusztus 1-jén bezárt az Olympia-parkolóház, s a bontási munkálatokkal megkezdődhetett a BMW Welt megvalósításának hosszú folyamata. 2004 januárjában lezárultak a terület környezetvédelmi munkálatai is, s elindulhatott a felszín alatti mélyépítési kivitelezés. A következő hónapok során az egyik lefúrt lyukat a másik után töltötték fel betonnal, az eredmény pedig az egyenként 17 méter mélyen lenyúló, 88 centiméter átmérőjű, összesen 775 betonoszlopban mutatkozott meg. Ezek közvetlenül egymáshoz illeszkedve, a későbbi felszín alatti szintek részeként függőleges betonfalat alkottak. E falazat a munkagödörben folyó további munkálatok során hatékony védelmet nyújtott a környező földtömeg megcsúszása és a behatoló talajvízzel szemben. A 210 méter hosszú és helyenként 120 méter széles építési területről összesen 12 ezer alkalommal gördülhettek ki a megrakott billencsek. 2004 májusában 14 méterrel a talaj, illetve 6 méterrel a talajvíz szintje alatt, az alapozás elérte legmélyebb pontját. A BMW Welt alapkőletételét, ünnepélyes keretek között, 2004. július 16-án tartották, amelyet a BMW Welt északi bejáratánál, a padlózatba jól láthatóan beépítve, a látogatók ma is megtekinthetnek. Ekkortól kezdődhetett meg a szerkezetépítés, amely során szintről szintre haladva, összesen 55 ezer köbméter beton érkezett az építési területre. Elsőként a BMW Welt felszín alatti szintjeinek fő helyiségeit alakították ki, például az 580 parkolóhely, az átadásra érkező autókat szállító járműszerelvények, a mosó, a nappali tárolók vagy éppen a műhely számára, egészen a földalatti konyhákig és ellátó helyiségekig. A 2004/2005-ös esztendő fordulójára megkezdődhetett az acélszerkezetek és a homlokzatok kivitelezése, különösen az acél magasépítési munkálatok számítottak az elkövetkezendő hónapok legjelentősebb kihívásának. A kettős-kúp architektúrájának komplex geometriája és a teljes épület statikája komoly feladat elé állította az acélszerkezetek specialistáit. Összesen 13 ezer szerelési terv született annak érdekében, hogy a biztonsági követelményeknek és Prix professzor építészi terveinek egyaránt megfelelhessenek. 2005. február végére elkészült a kettős-kúp acélkonstrukciójának alsó része, s mivel ekkorra a felszín alatti szinteket is teljes mértékben kialakították, a belső szerelések is megkezdődhettek. 2006 januárjára elkészült a kettős-kúp tartószerkezete. 2005. július 1-jén ünnepelhettek az építők, amikor a BMW Welt hatalmas kiterjedésű, számtalan állványszerkezet által megtámasztott, „lebegő” tetejével a talajszinttől 28 méterre elérték az épület legmagasabb pontját. Ekkor, a régi szokás szerint, az építkezés vezetője felmászott egészen az épületszerkezet tetejére, s az ünnepség 400 vendége előtt kihirdette a szerkezetépítő munkák befejeztét. 2005/2006 fordulóján az épület teljes tetőszerkezetét több mint 150 ideiglenes tartójáról a 12 végleges támaszra eresztették le. E bonyolult „leterhelési” művelet problémamentesen és olyan gyorsan zajlott, hogy a munkások már február elején a homlokzat üvegezéséhez kezdhettek. Ennek során összesen 14500 négyzetméter üveget szereltek fel, a tető fokozatosan bezárult, s elkészült a napelemes villamosenergia-termelő rendszer is. Az építkezés környezete is változott, ekkorra például már lebontották a legnagyobb darut. 2006 és 2007 júniusa között a felszín feletti szintek belső szerelési munkálatai folytak. A „Premier-átadó” a járművek forgóemelvényeivel és egyéb más technikáival, a liftek, a gasztronómiai létesítmények és a rendezvényközpont műszaki berendezései elnyerték végső formájukat. Megkezdődhetett a helyiségek berendezése és részletes belsőépítészeti kialakítása, 2007 júniusától pedig a próbaüzem is beindulhatott. A gyalogoshíd 2007 áprilisában került a helyére, összeköttetést nyújtva a BMW Welt, illetve a BMW Múzeumot, a gyárat és a „négy henger” tornyait magában foglaló BMW toronyépület-komplexum között. Az épület hivatalos műszaki átadására 2007. június 30-án került sor. 2007. október 17-én a megvalósítás folyamata elérkezett csúcspontjára: a BMW Welt ünnepélyes keretek között, mintegy 800 vendég előtt megnyitotta kapuit a látogatók előtt. A 2007. október 20-21-én tartott közönségnapokon a létesítmény minden látogató és ügyfél számára nyitva állt, hogy még a tulajdonképpeni üzemkezdet előtt felderíthessék és megismerhessék a BMW világát, a BMW Welt-et.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez