Megkezdődött a Budapest-Bamako (B2) Rally
A Dakar lefújása miatt idén jóval nagyobb figyelem kíséri a versenyt.
Az előkészületek már jóval a rajt előtt megkezdődtek Budapesten, a Kossuth téren. A 400 fős, zömében magyarokból álló mezőny ugyanis innen, a főváros szívéből vágott neki a 16 naposra terevezett kalandnak, melynek végcélja a nyugat-afrikai Mali fővárosa, Bamako. A szombaton reggel 8 órakor rajtoló mezőny utolsó fecskéi kevéssel 10 óra után hagyták el az V. kerületi indulóhelyet. A rajtnál érdekesebbnél érdekesebb masinák sorakoztak fel a gép- és embertpróbáló útvonal teljesítésére. A komolyabb terepjárók mellett Velorex, csuklós busz, fagylaltos kocsi, IFA-teherautó, motor, hétköznapi személyautó egyaránt megtalálható volt az indulók repertóárjában. Talán nem rosszmájúság kijelenteni, hogy küzülük páran a verseny feladására fognak kényszerülni, ugyanakkor meghökkentő, és igencsak tiszteletre méltó teljesítményekről is van tudomásunk: 2005-ben például egy család Suzuki Ignissel teljesítette oda-vissza a B2-t. Ne higgyük, hogy hétköznapi versenyről van szó! Bárki, bármivel, bárhogy rajthoz állhat, a versenyzők éppúgy, mint a kalandvágyó, inkább csak a részvétel kihívásait kereső sportemberek. A mezőny persze ilyen formában nem keveredik, a verseny- illetve túra-kategóriákban elindulókra más-más szabályok vonatkoznak, a versenyzőknek értelemszerűen több kihívással kell szembenézniük (időmérés, feladatok, eredményesség). A B2 izgalmas, ám korántsem veszélytelen versenyében minden résztvevő a maga szerencséjének a kovácsa. Valamennyi indulónak önerőből, segítség nélkül kell teljesítenie a távot; baleset, műszaki problémák, megbetegedés esetén mindenki csak magára számíthat. A szervezők felhívták a figyelmet az afrikai országok hatóságainak |sajátos|, kiszámíthatatlan viselkedésére, továbbá a trópusi éghajlattal járó kihívásokra is, melyek leküzdése újabb és újabb erőfeszítéseket követel meg azoktól, akik célba kívánnak érni. A B2 fődíja egy serleg, de ez a verseny nem a díjakról, vagy az elsőségről szól. A B2 ugyanis nem hagyományos rali. A Dakar cél- és győzelemorientált versenyétől eltérően itt a részvételen van a hangsúly. A mezőny jobbára félprofi, vagy amatőr indulóinak legfőbb motivációja a küzdelem szépségének átélése, Afrika |meghódítása| - ahogy írtam, önerőből. Jogosan merülhet fel a kérdés: a B2 mezőnyét nem fenyegeti terrorveszély? Villám Géza, a verseny főszervezője frappáns választ adott a kérdésre: |A Bábszínházat sem kell kiüríteni, ha bombariadó van az Operában. Mi nem hajtunk fejet a terror előtt|. Ezek után nekünk sincs más dolgunk, mint bízni abban, hogy a Dakart két vállra fektető rémhírek cáfolatát hozza az idei B2...
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez