Márkázott zenék, dallamba rejtett milliók
A reklámfilmzenék gyakran válnak slágerekké. Az alkotások általában a képi világ megerősítésért születnek, ám gyakran önálló életet kezdenek. Hiába kapjuk szemünkön keresztül a legtöbb impulzust, a folyton fülünkbe csengő dallamok lassan „átveszik a hatalmat”, közös kulturális „örökséget” alkotva. Ezen örökség gyarapításában vehetnek részt vállalkozó kedvű, akár teljesen amatőr fiatalok is a Rezene reklámzene-írói pályázatán.
Mint ahogy a képi ízlésvilágunk és a zenei hangzás is gyökeresen átalakult, a reklámok és a hozzájuk kapcsolódó zenék nagyot változtak az elmúlt évtizedekben. Ahogy a gazdasági átalakulással párhuzamosan nőtt a hazai és nemzetközi televíziós reklámkampányok száma, úgy erősödött a zene szerepe is: nincs olyan televíziónéző, aki ne tudna felidézni egy szívéhez közel álló, reklámhoz kötődő dallamot. „Vegyünk egy ősi példát: a Skála kópét, egy generáció dúdolta és idézi fel máig, a zene tette naggyá a figurát és nem fordítva. - érzékelteti a folyamatot Dr. Nagy Bálint reklámszakértő. Ugyanígy a James Brown által előadott, és a Renault Clio autómárka kampányában „Gerappa”-ként másodvirágzását élő dal vagy inkább dalrészlet is egy csapásra vált kultslágerré. A koncepció egyik alappillérét egy zenei csatornával való együttműködés jelentette. A dal máig emlékezetes, a márkát azonban sokan elfelejtették, így a zene gyakorlatilag „önálló életre kelt”.
Az elmúlt két évtizedben számos előadó reklámzenéből slágerré vált művének köszönhette hírnevét. „A reklámok alkalmazzák a zenét és esetenként megismertetnek egy már létező számot vagy előadót egyszerűen azáltal, hogy sokszor ismétlik, s így az adott zene az alapesetnél jóval nagyobb médianyilvánosságot kap”- mondja Dr. Nagy Bálint. A zene szerepe az image-filmek esetén a legszembetűnőbb. Amikor egy márka nem „eladni”, hanem „üzenni” akar saját magáról, akkor a zene „hangos logóvá válik”, egybeforr a márkaértékekkel. Ilyenek az egyes országok image-filmjeit aláfestő zenei alkotások, vagy a máig híres Freddy Mercury és Montserrat Cabbellé kettős barcelonai Olimpiát népszerűsítő duettje.
A Heineken italmárka ikonikussá vált zenéjét – a Closer to the edge című számot - az a 30 Seconds to Mars szerezte, aki mára a legfelkapottabb nyári fesztiválok vendége, tízezreknek játssza reklámzeneként ismertté vált számát:.
A T-Mobile karácsonyi reklámjának dallamai is napok alatt meghódították a közönséget, telefonok százai csengtek Csondor Kata csilingelő hangján jóval az ünnepek után is. Aki pedig – legyen amatőr vagy profi szerző – kedvet kapott ilyen jellegű zenék komponálására, annak most a Telekom – újabb slágergyanús alkotásokra várva – szabadkezet ad a kreatív és tehetséges, hogy megmutathassa, frissíthető a hazai reklámzenei paletta. Az ifjú titánok pályaművei olyan zsűritagok előtt „vizsgáznak” majd, mint Zorán, Zságer Balázs, Herendi Gábor, a Vad Fruttik és a Compact Disco formációk. A mentorok iránymutatását követve bárki indulhat a pályázaton, a www.rezene.hu oldalon található információk segítségével.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez