Luciano Benetton - izléstelen reklám
Az olasz vállalkozó divatüzletei behálózzák az egész világot. Más divattervezőktől eltérően Benetton olykor kétes reklámtevékenységgel hívta fel termékeire a figyelmet.
Az észak-olasz Trevisóban született. Apja elesett a háború utolsó napjaiban, így a négy testvér közül, mint a legidősebb , kenyérkereső lett egy ruha-nagykereskedés raktárában, és ő tartotta fenn a családot. 14 évesen otthagyta az iskolát, majd ingeket árult a ruhaüzletben. Giuliana húga pedig a helyi textilgyárnak varrt pulóvereket. Akkor jött Benetton egyik ötlete, hogy divatos pasztellszínű kötöttárut kellene árulni. A “trés jolie” címkével árult darabok valóban jól elkeltek. Innen kezdve a Benneton család otthona kisüzemmé változott át. 1965: Vállalatalapítás Benetton 1958-ban elkezdte az árusítást. A családi termelés vált az üzlet alapjává, maga pedig új színező technikával kísérletezett. Adalgerico Montanával új eljárást vezettek be. A ruhadarabokat csak elkészítésük után festették, így hamar és rugalmason igazodtak a divathoz. Ez lett a Benetton cég sikerének titka. 1961-ben elvette egy építészmérnök lányát ( négy gyermek). Két év multán már húszezres eladással 600 millió lírás forgalmat bonyolított. Lassan elkerülhetetlenné vált a saját gyár megépítése. 1965-ben a négy Benetton testvér ( Luciano, Giulina, Gilberto és Carlo) Ponzano Veneto/Trevisóban ruházati ipari céget alapított. Ugyanabban az évben megnyitotta kapuját az első Benetton áruház. Áruikkal a fiatalabb korosztályt célozták meg. A 60-as évek végére már mintegy 500 Benetton üzlet volt Olaszországban , a forgalom pedig több mint 10 milliárd lírára nőtt. Benetton a franchise -elv alapján dolgozott, azaz a kiskereskedőket versenyeztette az üzletnyitásért. A boltok belső kiképzését előírták, a Benetton szállította az árut, részesedett az eladásból, de anyagilag nem támogatta az üzletnyitást. 1983: A Forma-1-es szerződés A Benetton a 70-es években, Luciano vezetése mellett világcéggé fejlődött, forgalma megtízszereződött. 1978-ban részvénytársasággá alakultak át. Új hirdetési lehetőségeket keresve fordult Benetton 1983-ban a Forma 1-es versenyhez. Először a Tyrell- teamet szponzorálta, majd az Alfa Romeo Euroracinget, és ennek fejében reklámhelyeket kapott a versenyautókon. Két évvel később 4 milliárd líráért saját versenyistállót hozott létre. 1986-ban startolt először a Benetton Formula - 1-es versenyen. 80-as évek: Változatosság A 80-as években a Benetton termékbővítéshez folyamodott. A magas igényeket kielégítő Sysley-irány vonal Benetton Uomo néven a férfidivatot célozta meg. A divatholmikhoz kiegészítőket terveztetett: cipőt, órát, napszemüveget, kozmetikumokat. Reklámkampányát ezzel a jelmondattal vitte sikerre: Benetton- a világ minden színében, és a fiataloknak, gyerekeknek is hozott forgalomba színes holmikat. A 90-es évek elején megnövelte részesedését a sportcikkek piacán: az olasz Nordica sícipőknél, valamint az amerikai görkorcsolyagyártásban. 1993-tól: Bírálatok a reklámtevékenység miatt Új sorozatával heves bírálatot váltott ki a Benetton fotósa, Oliveiro Toscani. A “United Colours o.f Benetton ” mottójával ellátott képek világeseményeket mutattak, de szenzációt kétes hatásokkal akarta elérni, pl. fényképezte a haldokló AIDS betegeket, vagy a délszláv polgárháború áldozatait. Az elítélő sajtóvisszhang egyes nyugat-európai országokban erősen visszavetette a Benetton üzletek fogalmát. A franchise-boltosok erre tiltakozni kezdtek. 1994 óta a konszern a gasztronómiában próbálkozik. A Benetton uralja az olasz autópályák melletti pihenők vendéglátóhelyeinek egy részét.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez