Lóerőbajnokok
Mivel a kolléga lassan egy éve rágja a fülem, hogy írjak a lóerőbajnokról, ezért most pótolom a hiányt. Az is igaz persze, hogy nem tudok megkülönböztetni egy belső égésű motort egy ablakemelő motortól, de végül is egyszer van gyereknap. Lássuk hát.
X. Jaguar XJ220
A kissé elfeledett Jaguar XJ220-as listánk utolsó helyezettje. A brit sportautó a Mclaren F1-es megszületéséig volt a leggyorsabb szériaautó. A típusból mindössze 280 darab készült, 542 lóerős, 3,5 literes ikerturbós, hathengeres motor hajtja. Egykoron több mint 400.000 fontort ért, a sajtóhírek szerint viszont -ellentétben a többi hasonló kategóriás autóval- hatalmasat vesztett értékéből. Emellett egykoron a Jaguar hatalmasat bukott a rajta, alig tudtak túladni a legyártott kocsikon.
IX. Porsche Carrera GT
A Porsche Carrera GT országúti versenyautó, 5,5 literes V10 motorral, 612 lóerővel és mindössze 1380 kilogrammal. Hatfokozatú váltó továbbítja az erőforrás energiáját a hátsókerekekbe és kerámiabetét fékek lassítják az autót. A 450 kilowatt és a több mint 600 lóerős motor 5700 körüli fordulatszámnál adja le a legoptimálisabb nyomatékot, 590 nm-t. A szénszál erősítésű műanyag karosszéria miatt sikerült ilyen könnyűre a Carrera Gt. Végsebessége 330 km/h körül van, 120 fölött már felnyílik a hátsó légterelő. 9,9 másodperc alatt gyorsul fel 200-ra. A többiekhez képest már az ára is igen "kedvező", a hülyének is megéri: 120 millió.
VIII. McLaren F1
A hosszú ideig rekorder McLaren F1 számos különlegességgel bír. Egyik legfeleltünőbb, hogy vezetőülése középen van, ezzel is hangsúlyozva a Forma 1-es kapcsolatot. A 627 lóerős BMW motor , 3,2 másodperc alatt repíti gazdáját 100 km/órára. 386 km/órás végsebességével pedig sokáig a világ leggyorsabb szériaautója volt. Összesen 107 darabot gyártottak belőle, egykoron 540.000 fontot is kértek érte. Ma is az egyik legkeresetebb sportautó a világon.
VII. Lamborghini Murcielago LP640
Az igazi Lamborghini érzést híven visszaadó Mucielago LP640 2001 óta gyönyörködteti csodálóit. A V12-es motor értelemszerűen 640 lóerős, legmagasabb nyomatékát, 660 nm-t, 6000-es fordulatnál éri el. 3,4 másodperc alatt éri e la 100 km/órát és nagyjából 340 km/óra a végsebessége. Különlegessége hogy összkerékmeghajtású. Erőforrása megfelel mind az európai, mind az amerikai emissziós szabályoknak, így nem követte el a gyár azt a hibát, amit számos hasonló kategóriás sportkocsinál elkövet a konkurencia, miszerint a tengerentúlra nem tudnak exportálni.
VI. Pagani Zonda F
A darabonként több mint 120 millió forintba kerülő Pagani Zonda F-t egy 7300 köbcentis, 650 lóerős, akár 760 nm nyomatékos AMG erőforrás hajtja. 100 km/h-ra 3,6 másodperc alatt gyorsul, kétszázra pedig 9,8 secundum alatt. A gyártó szerint képes 345 km/h sebességre. A motor erejét egy kézivezérlésű, hatfokozatú váltó továbbítja. Belső tere az Enzohoz képest egy limuzinéra emlékeztet. Horacio Pagani saját tervezésű autóján semmit nem akart spórolni, ez az autó minden egyes részén meglátszik. A régimódi Pagani, ott kerülte ki a számára elektronikus irányítást, ahol csak tudta.
V. Ferrari Enzo
Bár az eredetileg 349 darabból álló széria 399-re ememlkedett, mégsem hisszük, hogy bármennyit is rontana a sportkocsi exkluzivitásán. Pontosabbn 400 darabos, hiszen az utolsót II. János Pál pápa kapta, a kölcsönös tisztelet jegyében (ezt később elárverezték, természetesen jótékony célra fordítva az összeget). Nagyon alacsony felépítésű, középmotororos, tökéletesen kidolgozott, és lényegesebben lágyabb formák mint az F40 és F50 esetén. Ezzel kissé ellentétes a puritán belső tér, ami remek hangulatot teremt a valódi sportélményhez. Avagy minek is kéne tévé és hűtőszekrény a sebességhez? Az utastérben legfeljebb érezhetjük a brutális erőt, hallani alig fogjuk a V12-es, 660 lóerős erőforrást. Végsebessége 363 km/h, 0-ról 100-ra 3,6 másodperc alatt gyorsul fel.
IV. Saleen S7 Twin-Turbo
Az eredeti S7 áttervezésével és "felturbózásával" született meg 2005-ben az S7 Twin turbo. Az eredmény 750 lóerő, és 950 newtonméter lett. A motor erejét egy hatfokozatú váltószerkezet továbbítja. 100 km/h-ra 2,8 másodperc alatt gyorsul, végsebessége körülbelül 350-370 km/h között van. Az eredeti S7-hez képest változott a diffuzór, a hátsó szárny, megnövelték az első szárnyat. Hátul a lényeges változás a - motor jobb szellőzése érdekében - plusz nyílások beépítése volt. Egy sportkocsihoz pedig elengedhetetlen TV és DVD készülékek sem hiányozhatnak a kocsiból.
III. Koenigsegg CCX
Bár Koenigsegg CCX erőforrása ugyanaz mint a korábbi CCR-nek, mégis jelentős változtatásokat eszközöltek rajta. Az USA-beli szerepléshez elengedhetetlen változtatások kellettek, mint például az új hengerfej, vezérműtengely és fedélzeti számítógép. A 4,7 literes V8-as motor 920 newtonméter nyomatékra képes, hatfokozatú váltóval. 3,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h, végsebessége 395-400 km/h. Igen mély építésű (1,12 méter), ennek ellenére mégis tágasnak tűnik az utastér, amit még inkább kiemel a tetőablak.
II. Bugatti Veyron
A világ leggyorsabb, sorozatgyártásra került autója a Bugatti Veyron. A Volkswagen és a Bugatti égisze alatt megálmodott és megvalósított autó fejlesztése egészen a kilencvenes évek közepéig nyúlik vissza. 1998-ra elkészült a leendő kocsi motorjának prototipusa, egy W-elrendezésű, 18 hengeres, 6,3 literes, 555 lóerős erőforrás. Ezt a motort több prototipusba építették be. Több változat közül végül a Veyron mellett döntött a Volkswagen, így elkezdődhetett a sportkocsi valódi fejlesztése. Ez azonban az eredetileg tervezett 2003-as időpontra nem fejeződött be, mivel gondot okozott a motor hűtése. A problémát végül úgy oldották meg, hogy a motort le sem fedték, illetve 10 hűtőt szereltek a motor köré.
A Veyron a Lamborghini Diablo alvázára épült, és középmotoros az optimális tömegeloszlás érdekében. A végső változatba végül kettővel kevesebb henger került, de ennek megfelelően megnövelt hengerűrtartalommal. Turbófeltöltős, 1001 lóerős és 1250 newtonméteres forgatónyomatékkal rendelkezik. Ezt egy hétsebességes váltó továbbítja a tengelyek felé.
I. SSC Ultimate Aero
Az SSC Ultimate Aero most már csaknem 1300 lóerejével saját, tavalyi rekordját igyekszik megdönteni. Ezzel a 2008-as, "csupán" 1183 lóerős modell 413 km/h-s rekordját is szeretnék megdönteni. amivel a tervek szerint meg tudják majd dönteni a 2008-as modell szédületes 413,7 km/h-s rekordját is. Az Ultimate Aero-t gyártó Shelby Supercars-t (SSC) láthatólag teljesen hidegen hagyja a válság, és tovább tuningolgatják a gépjárművüket. A kisüzem tulajdonképpen pofon egyszerű üzleti koncepcióval rendelkezik. Meg kell dönteni a saját, korábbi rekordot, aminek reklámértékéből még jó pár évig úgyis eltartják magukat. A duplaturbós V8-as erőforrás hűtését is át kellett tervezni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez