Ki az a Max Mosley?
Emlékeznek még a kultikus Brian élete piacjelenetére? Ahogyan szegény Pilatus megküzd az ókori zsidó nevekkel: Lóbeltel és Ledfolddal? Na körülbelül ennyien kérdezgetik maguktól manapság, hogy ki az ördög az a Max Mosley?
Elsősorban egy angol úriember, akinek sikerült korábban sem túl nagy népszerűségét Bokor Gyuri-i mélységekbe leküzdenie. Úgy látszik Max Mosley eltökélte, hogy megutáltatja magát mindenkivel, aki meg tud különböztetni egy gokartot egy hmm, mondjuk náci egyenruhás, ostoros angol prostituálttól...
Pedig okos fiú lehetne, de valahogy bármibe is nyúl mostanában (legyen az a költségcsökkentés, vagy akár egy bordélyház) abból mind botrány keveredik. Nem az az ijedős típus, az már messziről látható. Nagyhatalmú úr ő, a FIA elnöke, így nagy játékosokkal szeret játszani. Ferrarit, Renault eszik reggelire, nem adja alább, mint apja.
Apropó, apuka: Oswald Mosley is szeretett nagyot gondolni, bár karrierjét még nem az autósportban látta biztosítottnak, de az európai kapcsolatokat már ő is fontosnak tartotta. Igaz, akkoriban a nagy autógyártók sem a Forma-1-ben gondolkodtak, inkább tankokat és egyéb hadianyagot gyártottak a hadseregeknek. Max Mosley apukájának és anyukájának esküvőjén nem is akármilyen személyiség tette tiszteletét: Adolf Hitler. Ami persze nem volt nehéz, mert a boldogító igenre Joseph Goebbels szerény hajlékában került sor. Na, tulajdonképpen ez az egyetlen, amiről nem tehet Mosley.
Tehát ebben az igazán családcentrikus környezetben látta meg a napvilágot a kis Max 1940 áprilisában. Túl sok közös fotó nem készülhetett a családról, ugyanis Oswaldot hamarosan lecsukják, mivel történetesen ő az angol náci párt vezetője (ha eddig nem volt egyértelmű).
A háború alatt azért kiengedik, sőt a családot súlyosabb retorziók sem érték, így a felcserepedő Max is tudott a hobbijainak élni. A civilben egyébként ügyvéd már igen korán érdekelté válik az autósversenyzés világában. Megalapítja a March Engineering-et, amellyel 1969 és '77 között igen szép sikereket ér el.
De nem olyan fából faragták a derék Mosley-t, hogy leragadjon egy csapat menedzselésénél. Ez irányú tevékenységében tökéletes társra talált Bernie Ecclestone személyében, aki megunva a Braham csapat bütykölését, 1988-ra teljesen feladja a csapatbeli érdekeltségeit és energiáit részben saját maguk által alapított szervezetekbe öli. Először 1974-ben megalakítják a FOCA-t (konstruktőrök szövetségét), 1991-ben Mosley végre megszerzi a FIA vezető helyét is.
Mosley és Ecclestone az utóbbi harminc évben annyit mutyizott már a Forma-1 feletti jogok (legyen az tévés, reklámbevétel, kereskedelmi jogok) fölött, hogy már az se ismeri ki magát rendesen benne, aki valóban csapatot vezet a száguldó cirkuszban.
Bármit is hoz a jelenlegi hatalmi harc, tudni kell, hogy nem példa nélküli ez a játék. Mosley (és Ecclestone) vérében van a pénzcsinálás, ami mellé nagyfokú konfrontálódási hajlandóság is társul. Egykoron ők ketten voltak azok, akik próbálták letörni a FIA (és a FISA) hatalmát, ma az újak próbálkoznak ezzel. Hatalmi harc ez, ahol senki sem hős, és senki sem gonosz. A hetvenes évek végén, még a FOCA nevében akkora háborút indít a tévés közvetítésekért, hogy majdnem szétesik a Forma-1. Láthatjuk tehát, hogy most is elfog menni addig, amíg lehet. A Forma-1-es csapatoknak múltjuk lett, egyre nagyobb befolyásuk, rajongótáboruk, érthető tehát, hogy nem hagyják magukat ide-oda ráncigálni. A FIA-t természetesen egy általa teljesen uralt Forma-1 motiválja, amibe egy nagyhatalmú Ferrari, McLaren (inkább már Mercedes), BMW, Toyota, Renault nem igazán fér bele. A kis magáncsapatok ideje lejárt, a hatalmas autógyárak már komolyabb falatot jelentenek a FIA-nak. Erről szól a költségtérítés, a válság pedig igazán kapóra jött, ehhez az intézkedéshez. Egyértelmű, hogy a nagy autógyártóknak nem igazán tétel pár tízmillió dollár, nem abban a Forma-1-ben fognak költséget téríteni, amely a legjobb ár/érték arányú reklámbevétellel és presztizzsel ér fel. A meghatározott plafonnak hála viszont visszatérhet a magáncsapatok ideje.
Tíz angol, amerikai, esetleg kínai kiscsapatot könnyebb lesz irányítgatni, mint a Föld legnagyobb autógyártóit. Herr Mosley most sem viccel.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez