Heath Ledger ördögi sikere
A tragikusan elhunyt, halálával legendává váló színész zseniális alakítása járja be a filmvilágot és csodálja közönsége. Félreérés ne essék. Heath Ledger-t nem azért jelölték az Oscar díjra, mert meghalt, hanem azért, mert élővé varázsolta Jokert.
Az 1989-es Batman-ben Jack Nicholson zseniálisan formálta meg az egyszerre elbűvölő és egyszerre gyilkos és bolond Jokert. A bolond itt hangsúlyos, mert a Jack Nicholson-os már-már ripacsság után a ledger-i Joker a földbe döngett. Persze bevallhatjuk, hogy a sátáni gonoszság nem is állt volna jól a pojácoskodó (amit tökéletesen alakított) szinészóriásnak, ellentétben Ledger-nek, aki hihetetlen mélységig vitte Joker-t és torz lelkületét. Valljuk be olyan mélyre, ahonnan neki sem volt már ereje visszajönni. Vagy azért tudta ennyire tökéletesen alakítani, mert ő maga már járta halálos útját? Nem tudhatjuk. Egy viszont biztos, Jack Nicholson mellé felnőtt egy másik Joker, miközben Ledger belehalt a munkájába.
A sötét lovag szinte tökéletes megalkotása természetesen nemcsak Ledger érdeme. A film készítői semmit sem bíztak a véletlenre. A színészek kiválogatásánál olyan kiváló szereplőket sikerült a mellékszerepekre szerződtetni, akik egyedül is képesek lennének egy filmet "elhúzni". Így Gary Oldman, Morgan Freeman, az örökké jelenlévő Michael Caine, és a szinte mindig gonoszt játszó Eric Roberts alakítása nélkül nem lenne annyira emlékezetes ez a film. Persze nem szabad elfeledkezni Christian Bale-ről sem, aki szintén pazar alkotást nyújtott.
Pedig milyen sok kritikus temette már el a Batman sorozatot. Joel Schumacher ámokfutásával rendkívül sokat ártott a karaktereknek, illetve a sorozatnak, pedig a rendező által jegyzet Összeomlás (1993) és A fülke (2002) bizonyították tehetségét.
Schumacher-től eltérően Christopher Nolan sokkal értőbb, kevésbé "infantilis" kézzel nyúlt a témához. A rendező legfőbb érdeme, hogy a kétdimenziós képregény-figurákból képes volt háromdimenziós szereplőket csinálni. Míg Schumachernél a színészek leginkább rágógumi színvonalon, csapnivaló színészvezetéssel latex és ködgépszagú környezetben játszottak, addig Nolan a Sötét lovagban külön világot alkotott, amely sötét, de mégis sokkal kevésbé irreális, mint Schumacheré, vagy a klasszikus 1989-es Tim Burton-féle verzió.
Mindenképp kötelező megnézni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez