Ha egyszer a tél valamit a fogai közé szorít...
...gyakran előfordul, hogy azt csak tavasszal ereszti el. Ne engedjük Tél tábornoknak, hogy magával ragadja hajónkat.
A belmotoros hajók életének fontos és elengedhetetlen része a téliesítés. Fontos tudni, hogy garanciális hajók esetében ennek elvégzése kötelező, mivel az a karbantartás részét képezi. A közhiedelem szerint ugyan ez a munka kizárólag a motor szétfagyását hivatott megelőzni. Ez így koránt sem igaz. A szakszerűen elvégzett téliesítés tartalmazza a motor külső-belső konzerválását. Ez hivatott megakadályozni a motor korai teljesítmény csökkenését, belső korrózió kialakulását. Továbbá tartalmazza a forgó, kenést igénylő alkatrészek korróziógátló, speciális anyaggal történő zsírzását. Jó tudni, hogy az ilyen helyeken a gyártó helyet biztosít a kenőanyag számára, amely a használat során részben vagy teljesen elfogy. Ezekre a helyekre a víz könnyen bejut és közvetlenül károsítja a legkényesebb precíziósan megmunkált csúszó, illetve csapágyfelületeket. És ha a víz még nem jutott be, az ott felgyülemlett levegő okoz kárt. Ezt különösen elősegíti a téli időszakban jellemző hideg idő, amely következtében a levegő páratartalma megnő és így a zárt helyeken a víz kicsapódik a felületekre. Ez a veszély a hajó belső részeit szintén fenyegeti, az ülések, kárpitok, műszerek, de még a kábelköteg réz vezetékei is könnyen károsodhatnak, nem kis meglepetést okozva a gondatlan gazdinak. A hajó belső párásodásának megakadályozása már nem csak a szerviz dolga abban a tulajdonosnak is ki kell vennie a részét. Hasznos lehet a hajó korai téliesítése, hisz a meleg időben könnyebben kiszárad a hajó belső része. Ha ezt elmulasztottuk, akkor sem kell kétségbe esnünk, hisz már pár ezer forintért beszerezhető kémiai elven működő párátlanító szerkentyű, amely a hajó belsejébe helyezve magába szippantja az ott található nedvességet.
Mit állapíthatunk meg a fentiekből?
- A hajónk téliesítését bizzuk szakszervizre
- Ha ezt nem tehetjük vagy késve tesszük, akkor a nagy baj elkerülése érdekében legalább a vizet ereszük le a motorból és a fenékből
- Szakszerű téliesítés csak fél siker, a hajó belsejét rendszeresen szellőztetni kell, vagy páraelszívót kell alkalmazni
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez