Elmúlt 50 éves a Trabant
”A Trabant motorja erős, menettulajdonságai kiválóak, de ez nem szabad, hogy bárkit felelőtlen száguldásra sarkaljon” áll az új Trabant megvásárlásakor kapott kézikönyvben. Volt humora a trabantgyárnak.
A VEB Sachsenring által gyártott Trabant 1955-ben gurult le a futószalagról, és lett a az egyik legelterjedtebb autó a volt Kelet-Németországban, illetve a többi szocialista országban. Összesen több mint 3 millió példány fogyott belőle, amelyek közül jó párezer -a környezetvédők legnagyobb bánatára- még a mai napig járja az utakat. Az első, „klasszikus” formát viselő, legyártásakor is elavultnak számító modell a Trabant 500-as volt. Pont 50 éve 1957. november 7.-én indult hódító útjára. Bivaly erős kétütemű 500 cm3 motorja, 18LE teljesítmény leadására volt képes, mely 90km/h sebességre repítette a papírjaguárt. Gyártásának 36 éve alatt összesen 6 típust gyártottak. Ezek közül a legutolsó a már négyütemű WV Golf motorral szerelt modellt leszámítva, sikerült a Trabantot 34 évig úgy gyártani, hogy gyakorlatilag semmilyen technikai újítást nem végeztek rajta. Egy autógyár, ahol megállt az idő mondhatnánk. Feltehetjük a kérdést, miben rejlett mégis „páratlan népszerűsége”? Miért vártak 5 évet rá lélegzetvisszafojtva a szocialista blokkban tengődő emberek? A válasz nagyon egyszerű, mert nem nagyon volt más. Persze várhatott a nép a motoros fotelként becézett Polski Fiatra is, de az már-már luxusautó kategória volt. A szocialista embertípusra inkább a trabantot tervezték. Viszont akadtak szervezési gondok már régen is: ha fehéret rendelt zöldet, esetleg bilikéket kapott, illetve, ha nagyon peches volt, akkor barnát. Ennek ellenére boldog volt, hogy végre a telekre nem vonattal kellett lemenni, és ha nem is egészen de autótulajdonosnak mondhatta magát. Olyan volt ez, mint a magyar narancs kicsi, savanyú de a miénk. Mindezek ellenére mégis szeretjük, éppúgy hozzá tartozik az én korosztályom gyerekkorához, minta a LEGO vagy a Machbox, sokunkat rengeteg emlék fűz hozzá, legalábbis én így vagyok vele. Összetéveszthetetlen formáját látva, és utánozhatatlan hangját hallva mind a mai napig megmosolyogtat ez az NDK őskövület. Gyártása egészen 1991-ig folyt. Ezután felszámolták a gyárat, és úgy tűnt, a Trabant örökre sírba száll de, 2007 szeptemberében a német Herpa játékgyártó cég bejelentette, hogy egy Trabanthoz hasonló külsejű járművet tervez gyártani BMW alapokon. Tehát van még esély a feltámadásra! Hajrá!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez