Egyetemisták - valóban olyan vonzó célcsoport?
A fiatalok divat és márka érzékeny fogyasztói csoportot alkotnak, de sajátos szubkultúrájuk miatt választásukat sokszor nehéz megérteni.
Az egyetemisták fő jellemzője, hogy viszonylag kevés kiadással kell számolniuk, társadalmi megítélésük pedig nem azon múlik, hogy mit viselnek. Egyfajta megfelelési szint azonban működik, esetünkben pedig kiderül, hogy ez karonként és életkoronként különböző. Míg az első- vagy másodéves örül annak, hogy ebben a miliőben lehet és szabályokat legfeljebb a vizsgaruházatnál állítanak fel számára, az utolsó éveseknél már tapasztalható a készülődés a felnőtt életre. Ők már a leendő hivatásuk, foglalkozásuk kellékeit próbálgatják, kifelé tekintgetnek az eljövendő normákat „kóstolgatják”.
És te milyen karra jársz?
Az egyetemisták ruházkodási szokásait, vásárlási döntéseit a kar légköre is befolyásolja. Van ahol az „alternatív”, esetleg excentrikus megjelenés dívik, van ahol „öltöznek” a hallgatók. A megfogható különbséget – mint már jeleztük – a felsőbb éveseknél jelennek meg karakteresen. A bizonyos szakokat, karokat látogatók megjelenéséről léteznek azonban elképzelések a nélkül is, hogy ismernénk az adott hallgatót.
Miből látszik, hogy egyetemista?
Az öltözködés egyik funkciója a csoporthoz tartozás látása, vagyis az elhatárolódás a többiektől. Az egyetemista kötöttségtől mentes, de már önállódöntéseket hozó diákként a szabadság érzését éli át. Megjelenésének fontos kiegészítője a könyv, a jegyzetek „elvarázsolt” folyóiratok és nagyobb táskák a fiatalabb (középiskolás) diákoktól határolják el őket, míg a szülőktől a lezser, sportos, kihívó, bizonyos trendbe illő darabok különböztetik meg.
Ki készül ma üzleti tárgyalásra?
Érdekes tapasztalat, hogy a másoddiploma megszerzéséért posztgraduális képzésben tanuló felnőttek is nagy részt másképpen öltözködnek a konzultációs napokra. Az egyetemi szellem előhozza a farmert, a pulóvert, a sportcipőket, a nyakkendő nélküli inget. Tapasztalt előadó ennek alapján azt is látja, hogy ki fog elmenni a nap folyamán például egy üzleti tárgyalásra, hiszen annak a ruházata formális: elegáns és nem sportos, elengedett.
Mi jellemzők a diákok öltözködésre?
- kevésbé érdeklődnek a divat iránt.
- keveset vásárolnak, leginkább farmert, sportcipőt és kiegészítőket.
- fontosnak érzik az egyéniségük kifejezését, amiből persze tömeghatás lesz.
- többféle stílust követnek, míg határozott saját stílusuk.
- a márkák jobb minőségében nem bíznak feltétlenül, de alapvetően jobbnak ítélik azokat.
Különleges-e ez a célcsoport?
Úgy tűnik, keveset, rendszertelenül és szeszélyesen vásárolnak, külön kezelésük nehezen képzelhető el. Szeretnének egyedinek látszani, így erre a célcsoportra alapozott külön kollekció vagy üzlet az – egyenruhásítás- képzetét keltené. Az egyetemista lét az átmenet időszaka: az alsóbb évfolyamon tanuló fiatalok szabadidős világvonalát követik, míg a felső évfolyamosok, főképp a végzősök a yuppie, vagy a „konszolidált felnőtt” öltözékek iránt mutatnak affinitást.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez