District 9
Peter Jackson szokásához híven ismét belenyúlt a lecsóba, mostani munkája sem a finomkodásról szól. A Gyűrűk ura, a Hullajó és a King Kong alkotója most hamisítatlan sci-fit készített Blomkamppal, ami annyira nem is az, csak első látásra, és ha valaki kicsit is járatos a hírekben, akkor az áthallásokkal is tisztában kell hogy legyen...
...ez az áthallás pedig Dél-Afrika.
Földünk egyik legellentmondásosabb országa, ahol megvan minden abból, ami Afrika, és megvan minden, ami jóléti, ami Amerika, felhőkarcoló, kocsi, kertes ház, öltönyös férfi fehérben, feketében.
Peter Jackson és Neill Blomkamp társadalomkritikát forgatott, csápos idegenekbe csomagolva azt a mérhetetlen nyomort, ami Dél-Afrikát jellemzi. Azt az országot, ahol már nincsenek gonosz, kirekesztő fehérek, ahol már nincsenek fehér buszok, fekete telepek, hanem minden szegregációmentesen szét van osztva gazdagok és szegények között. Természetesen testvériesen, így minden az előbbiekké.
Jackson összeállva a fiatal, Dél-Afrikai rendezővel, Neill Blomkamppal egy ilyen közegbe dobta be filmjüket, egy sci-finek álcázott szívből jövő káromkodást a világ igazságtalanságáról. Nem vitte túlzásba, csak a szereplőket cserélte ki:
A Dél-Afrikába bevándorlókat kicserélte földönkívüliekre, és betette őket azokba a nyomortelepekre, ahol az előbb említett bevándorolt emberek laknak. Teljes kiszolgáltatottságban, másodrendűként.
Valljuk be, sci-finek sem utolsó a film. Még soha nem láttam részeg alient, vizelő idegent, civakodó idegent, guberáló, macskakaja zabáló idegent. Egyszóval olyan idegent, akit a valóságban az a Dél-Afrika nyom el, és tart nyomorban, akiket a filmben az "MNU" zárt egy táborba, vagyis a Kilences Körzetbe.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez