BMW HP2 Sport - A boxerek legje
Valóra vált sok boxer-rajongó álma: a BMW Motorrad elkészítette minden idők legsportosabb, legerősebb és egyúttal legkönnyebb sorozatgyártású boxerét, a BMW HP2 Sportot.
A HP sorozat harmadik tagjaként a fokozottan sportos ambíciójú felhasználók igényeit tartja szem előtt, és sok olyan exkluzív megoldást vonultat fel, amelyekkel eddig csak versenymotorokon lehetett találkozni. Egy részük most először látható viszont sorozatgyártású modellen. Ilyenek például a teljes egészében szénszálas műanyagból készült önhordó, áramvonalas idomelemek, a váltóasszisztens, a MOTO-GP-ből ismert műszerfal, a kovácsolt alumínium felnik, valamint a radiális nyergekkel szerelt versenyfékek. Csupa felettébb izgalmas, hamisítatlan versenytechnika. Országúton és versenypályán egyaránt igen meggyőző alakítást nyújt ez a hatványozottan sportos motor. Bár konstrukciós sajátosságainál fogva egy ponton túl gátat szab a teljesítmény kiaknázásának, és hengereinek elrendezése miatt bizonyos fokig előnytelenül befolyásolja a jármű légellenállását a boxermotor, a BMW Motorrad mégis ezt a nagy múltra visszatekintő koncepciót fejlesztette tovább a versenypályára is alkalmas gyorsasági modellhez. A BMW R 1200 S-éhez képest nagy mértékben módosított boxer teljesítményadatai önmagukért beszélnek: több mint 96 kW-ot/130 LE-t ad le 8.750-es és 115 Nm maximális forgatónyomatékot 6.000-es percenkénti fordulaton, és egyedülálló módon 9.500 a maximális fordulatszáma. A BMW HP2 Sport a BMW R 1200 S műszaki alapjára épül, de mivel messzemenően a sportos használat követelményeihez igazodik, teljességgel önálló, rendhagyó motor. Számos megoldás a hosszú távú gyorsasági motorsportból került át rá. A legmarkánsabb endurance-jegyek között említendők az új hengerfejek. Alattuk két-két felső vezérműtengely (DOHC) működteti vonóhimbák közreműködésével a BMW R 1200 S-éinél nagyobb átmérőjű szelepeket. Ezeknek, valamint az örvénytani szempontból optimalizált szívó- és kipufogó-csatornáknak, az új kovácsolt dugattyúknak és hajtókaroknak köszönhető az alapmotorét meghaladó teljesítmény. Mivel a BMW Motorrad most először a blokk alatt vezette el a kipufogócsövet, alul nagyon keskeny a BMW HP2 Sport, ami egyrészt kedvez a bedönthetőségének, másrészt lehetővé tette szénszálas műanyagból készült áramvonalas motorspoiler alkalmazását. Amellett, hogy nagyszerűen tolmácsolja a boxer jellegzetes hangját a kipufogórendszer, egyúttal igen esztétikus látványt nyújt a dob markáns kialakítása miatt. Szintén a motorsportból származó részlet a szűkebb áttételi tartományú hatfokozatú váltót kiegészítő váltóasszisztens, amely lehetővé teszi, hogy gázelvétel és kuplungolás nélkül is gyorsan feljebb tudjon kapcsolni a motoros. Sorozatgyártású motoron most először találkozni ezzel a megoldással. A tartozékként kapható csere-nyomásérzékelő segítségével bármikor meg lehet fordítani a váltó kiosztását versenypályás használathoz. A futómű Öhlins-sportrugóstagokból és Brembo Monoblock-fékekből épül fel, elöl radiálisan felfogatott négydugattyús fix nyergek teljesítenek szolgálatot. Az állítható lábtartók, az ugyancsak állítható kivitelű, kovácsolt alumíniumból készült kormányvégek és a radiális Magura-karok nagyban kedveznek az ergonómiának. Az egyenesen a Moto-GP-ből átvett, alapfelszerelésnek számító műszerfal a szokásos információk mellett a köridőről és a versenyzés szempontjából fontos egyéb adatokról is tájékoztatja a motorost (bővebben a 3. fejezetben talál róla információt). Minden alkatrész könnyített kivitelű. Nemcsak az önhordó orr- és a szintén önhordó kivitelű szénszálas faridom, hanem a kovácsolt felnik és az olyan láthatatlan részek is, mint a motorsportból átvett könnyű generátor. Ezeknek köszönhetően 199 kilogrammra sikerült leszorítani a (DIN szerint, 90 %-ban) feltankolt HP2 menetkész tömegét. Száraz tömege mindössze 178 kilogramm. A személyre szabható ergonómia, a megnövelt teljesítmény és a boxermotor biztosította előnyös tömegkoncentráció jóvoltából versenypályára is alkalmas, remekül irányítható jármű az új BMW HP2 Sport. Annak ellenére, hogy minden ízében igazodik a motorsport követelményeihez, nem mellőzi a biztonságos használat szempontjából kiemelt jelentőséggel bíró ABS-t. A BMW Motorrad külön ehhez a modellhez fejlesztette tovább az extraként rendelhető blokkolásgátló berendezést, így az kikapcsolható versenypályán. A tervek szerint 2008-ban veszi kezdetét a BMW HP2 Sport piaci bevezetése.
Forrás: www.motorrevu.hu
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez