Bio-útvesztő: zöld vagy nem zöld?
Zöld, bio, öko, növényi alapanyagú, természetes úton lebomló, újrahasznosítható. Lépten-nyomon belefutunk ezekbe a címszavakba. Mégsem tűnik olyan könnyűnek a változtatás a mindennapokban.Tökéletes környezetbarát termék nincsen. Egy-egy terméket a saját kategóriáján belüli helyettesítő termékekkel összehasonlítva értékelhetünk, így található meg a legkrnyezetbarátabb alternatíva.
A baj nem itt kezdődik. A baj ott kezdődik, hogy akár kreált trendről van szó, akár spontán formálódóról, a kapitalizmus vad törvényei ezt is kihasználni látszanak. Ezért erre a területre is beférkőzte magát a kétely: valóban bio, valóban természetes az, amit megvásárolok drága pénzen? Szemfüles marketingesek és reklámszakmabeliek ügyesen használják a hangzatos szavakat: természetes anyagot tartalmaz (igen, de milyen mennyiségben?), ökológiai gazdálkodásban előállított (igen, de ezt ki látta?), tartósítószer-mentes (mégis eláll hetekig) és a többi. Felmerül a kérdés: mennyire bio a bio? Valóban tartalmaz-e természetes alapanyagokat az adott kozmetikum, és ha igen, milyen mennyiségben? Sajnos, sok, a kiskereskedelemben kapható termékkel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy a bio, öko, természetes szavak lassan teljesen kiüresednek, puszta marketingfogássá válnak, hiszen, ahogy terjed a bioőrület, egyre könnyebben adható el egy termék, ha bio-öko-felhőbe burkolják. Ez egyre nagyobb tudatosságot és körültekintést követel meg attól a vásárlótól, aki valóban oda akar figyelni, hogy honnan származó és milyen alapanyagokból álló terméket fogyaszt, különben könnyen elveszik a bio és álbio termékek útvesztőjében. Jellemző tendencia, hogy a magyar vásárló ebben a kérdéskörben is nagyobb bizalmat szavaz a külföldi, elsősorban német, amerikai és francia termékeknek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez