Az Oscar és a divat
Február hónapában bárhová is megy az ember az angyalok városában - edzőtermekbe, kávézókba, éttermekbe, fodrászhoz - mindenki a filmekről, a lehetséges nyertesekről, a pletykákról és a divatról beszél, találgat. Bizony, a híres vörös szőnyegen megjelenni egyenlő a sikerrel és csillogással.
A pár perces bevonulásra figyel a világ, ki kivel? és ki miben? Van, aki flegmán, van, aki magabiztosan vagy van, aki akár méltóságteljesen fürdőzik a vakuk fényében. De mint tudjuk, nem mindegy, hogy ki és nem mindegy, hogy miben...
Kezdetben volt az aranyba öntött, brossos-gyöngysoros negyvenes évek klasszikus csillogása. Majd következtek az ötvenes évek pasztell cukorbabái. A hatvanas években megjelentek a színen a szexbombák, a hetvenes éveket a kitárulkozás jellemezte. a nyolcvanas években a dívák drámai effektusokkal operáltak, a kilencvenes évek Haute Couture házak nevétől volt híres. Ahogy képtelenség kitörölni emlékezetünkből a filmtörténet meghatározó pillanatait, úgy a mozi legvonzóbb puccparádéjának főszereplői minden évben gondoskodnak arról is, hogy sokáig emlékezzünk néhány Oscar-díjas divatmomentumra.
A vörös szőnyeges bevonulások elmaradhatatlan pillanata, amikor a sztárok piruettet lejtenek a fotósok százai előtt, majd szó szerint világgá kürtölik a ruhájuk tervezőjének nevét. A másnap megjelenő újságcikkek legfontosabb híre a „ki mit nyert?” mellett minden kétséget kizáróan a „ki mit viselt".
Nem olcsó mulatság ez, hisz ha csak egy milliója van a színésznőnek a szóban forgó estére, jobban teszi, ha meg sem jelenik, illetve bele kell nyugodnia, senki sem fogja észrevenni. Természetesen a férfiak szmokingja sem vehető meg fillérekért, de a vörös szőnyegen való sétának, mint mindennek ára van. Természetesen a sztárok könnyű helyzetben vannak, mert különböző híres divattervezők versengenek értük, arra számítva, ha az ő ruhakölteményeiket viselik, akkor az eladásaik is szépen megugranak.
Az Oscar-ruháknak az árát egyszerűen nem lehet meghatározni, hisz az árban nem csak a ruha színe, anyaga, szabása számít bele, hanem azt is figyelembe kell venni, hogy egy-egy öltözék nem csak a színésznő csodálatát, hanem bukását is előidézheti. Az Oscar-ünnepség előtt néhány héttel rendre megtartják Hollywoodban a nagyszabású „Élő Oscar-divatbemutatót”, amelyen felvonultatják azon ruhakölteményeket, frizurákat, kiegészítőket, amelyek nagy valószínűséggel a filmes ünnep favoritjai lesznek.
A divatvilág tátott szájjal lesi az eseményt, mert a Los Angeles-i „előbemutatón” felvonultatott darabok nagy valószínűséggel a következő szezon kedvencei lesznek. Az első komolyabb felhördülést az Oscar-díjak történetében egy nagyon átlátszó nadrágkosztüm okozta, még 1969-ben. „Szökevény egy háremből, monumentális tisztelgés a rossz ízlés előtt”- írták a korabeli kritikusok az Arnold Scassi által tervezett ruháról. Hogy ki volt, aki a botrányt valójában okozta, az közel negyven év távlatából elég meglepőnek tűnhet, hiszen a mostani Barbra Streisandról nehéz elképzelni, hogy feleslegesen mutogatja a testét, de annak idején, úgy tűnik ily módon lázadt Hollywood ellen. Streisand egyébként a legjobb színésznő díj átvette át a Funny Girlben nyújtott alakításáért.
Barbra fura estélyije mellett a filmakadémia díjának történetében a másik nagy botrányhős egyértelműen Cher, aki kétszer is képes volt felháborítani ruházatával a nagyérdeműt és a világsajtót. A színésznő mindkét alkalommal Bob Mackie divattervező segítségével hajtotta végre a polgárpukkasztást. Cher először 1986-ban egy gyöngyös nadrágkosztümben és gigantikus punk fejdísszel sokkolta a népet, másodszor 1988-ban, amikor valóra váltotta legjobb színésznői jelölését, ezúttal egy átlátszó, hálóingszerű ruhakölteményt viselt.
Talán nem volt a világon olyan botrányt kavaró Oscar-divat összeállítás, amelyből kifelejtették volna Björk ruháját. 2001-ben hattyúnak öltözött. A ruha azóta önálló életre kelt, és a nagyérdemű még mindig nem ocsúdott fel az ámulattól. A „tütü tragédiája” névre keresztelt hattyújelmezt Marjan Pejoski tekerte az izlandi énekesnő nyaka köré. Björk a sajtómunkások kedvéért még egy tojást is „tojt” a vörös szőnyegre. A világot bejárt képek ellenére Björk elégedetlen volt a hatással. „Nem fogták a viccet. Azt hitték, úgy akartam kinézni, mint Jennifer Aniston, csak nem sikerült.” mondta utólag az eseményről.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez