A kalap átlényegülése
A kalap közönséges fejfedő-mindenféle átlényegülésre képes. Nemcsak arra, hogy viselőjét átformálja, hogy az egyszerű jellegtelen arcot megkoronázza, hogy rendezetlen tincseket elfedjen, hogy maga is frizurát formázzon, de még arra is, hogy műtárggyá váljon.
Persze ehhez kell egy olyan kalapszalon, mint amilyen Adele Listé volt. Az osztrák divattervező ugyan nagyon is valóságos személyeknek készítette kalapjait, előkelő hölgyeknek, színésznőknek, divattervezőknek, berlini, bécsi, hamburgi, müncheni bemutatókhoz, valamint filmekhez, színpadi művekhez. S egyáltalán nem gondolt arra, hogy kalapjai átváltoznak, és múzeumi tárgyakká lesznek. Időközben ugyanis éppen ez történt. A bécsi Institut Für Kostümkunde (kosztüm gyűjtemény) Adele List kétszáz kalapját kiállításról kiállításra vándoroltatja. A budapesti Iparművészeti Múzeumból megy tovább Bécsbe, Berlinbe, Hamburgba, majd Páriszba ez a nagyon színes, nagyon látványos kollekció. A kalapok- természetesen női kalapokról van szó- felettébb változatosak. Adele List fejrevalói például anyaguk szerint hol szalmából, hol filcből, máskor tollból, textilből, meg más agyagok variációiból vannak. Formáznak virágot, madarat, lepkét, hagymafejet, hajfonatot, hagyományos kalap fazonokat. Az egyik nagykarimájú, a másik kicsi, és csak a fej tetejét fedi. Sapka és turbán, breton kalap, barett, kuli, cilinder és férfikalap. Hegyes és lapos, elől vagy hátul hosszan elnyúló, fülresimuló, homlokba húzott, nyakban ejtett, süvegszerű. Külön csoport lehetne a frizurát idéző vagy helyettesítő kalapok sora. Az egyik laza hullámokat imitál, a másik szorosan fejre simul, rüssöléssel, fonással, csavarással, tekeréssel, lokniba fogott textillel testesítve meg a hajat. Igazi lelemény a hajnecchatású, csíkokra vágott, filcből összefogott kalap, a filc csíkokból hajtogatott turbán. Az üvegablak névvel illetett különböző élénk színű filc darabokból összeállított tuch: Kék jégmadártollakból, narancsszínűre festett hattyú tollakból fejtetőre simuló sapkák formálódtak. A vadkacsa tollak, mint koszorú övezik a filc fejfedőt. A kis fekete filc alól a hajat helyettesítve bukkannak elő a vörös fácántollak. És ott van a marabutollas, páva, sirály és megannyi madár tollára „hangszerelt” kalap. Estére, alakalomból neccből, muszlinból, selyemből, bársonyból, tüllből, velúrból, zsinórból, bőrből, gyöngyből, fémszálas textilből formált kalap dukál. Ezek a kalapok bizonyára élményt jelentettek azoknak, akik viselhették: Marlene Dietrichnek, Greta Garbonak, Sophia Lorennek és Maria Shellnek, Nadja Tillernek, Renata Holmnak, Paula Wesselynek. A nagy divatházak- Chanel, Cardin, Ungaro, Mugler, Laroche- modelljeinek éppúgy, mint filmekben a női főszereplőknek, énekesnőknek, vagy a windsori hercegnőnek. Mint ahogy élményt nyújtanak annak is, aki megcsodálhatja egy Múzeum vitrinjében ezeket az átlényegült kalapokat.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez