Zabolátlan - Ford Bronco Badlands
Nagyon ritka alkalmak egyike, amikor igazán különleges autó jár nálunk. A Ford Bronco egyértelműen ide tartozik. A modell 6. szériája nagyjából 25 év hibernációból támadt fel újra. Dinoszauruszként egy másik világban született újjá, ahol teljesen más szabályok vannak már életben, mint 1996-ban, amikor az Egyesült Államokban a Bronco ezt megelőző szériája kifutott.
Retroláz, azaz figyelemfelkeltés vagy egy szegmens, ahol a Ford úgy érezte, hogy van még keresnivalója? Számomra ez volt az egyik legnagyobb kérdés a Broncoval kapcsolatban. Az ugyanis nem kérdés, hogy a Bronco nagyon menő. Nem úgy menő, mint egy jó formájú sportkocsi és még csak nem is úgy, mint egy Mercedes-Benz G63 AMG, amely kvázi egy funkciót vesztett terepjáró, viszont cserébe tökéletes betekintést mutat a vagyoni helyzetedbe. A Bronco teljesen más húrokat penget és számos szempontból sokkal inkább a Jeep Wrangler versenytársának tartom.
A Bronco formaterve kifejezetten egyedi, már amennyiben egy hatalmas építőkockát izgalmasnak lehet titulálni. A szögletes formák és a teljes kialakítás egyértelműen a terepes képességek maximális kihasználására szolgál, így a hagyományos autók, városi terepjárók egyedi formatervét ebben az esetben el lehet felejteni. Mégis azt gondolom, hogy megragadó az autó, egyrészt azért, mert a kerek lámpák, a frontrész, a tetővonal és az autó feneke nagyon adja, hogy az első szériás Bronco jusson az eszünkbe. Hasonló formatervezési bravúrt láthatunk a Fiat 500, az új Minik és még számos feltámasztott modell esetében. Ezek közül van olyan, amelyik nem nyert jelentős piacot, így a gyártó megszüntette a gyártást és ott van az imént felsorolt kettő, amelyek osztatlan sikerre vannak ítélve már a sokadik generáció óta. Egyetlen karosszériaelem, belső tér kiegészítő sem azonos, mégis hozzák az érzést a formai játékokkal, karakterrel. Ebből a szempontból a Bronco is egy ilyen jármű.
A másik ok, hogy a méretei révén – 4,8m hosszú, illetve majdnem olyan széles, mint amilyen magas, hiszen 1,93 méter magas és 1,96 méter széles – rendkívül feltűnő. A terep használathoz előkészített funkciók, kampók, robosztus idomok miatt ez tovább erősödik. Emiatt és azért, mert teljesen egyedi a hazai utakon, megkockáztatom, hogy a menőségi faktora is nagyon magas. A nálunk töltött idő alatt nem volt olyan nap, hogy bárhol, elsősorban benzinkúti megállásokkor, többen körbe ne járták volna csodálkozva. Az árát/értékét, sem a típusát senki nem tudta meghatározni. Utóbbi azért az elmúlt egy évben, amióta kezdenek az utak tele lenni kínai autóval, nem annyira meglepő, de a Broncoról ezt senki nem gondolta. Azt viszont, hogy mi fán terem, azt kevesen találták ki, hiszen a Ford embléma egyedül a bal hátsó részén található meg, ezen kívül sehol sincs erre utaló jelzés.
A Bronco hagyományosan egy minimalista, funkcionalista jármű volt és most is az. Az első fényszórók formája, a hatalmas kerekek, szögletes forma miatt mégis pozitív irányban lóg ki a sorból.
A Bronco összehasonlítása a Wranglerrel azért is érdekes, mert nem csak méreteikben vannak közel egymáshoz, hanem abban is megegyeznek, hogy szétszedhetőek. Igen, a Bronco teljesen lecsupaszítható, ha éppen úgy szeretnénk vele közlekedni. Pár csavar kihajtásával, néhány retesz kioldásával leszerelhető a teteje, oldala úgy, hogy ajtó sem marad az autón. Tehát akinek a szabadság érzés iránti vágya nagyobb, mint amit egy négy fal közé csomagolt terepjáró képes adni, annak a Bronco tökéletes.
Motorikus szempontból a Bronco tényleg egy fenevad. Egyetlen motor, egy 2,7 literes duplaturbós V6-os benzinmotor szolgál erőforrásul, amely 335 lóerőt és 563 Nm nyomatékot tud leadni. Ehhez kapcsolódik egy tíz fokozatú automata. Mondanom sem kell, hogy a benzinkutaknál töltött Bronco bemutatók egyik oka, hogy a nem éppen kisétvágyú járművel gyakori vendégek voltunk ezeken a helyeken. Ha nagyon odafigyel az ember és országúton békésen poroszkál, akkor ki lehet hozni 12-13 literes fogyasztást, de ha városban, terepen járunk, akkor az sem kizárt, hogy ennek a duplája tűnik el a garatján. Azért ennek oka van, hiszen a 2,1 tonnás, nulla aerodinamikai képességekkel megáldott óriási szekrény nem sokkal több, mint 7 másodperc alatt tudja teljesíteni a 100-as sprintet. Ez pedig azt hiszem lélegzetelállító, ha figyelembe vesszük, hogy miben is ülünk. Az utazó magasság is olyan, mintha egy kisteherautó volánja mögött ülnénk, miközben meglehetősen komoly luxust kapunk a belső térben.
A Bronco tehát azt adja meg a való életben, amiről azt hittük, hogy csak LEGO építőkockákból szokás összetenni, ennek ellenére izgalmas formai játékokkal, különleges, alul-felül külön nyitható csomagtérajtóval rendelkező monstrum.
A belső tér kialakításából szakavatott szemnek rá lehet jönnie, hogy a Ford házatájáról származik a Bronco. Amerikában már 2 éve forgalmazzák és örömteli, hogy az európai utakra is elhozták végre. A kormány, az ülések, a funkció gombok tökéletesen logikusak, egyszerű kezelést biztosítanak. A hatalmas középső infotainement rendszere apró filmet játszik indítás előtt, ahogy a vadló összeáll a kövekből, amelynek ugyan sok funkciója nincsen, talán semmi, de mégis jól néz ki.
Igen, a Bronco a terepre született, de kényelmi szempontból sem utolsó. Aki csak városban, vagy aszfaltcsíkon fog vele közlekedni, az sem fog benne rossz érzéseket átélni, a tankoláson kívül. Az úthibák nyilván nem léteznek egy ilyen típusú terepjáró számára. Megkockáztatom, bár nem próbáltam, de lehet a kisebb autókon is úgy megy át, hogy az utasok nem fogják azt észrevenni. Az alváza (261mm hasmagasság) nagy szilárdságú acélból készült, amelyhez változtatható feszességű tekercsrugók kapcsolódnak, valamint egy Bilstein külső tartályas lengéscsillapító. Az előzőek miatt képes a Bronco arra, hogy a terepviszonynak megfelelő futásteljesítménye legyen. Ez az oka, hogy aszfaltcsíkon ugyanolyan komfortos a közlekedés vele, mint terepen. Utóbbi terepviszonynak megfelelő működést a menü rendszerben is állíthatjuk, csakúgy, mint a meghajtást a középső tárcsa segítségável.
Az autó árát a végére hagytam, mert úgy gondolom, hogy a vevőkör számára ez is csak egy adat, mint a többi paraméter. Az alacsonyabb felszereltségű Bronco Outer Banks 30,7 millióba, a tesztelt Badlands kivitel pedig 32,3 millióba kerül. Fontos tudni, hogy extra tartozékot minimálisan lehet kérni bele, hiszen minden benne van alapban. Egyedül a szín felár és a vonóhorog, ami jelentősebb többletet jelenthet. Az előbbi 500, az utóbbi 470 ezer forintba kerül.
A Bronco egy rétegautó, rengeteg élménnyel és talán ezért lesz izgalmas sokak számára, akik mást szeretnének, mint a megszokott terepjárók. Nagyon kíváncsi leszek rá, hogy hány Bronco, azaz vadló lesz pár év múlva az utakon.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez