Visszafogottság 2022 – Volkswagen Touareg R eHybrid
2022 sok mindenről lesz emlékezetes. Felsorolni is nehéz a különböző politikai, gazdasági eseményeket. Az autóipart sújtó nehézségek közepette megjelent a legerősebb, leg-leg-leg VW. A Touareg R, mégpedig plug-in hybrid hajtással. 462 lóerő, 700 Nm nyomaték, összkerék hajtás és 2,5 tonna. Ezek az adatok önmagukért beszélnek, de mit is kapunk a tetemes pénzért?
Nehéz mosolygás vagy éppen fintor nélkül kimondani, de egyfajta visszafogottságot kapunk. Persze-persze ez így ömmagában teljesen hülyeségnek hangzik, de mielőtt kényszerzubbonyba csomagolnának igyekszem magyarázatot adni a bolondnak tűnő kijelentésre.
A VW Touareg R ugyanis minden, csak önmagában nem egy visszafogott járgány. Sőt az R betű, amely jelentsen akármit – például R mint Race-t, vagy R-t mint Rapid - nekem leginkább azt jelenti, hogy R, mint Rohadtul menő. Abban az esetben ugyanis, ha a VW felteszi ezt a betűt a márkalogó alá, akkor egy külsőjében és motorikus képeségeiben is feltuningolt autóról beszélünk. Hol is van akkor a cím mögött az értelem?
Tudni kell, hogy a Touareg ugyanarra a platformra épül (MLB), mint az Audi Q7/Q8 vagy éppen a Bentley Bentayga vagy éppen a Lamborghini Urus. Ezekhez az autókhoz képest pedig szürke egér is lehetne. Utóbbi kettőn nincs mit magyarázni, a luxus kategória másik dimenzió. De az Audi esetében már nem ennyire egyértelmű a dolog. Az Audi egyértelműen presztízsben erősebb, de pont ennyivel fennhéjázóbb is. A minőségi különbséget pedig maximum nagyítóval fedezhetjük fel, tehát ebből a szempontból ki lehet jelenteni, hogy a Touareg nem olyan mértékben vonzza a tekintetet. Ez pedig adott esetben előny is lehet.
A Touareg R tulajdonosának egyáltalán nem kell szégyenkeznie, hogy „csak” egy VW kormánya mögött ül. Egyfelől azért, mert tudásában, képességében egyáltalán nincsen különbség az Audihoz képest és még minőségben is minimális az eltérés. Sőt, azt is el tudom képzelni, hogy a rendkívül techno hangulatú, fekete, szürke és ezüstszínekből építkező Audi van, akinek kevésbé jön be. Másfelől pedig a pénztárcáját sem kíméli sokkal kevésbé a Volkswagen, ugyanis 45 milliót meghaladó árával gyakorlatilag nem olcsóbb az Audinál. A választott extrák függvényében, akár olcsóbb is tud lenni a Q7 e változata. Innen jön a gondolat, hogy a Touareg, a legbrutálisabb ma kapható VW a legvisszafogottabb is egyben, nemcsak a legfeltűnőbb.
A feltűnő megjelenését egyértelműen az orrának és a hatalmas fekete hűtőmaszkjának köszönheti. A LED-es fényszórókkal egybeolvadó hűtőrács egyedi és természetesen brutális. A formája nehezen vehető ki, hiszen a fekete nagyban elrejti a részleteket, de aki veszi rá a fáradságot, láthatja, hogy a nappali menetfény milyen ízlésesen olvad bele a gigantikus hűtőelemek közé.
Oldalról kevesebb az ennyire feltűnő pont, de a 21” -es kerekek és a hátul kiszélesedő sárvédő elemek azért adnak lehetőséget a szemünknek a gyönyörködésre itt is. A 2-3 centi híján 4,9 méteres karosszéria nagyon szép ívű, egyáltalán nem egy formátlan, robosztus szekrény. A C oszlopnál kezdődő kiszélesítés, valamint a hátsó ajtóra szerelt spoiler mutatós, áramvonalas formára hozza a méretes járművet.
A hátsó traktus szintén szép, és ahogyan a VW Arteon R esetében (teszt itt olvasható), itt sem fárasztják a nézőközönséget azzal, hogy a típus nevét feltüntessék. Csupán egy hatalmas R betű található a VW embléma alatt.
A belső tér ízléses, kiváló anyagokkal, jó minőségű bőrrel borított és nagy. Nagyon kényelmesek a szellőztethető, fűthető és masszásfunkcióval rendelkező fotelek. A nagy, vagy használható éppen a hatalmas kifejezés is, általánosan jellemző a belső térre. Elől középen, hátul kizárólag ezt a kifejezést lehet használni. A 665 literes csomagtér úgy is óriásinak mondható, hogy tudjuk, hogy a nettó 14,3kW kapacitású akkumulátor ennek aljába került. Természetesen a hátsó ülések lehajtásával még nagyobb teret kapunk, ha éppen nem családi nyaralásra, hanem költözésre, vagy kisáru szállításra akarjuk használni a piszokgyors Touaregünket. A csomagok kényelmes berakodáshoz egyébként a hasmagasság innen a csomagtér ajtajából is vezérelhető a belül-jobb oldalon elhelyezett két gomb segítségével.
Visszatérve az utastérhez, ki kell emelni a lábtéren kívül, a fantasztikus fejteret. Átlag magasságú utas fölött legalább 20 centi plusz tér van a panoráma tetőig. Alapvetően szükségtelenek ezek a méretek, de a kényelmes, komfortos utazáshoz sokat hozzátesznek, csakúgy, mint a belső hangulathoz a jó ízléssel komponált LED fények.
Az előző felsorolásból, ami a méretekről szól, semmiképpen nem maradhat ki a műszerfalon elhelyezett két gigantikus méretű kijelző. Az egyik a kormány mögötti 12” -os, a másik pedig az érintésérzékeny 15” -os. Utóbbi tényleg akkora, hogy ahhoz is gyakorlat kell, hogy a kormány mögötti üléspozícióból egyszerre be tudjuk fogadni a látványát. Szeretem az ilyen túlméretezett technikai dolgokat, így számomra ez kifejezetten élményszámba ment. Az viszont kevésbé, hogy a VW programozói nem tudtak túl sok mindent kezdeni a nagyméretű kijelzővel, illetve a méretéből fakadó lehetőségekkel. A kitükrözött telefon például nem is foglalja el az egész területet, egy viszonylag buta fekete széles keret közepén látható csak az Apple CarPlay, de a gyári navigációnál sem lehet olyan üzemmódot találni, amelyik a teljes képernyőt kihasználja.
Maga a szoftver elfogadható módon működik, nem tapasztaltam lefagyást vagy lassulást, de sajnos azt ki kell mondani, hogy a VW a korábbi, etalonnak számító infotainement rendszeréhez képest mostanra a középmezőnybe került használat, grafika, felhasználói élmény szempontjából.
A fenti leírásban szereplő sorok majd mindegyike igaz egy átlagos Touaregre is, viszont a MI tesztautónk a csúcsot képviselő R változat volt. Ahogyan írtam, ez egy PHEV meghajtású autó – amely az R modellek között az első, így a benzines erőforrás mellett egy villanymotor is dolgozik a lemezek alatt. Az előbbi egy 3 literes V6 biturbó motor 350 lóerő teljesítménnyel, amelyhez egy 100kW teljesítményű villanymotor is kapcsolódik. A rendszer összteljesítménye így lesz 462 lóerő. A zöld rendszámot azért kaphatta meg a jármű, mert önerejéből akár 46 kilométert képes megtenni tisztán elektromos hajtással. Pár alkalommal próbálkoztam elérni ezt a hatótávot, de 30-35 kilométernél egyszer sem sikerült hosszabbat autóznom. Az aksi a töltést otthoni hálózatról könnyedén képes egy éjszaka felvenni, nagyjából 7 órára van rá szüksége. Utcai töltőn 2,5 óra is elegendő hozzá. A nyolcfokozatú váltó nagyon jól illik a teljesítmény elosztásához. Zökkenőmentesen végzi a dolgát. Számos üzemmód közül válaszhatunk, a vezetési stílusunknak megfelelően. A fenti teljesítményt természetesen sport módban tudjuk leginkább kihasználni, itt akár 5,1 másodperc alatt is kihozható a százas sprint. Elismerésre méltó adat. A gyorsulási élmény viszont valamelyest elmarad, nagyon steril az autó, egyáltalán nem lesz bizsergő érzésünk, egyszerűen csak gyors.
A vezetési élményhez a futómű, lengéscsillapítás, felfüggesztés is hozzáteszi a maga részét, illetve természetesen az elképzelhető összes vezetéstámogató és biztonsági extra. A sportosra hangolt Touareg probléma mentesen nyeli el az úthibákat, elhisszük róla, hogy bármilyen terepen is közlekedünk vele, azt hiba nélkül fogja abszolválni. Rengeteg előre programozott beállítás közül válaszhatunk a középkonzolon, a váltó mögött elhelyezett kezelők segítségével.
A Touareg R esetében az egyetlen kérdés, amelyen nem tudtam túltenni magam, az az ára. A valóban kiváló autó erőteljesen túl van árazva. Ennyi pénzért, vagy talán még olcsóbban ugyanis Audi Q7-et, BMW X5-öt kaphatunk szintén hybrid hatással. Nem az a kérdés tehát, hogy jó autó-e a VW Touareg, hiszen erre a válasz egyértelműen igen. Hanem az, hogy mekkora az a réteg, aki el akarja rejteni a presztízst és ezért nem vesz nagyobb és kevésbé visszafogott márkát. A visszafogottságról persze más fogalmaink lehetnek, de 2022-t írunk, amikor az objektív visszafogottság kevéssé divat.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez