Versenyben, ár versenyben – Ford Mustang Mach-E Premium RWD
Furcsa időket élünk. A leggyorsabb Mustang már SUV és nemhogy V8-as blokk nincs benne, de még csak nem is benzin hajtja. A Mach-E elképesztő élményeket és rengeteg egyediséget ad a többi villanyautóhoz képest, de vigyázat, nyomokban Mustangot is tartalmaz!
Amikor először hallottam, immáron több, mint 2,5 - 3 évvel ezelőtt arról, hogy tisztán elektromos Mustang lesz, azt gondoltam, hogy ez valamiféle tréfa, de legalábbis szentségtörés. Nyilvánvaló, hogy a Ford legerősebben hangzó márkaneve a Mustang, de azt gondoltam, hogy azért ez már több, mint sok és a marketingesek elvetették a sulykot. Aztán megtörtént, aminek meg kellett történnie és az utakat a megszokott Mustang karakterjegyekkel elkezdték betölteni a Mustang szerű SUV-ok.
A változások és az elektromobilitás olyan ütemben tört ránk az elmúlt években, hogy mára senki nem csodálkozik azon, hogy nem a hagyományos meghajtással kapható egy új modell. Sőt a kicsit krumpliformára hajazó tucat autók között üde színfolt a Mustang, még akkor is, ha az autópályán a megszokott Mustang tempó helyett, szépen lófrál egy elektromos változat a külső sávban, a kamionok árnyékában, ezzel „lopva” magának némi plusz, nem előre kalkulált többlet kilométert.
Természetesen a tesztelt Mach-E is sokkal nagyobb tempóra képes, hiszen a 294 lóerős teljesítményű Mustang Mach-E, 430Nm nyomatékkal 6,2 másodperc alatt képes hozni a 0-100-as sprintet. Végsebessége 180km/h-nál van limitálva.
Függetlenül attól, hogy az ilyen esetekben komoly negatív hatást gyakorlunk az akkumulátor töltöttségére, határozottan komoly élménnyel tudunk általa gazdagodni.
Fogyasztás szempontjából egyébként 21-24kW-os gyakorlati fogyasztással érdemes számolni az elektromos Mustang esetében, így a 91kWh teljesítményű akkumulátorral bátran lehet vállalni a 400km-es hatótávolságot. Gyári adat szerint 600km a hatótávolság, de ehhez szerintem speciális körülmények kellenek.
Meggyőződésem, hogy mélyebben nem kell belemenni sem a fogyasztás, így a hatótávolság kérdésébe, sem pedig az elméleti leggyorsabb töltési sebességbe. Ugyanis ezek a pontok egy elektromos autó esetében annyi mindentől függnek, hogy ezeket a változókat nemcsak, hogy nem érdemes mind számba venni, hanem egyenesen lehetetlen.
Érzésre azt tudom, mondani, hogy a Mustang Mach-E átlagosan fogyaszt. Ha egy Tesla Y-nal akarom összehasonlítani, akkor annál nagyjából 20%-kal fogyasztott többet, de azért azt fontos kiemelni, hogy a Teslák magasan verik a mezőnyt ebből a szempontból.
Hogy miért a Tesla Y volt a példa? Egyértelmű, hogy a Mustang Mach-E ennek a típusnak a fő konkurenciája. Most, hogy elektromos körökben az Y szinte tömegcikk lett és unásig látható ez a modell mindenhol, a teszt során azzal a gondolatkísérlettel éltem, hogy vajon melyiket választanám a kettő közül.
Sok ember tévesen azt gondolja, hogy a Tesla egy prémium gyártó. Pedig ez egy óriási tévedés. A Tesla minősége még a tesztelt Mach-E minőségét sem közelíti meg. Ettől persze nem rossz autó, egyáltalán nem kellemetlen, de fontos azért a helyére tenni a dolgokat. Visszatérve tehát a két autó összehasonlítására, a formával kezdem először.
Az SUV formavilág túl sok lehetőséget nem tartogat. De a hogyan pucolom meg a krumplit azért egyáltalán nem mindegy. A Tesla egyértelműen a légellenállási tényező csökkentésére tette a hangsúlyt, amelynek eredménye visszaköszön az imént említett alacsony fogyasztási értéknél. A Ford ezzel szemben egy érzésvilág megjelenítésén dolgozott, véleményem szerint sikeresen. A frontrész, a hátsó lámpák kialakítása és megannyi apró jel visszaköszön a Mach-E-n, amelytől kifejezetten Mustangos lesz. Hiszek abban, hogy az autó egy önkifejezési eszköz is. Tehát például az én esetemben a végletekig lekerekített cseppformára emlékeztető áramvonalas kúp irányába történő azonosulás kevésbé dobogtatja meg a szívemet. Nem tartom kizártnak, hogy vannak, akik számára ez a futurisztikus elnyalogatott cukorka forma az én érzés, így nem akarok senki felett pálcát törni. A Mach-E viszont sok pontjában hozza a Mustang vonalat, így más érzelmi húrokat penget.
A belső tér a Mustangban sokkal melegebb, barátságosabb. A kárpitozott műszerfal, a bőrözött felületek otthonos érzést teremtenek. A Mach-E sokkal európaibb belteret ad, mint a hagyományos Mustang, így aki az amerikai autók iránt rajong, itt csalódni fog egy kicsit. Ha már a Tesla volt az összehasonlítás alapja, akkor érdemes kiemelni a középső infotainement kijelzőt. A Ford is az álló formátumú kijelzőt preferálja, így aki a Tesla-ban lévő hatalmas központi képernyőért van oda, itt sem fogja csalódás érni formai szempontból. Funkcióban és megjelenésben viszont van pro és kontra. A Ford kijelzője bár kimondható, hogy jó minőségű képet ad, de messze elmarad felbontásban a Teslától. Funkcionális, nagyon jól kezelhető és gyors a felülete és ami talán a legnagyobb előnye az elektromos amerikaival szemben, hogy az Android Auto és az AppleCarPlay kiválóan fut rajta. Aki viszont játékprogramokat, és egyéb hangefektek beállítását keresi a Fordban, az nem tudja ezt itt megtalálni.
A kormány fogása a vezetői üléspozíció kiváló a Mustangban. A kényelmes ülések, a jó oldaltartás és a jóval kellemesebb futómű szintén a Mustang javára írandó. A csomagtér 450 liter, amely kiegészül további 100 literrel a gépháztető alatt.
A Ford tehát abban erős, amelyben a hagyományos autógyártók. Jobb minőségű, jobban vezethető autót képesek gyártani, viszont a szoftveres megoldásokban és az elektromos hajtás megvalósításában némiképpen gyengébbek, mint egy tech cég.
Hogy Ford Mach-E vagy Tesla Y? Nagyon érdekes kérdés. Az árazás miatt az utakon látjuk a döntések végeredményét. Bár tény, hogy árcédula szempontjából a Ford Mustang Mach-E másfélszer drágább, mint az Y, de jelentős kedvezményeket ad a vásárlás élénkítése miatt jelenleg. Éppen emiatt 18-23 millió körül el tudunk hozni már egy ilyen autót is. Ez az ár pedig nem rosszabb már, mint a Tesla árai, aki viszont ezt az ajánlatot sokkal erősebben kommunikálja, amely miatt zömmel oda mennek a vevők.
Ha az áraktól függetlenítjük a döntést, akkor számomra a Mustang a nyerő a menőségi faktor és az egyediség miatt. Ha a gazdaságosság a szempont akkor a Tesla mellett érdemes letenni a voksot.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez