Változnak a határok – Audi Q4 Sportback e-tron 50 Quattro
Platform stratégia és a márkára jellemző megjelenés. A recept azonos, mint korábban, de az Audi Q4 egy új koncepcióban jelenik meg. Kizárólag az e-tron megnevezéssel, azaz az elektromos meghajtással kapható. A modellsorban logikusan a Q3 és Q5 között helyezkedik el. Méretében előbbi, térkínálatában az elektromos hajtás miatt felszabaduló plusz tér miatt az utóbbihoz hasonlítanám. De az egyedisége nem ebben rejlik.
Az Audi Q4 a konszern elektromos platformjára épül. Ugyanarra az alapra, amelyre a VW ID.3, ID.4, Skoda Eniaq is. De legközelebbi rokonai a már bemutatott Eniaq Coupé és az ID. 5 lesznek, hiszen ezek lényegében ugyanazok a modellek, mint a most tesztelt autó. Természetesen más köntösben, más hangulattal. Annyira ügyesen rejti el a csoport az azonosságot ebben az esetben, hogy csupán a technikai adatok és méretek alapján lehet rálelni a közös gyökerekre. Az előzőekben nem sok az újdonság, hiszen ez a fajta megoldás, már sok éve jól bevált és működő stratégia. Ami számomra érdekes, az nem más, mint az árazási politika és a minőség. Ez a kettő ugyanis nagyon is szemmel látható volt korábban. Ez a határ elmosódni látszik, amióta az elektromos korszakba léptünk. A sorrend, hogy Skoda, Volkswagen, Audi már nem ilyen fekete-fehér. A Skoda minőségi szempontból dimenziót váltott. Nem túlzó a kijelentés, hogy a Skoda Eniaq belső tere lenyűgözőbb, mint a VW ID.5-é (vagy ID.4-é). Puhább anyagok, komfortosabb, otthonosabb belső tér, éppen ezért a minőségérzet magasabb. A VW-re a teljes minimalizmus, a digitálisan megjelenített funkcionális, letisztult belső tér az igaz. Semmi cicoma, semmi fölösleges kiegészítő.
Az Audi továbbra is a magasabb presztízst hordozza, de az anyaghasználatnál nincsen akkora különbség, amit korábban megtapasztalhattunk. Figyeltek persze rá, hogy magasabb legyen a komfortszint, de bizony a Q4 belső tere is tartalmaz kemény műanyagokat. Mondhatom azt, hogy a Q4 anyagminősége nem azonos szint a megszokottal. Függetlenül ettől nem lehet kritika az összeszerelésen, így véletlenül sincs reccsenés, vagy nem jó illesztés. Az egész autó kívül és belül Audihoz méltó maradt, de a határok már nem olyan élesek, mint régen. Ezzel párhuzamosan, és ez volt a meglepetés a számomra, az ára sem elrugaszkodott például egy Skodához képest, sőt. A tesztautó, amely a kínálat legerősebb motorjával volt felszerelve és ugyan nem volt full extrás, hiszen például az elektromos ülés állítás, vagy akár a bőr ülés nem volt benne a 28 milliós árban, de azért komolyan tele volt pakolva. Nagyságrendileg 10%-kal kerül többe, mint amibe majd egy Eniaq Coupé fog. Ez pedig valljuk meg nem túl nagy felár egy presztízs márkáért egy tömegmárkával szemben. Mindez pedig egy olyan ár sávban, ami szerintem átlagember számára úgy is az elérhetetlen kategória. Nehéz persze az „új világ” árszintjeit befogadni, de ha elfogadjuk (én még küzdök ezzel), hogy egy elektromos kiskocsi 10-15 között mozog, egy kompakt SUV pedig valahol 18-25 között, akkor a 28 milliós ár nincsen a komfortzónán sokkal kívül. Az Audi pedig mégiscsak az egyik legmenőbb presztízs márka.
A külső megjelenése az Q4 Sportbacknek tényleg magával ragadó. Dinamikus ívekkel, Audira jellemző formai megoldásokkal találkozunk. Ha választani kell, akkor számomra a hátsó része sikerült tökéletesre az autónak. Ami itt igazán megfog, az elsősorban az őszintesége, amit az elmúlt pár évben az Audi design elvei hanyagolnak. Ha már elektromos, akkor nem pakolták rá a kamu kipufogó végeket. Nagyon szép a hátsó lámpákat összekötő vörös ív és a fölötte kialakított légterelő. Még akkor is úgy gondolom, hogy az ott nagyon jó helyen van, amikor a visszapillantóba nézve bezavar a hátra tekintésbe. Inkább megszokja ezt az ember, annyira odaillik ez a kiegészítő. A lökhárítók alsó részébe nyomott e-tron felirat szintén nagyon menő.
Oldalról is nagyon csinos és egyben robosztus. A legkisebb, 19” -es kerekek is jól mutatnak rajta, miközben a választék 21-ig tart. A feltűnő, alul széles fekete résszel kiegészített küszöb kialakítás és a C oszlopon lévő törés megadja a dinamikát a karosszériának.
A frontrész már kevésbé őszinte, mint a hátsó traktus. De az Audi karakterjegyek miatt megértem, hogy ilyen módon lett kialakítva az autó orra. A hatalmas hűtőrács pusztán dizájn elem, hiszen az elektromos motornak nincsen szüksége ilyen mértékű hűtésre. Ugyanúgy igaz ez a lökhárító jobb és baloldalán elhelyezett légbeömlőkre. A forma ott van, mindenféle funkció nélkül. Ettől függetlenül aláírom, hogy remekül mutatnak. Ami talán egy fokkal szebb és jobb ezen a traktuson, azok a szűk ívű, ultramodern mátrix LED fényszórók. Szépek és kiválóak is egyben.
A belső tér, ha lehet még technóbb, mint az Audikban általában lenni szokott. A szürke, fekete árnyalatok, a fémes hatás és az éles ívek miatt az utastérre véletlenül sem lehet a csajos kifejezést rásütni. Szerintem az Audik belső tere alapvetően maszkulin megjelenésű, de a Q4 esetében ez még fokozottabban igaz. Az ülések rendkívül sportosak, de ami fontosabb, igazán kényelmesek. Ahogyan írtam, hiányoltam az elektromos ülés állítást a modellben, de valójában ez is csak egy opció. Természetesen elérhető a Q4 Sportback esetében is, hasonló módon, mint a változatos kivitelű bőrözött kárpitok is. Konfigurálás során gondolom nem akartak még magasabb árszintig eljutni, de el tudom képzelni, hogy a chiphiány miatt hosszabb ennek az opciónak a szállítása.
A műszerfal teljesen egyedi, más Audiban még nem találkozhattunk ezzel az erőteljes töréssel a műszerfal közepén. Szokatlan a megoldás, de ettől lesz egyedibb az autó belül. Hasonlóan különleges az autó kormánya. A hatszögletű, alul-felül lecsapott kormány fogása kifejezetten jó. Pár éve még koncepcióautókba mertek ilyen merész dizájnt beletenni. Nekem nagyon tetszett. A műszerfal és a középkonzolon elhelyezett érintőképernyő felbontása, kialakítása kifogástalannak mondható. Talán a sok információ miatt némiképpen zsúfolt a kormány mögötti műszeregység, de akit ez zavar, át tudja állítani egyéb megjelenítésre, ahol kevesebb adat van rajta. Az érintőképernyő jól kezelhető, gyors. Hibája az volt, hogy az Apple Carplay néha nagyon lassan indult el rajta. Indulás után jó pár percet kellett várni a vezetéknélküli kapcsolatra.
Az említett műszerfalon kialakított törés miatt, a vezető felé néző középkonzolon a légbeömlők szerintem túl nagy hangsúlyt kaptak. A rostélyok látványa talán a legkevésbé tetsző az autóban, viszont a design miatt ez így pont a legláthatóbb helyre került. Ami talán ennél kellemetlenebb, hogy a jobb és baloldalon, közvetlen azon pont mögött vannak a légrések, ahol fogni kell a kormányt. Így nyáron valószínűleg a klíma erős használata néhány ujj elvesztésébe kerülhet, vagy marad az izzadás. Ez utóbbinál hátránynak vélem, hogy ülésszellőztetés nem rendelhető egyik üléstípushoz sem.
Ki kell még emelni a head up displayt (HUD) az autóban, hiszen valami zseniális benne. A szokásos információkon kívül a kiterjesztett valóság (augmented reality) elemeit használja. Kis zöld, piros vonalak jelzik, hogy a sávunkban tartjuk-e az autónkat, és azt, hogy mennyire biztonságosan tartjuk a követési távolságot. Nem zavaró a megoldás és roppant nagyot dob a biztonságon.
A belső térben lévő kezelőegységek változatos módon vezérelhetőek. A kormányon például érintésérzékeny felületek vannak. Ezek feltétlenül megszokást igényelnek, én jobban szeretem a gombokat és tekerőket. A rádió, illetve a médiaegység kezelését pedig egy iPod-hoz hasonló kezelővel tehetjük meg, a csúszka szerűen működtethető fokozatváltó mellől. Néhány ponton ugyan gyakorlat kell a kezeléséhez, de megéri, mert az egész tér összeségében egy egyedi, modern világot sugall. Rengeteg a tároló, ötletesek a pohártartók elől, illetve az ajtók oldalába is beilleszthető akár egy 1,5-2 literes palack.
A hátsó lábtér, illetve térkialakítás szintén remek. Kényelmes utazóautónak tekinthető a Q4 Sportback hátul is. A 495 literes csomagtér ezt szintén támogatja, bár kategóriájában van nagyobb (például az Eniaq Coupé 75 literrel nagyobb lesz).
Tesztautónk, ahogyan említettem, a legerősebb, duplamotoros változat volt, amely ezáltal négykerék meghajtásos, de szerencsére hátsókerekes túlsúllyal. A teljesítmény 220kW (300 lóerő) és 460Nm nyomaték leadására képes. Az adatokból látható, hogy a Q4 nem egy elektromos ultrasport autó, de a hétköznapi élményt egyértelműen adja. A 6,2mp -es 100-as gyorsulás fantasztikus élmény benne. A fenti képességekhez képest nem fogyasztott sokat. Nehéz ugyan megállni, hogy villanyautós módon, visszafogottan vezessük, de ha így teszünk 20-21kW-os átlaggal könnyedén közlekedhetünk vele. Városban 15kW alatti fogyasztást is mértünk vele. Ebből következik, hogy a 380-400 km-es hatótávolság a 77kW akkuval reális vele. Szintén fontos információ, hogy 135kW-os egyenáramú gyorstöltésre képes, így rendkívül gyorsan el lehet érni egy használható hatótávot, amennyiben gyorstöltőre áldozunk.
Az Audi Q4 Sportback egy csodálatosra sikerült autó. Pár apró hibája ellenére, egy remekbe szabott jó kocsi és eddig a legszimpatikusabb a VW csoport MEB platformjára készült járművei közül, de még más autók viszonylatában is az egyik legjobbnak találom. Méretei alapján élhető, jól kihasználható városban és akár hosszabb utak esetén is. A világ változik, így változik az autózás és így idomulnak hozzá a presztízsmárkák. A fiatal generáció számára ugyanis a praktikus megoldások többet jelentenek sok-sok év hagyományánál. Az Audi úgy gondolom, hogy jól fogta meg ennek a lényegét.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez