Valós versenytárs – Lexus NX450h+ F Sport Top
Rendkívül hosszú ideig váratott magára a Lexus azzal, hogy az öntöltő hybrid (full hybrid) mellé a konnektorról is tölthető, úgynevezett plug-in hybriddel megjelenjen. De most megtört a jég és nem is akármennyire, hiszen az új NX sok szempontból komoly előre lépéseket tett abba az irányba, hogy a német márkák mellett a prémium szegmensben valós alternatívát nyújtson.
Sok esetben kritizálni szoktam a Lexust azért, mert informatikai szempontból jelentős a lemaradása a német prémium márkákkal szemben. Úgy vélem, hogy napjainkban az a kérdés, hogy jó minőségű-e vagy éppen megbízható-e egy autó, az nem lehet kérdés. Nem ez a döntési szempont a választás során, hiszen ez az alap. Ami igazán megkülönböztet, az a vezetési élmény, a környezet, a hangulat, amelyet az adott márka a vezető és utasai számára megteremt. Mennyire fejez ki engem az adott autó, milyen mértékben tartalmazza a legmodernebb technikákat a jármű úgy, hogy annak használata kényelmet és ne fejtörést jelentsen?
Természetesen mindent meg lehet tanulni, meg lehet szokni. Az olyan szerencséseknek, mint egy autós újságíró van leginkább módja arra, hogy ne csak a megszokásokat, hanem az azonnali használatbavétel élményét is meg tudja tapasztalni, össze tudja vetni azt a különböző márkák között. Ebből a szempontból pedig az NX megjelenése előtt a Lexus súlyos-súlyos lemaradásban volt. Ennek az időszaknak viszont a második generációs Lexus megjelenésével búcsút inthetünk. Az alaphelyzetben 9,8”, illetve extraként 14” -re bővíthető központi kijelző az utastérben nemcsak, hogy mutatós, modern, gyors, hanem kiválóan kezelhető is. Ékessége ennek az érintőképernyőnek a jobb és bal alsó sarkában elhelyezett míves tekerőgom, amellyel a hőméréskeltet manuálisan lehet szabályozni az egyébként teljesen digitális felületen. Tetszetős, játékos, meglepő és ultramodern is egyben. Egyébként hasonló a megoldás, mint az elektromos Mustang esetében (nem hiszem, hogy érdemes azon nyomozni, hogy ki készítette el előbb. A lényeg, hogy menő).
A korábban tesztelt NX 350h tesztünk címe (amely itt olvasható) utalt is arra, hogy hangvezérléssel is irányítható, akár magyarul is a „Szia Lexus” felkiáltással.
Természetesen az infotainement jelentős fejlődése csak az egyik pontja annak, hogy a német gyártók ezennel felköthetik a gatyát, mert olyan kihívó érkezett japánból, amelyet nemcsak azon vásárlók fognak választani, akik kizárólag Toyota/Lexus szalonba látogatnak autóvásárlás előtt.
Bár kevéssé látszik, de 95%-ban megújult az NX az első generációhoz képest. Nagyon ügyesen örökítették át a tervezők a formai jegyeket, megőrizve az autó stílusát. Ezzel biztosították azt, hogy a legsikeresebb Lexus továbbra is abban a helyzetben maradjon, ahol korábban volt.
Továbbra is a Toyota RAV4-gyel azonos platformra épül a jármű, de természetesen avatatlan szem számára ez észrevehetetlen.
Az orr részen az eddig sem kicsinek számító hűtőmaszk tovább növekedett és a nappali fény pipa formájú eleme a fényszóróba integrálódott. Ezen kívül megváltozott a teljes lámpa felépítése is, egymás mellett sorakozó LED prizmák biztosítják a tökéletes látást.
A hátsó traktuson is a lámpa formájában történt a legnagyobb változás. A helyzetjelző divatos módon átível a teljes karosszérián, alatta pedig szintén fordított pipa vonallal egészül ki. Különlegessége, hogy a teljes lámpatest nem egy síkban van, hanem térben is különböző módon emelkedik vagy éppen süllyed be.
Oldalról az F Sport felszereltséghez tartozó fekete felnik, illetve a fényezés nélküli kerékjárati ívek teszik terepjáróssá és egyben sportossá is a járművet.
A 4660 milliméter hosszú NX nagyon jó arányokkal rendelkezik, ideális a kialakítása, a súlypontja pedig lejjebb került 2 centivel, amely a vezetési élményt és az autó stabilitását fokozza.
A 450h+ kivitel igazi különlegessége és egyedisége a többi Lexushoz képest természetesen a meghajtás. A 2,5 literes benzinmotoron kívül, amely önmagában 187 lóerős, két elektromos motor is csatlakozik a meghajtáshoz. Az első tengelyt hajtó 182 lóerős, a hátsót pedig egy 54 lóerős villanymotor képes mozgatni. A rendszer összteljesítménye 309 lóerő. Az elektromos meghajtáshoz szükséges energiát egy szokatlanul nagy, 18,1kW-os akkumulátor biztosítja, amelyet a padlólemezhez helyeztek el. Ennek segítségével 63-65 kilométer tehető meg, tisztán elektromosan. A rendszer egészen 135km/h tempóig engedélyezi, hogy csak a villanymotor működtesse az autót, ennél nagyobb sebesség esetén a benzinmotor mindenképpen bekacsol.
Óriási előnye a meghajtásnak, hogy a csomagtérnél semmiféle kompromisszumot nem kell kötni, hiszen a full hybridhez képest még néhány literrel nagyobb is a kapacitás, összesen 525 liter. Lehajtott ülések esetén pedig ez a tér egészen 1436 literig bővíthető.
A 350h-hoz képest, amely a full hybrid verzió, a 450h+ érezhetően dinamikusabban mozog. Ideális a kombináció, amelyet a komfort, a dinamikus kezelhetőség és a sportosság között megalkottak a mérnökök. Természetesen vannak üzemmód választó gombok, amelyek segítségével a vezetési elképzelésünket, dinamikánkat jobban befolyásolhatjuk. A Normál mellett, egy ECO és egy Sport mód közül választhatunk egy tekerőgomb segítségével.
A belső tér egyébként nagyjából azonos kezelési lehetőséget takar, mint a 350h esetében, egy-két plusz hybrid gomb kivitelével, ahol a meghajtás módját válaszhatjuk.
A 350h tesztautónknak nem volt tartozéka a head-up display, amelyen egy nagyon különleges, más márkánál nem tapasztalt funkciót fedeztünk fel, amely a biztonságot tovább fokozza. A kormányon elhelyezett többfunkciós érintőgombokat a HUD is megjeleníti, így nem kell a kormányra pillantani, hogy lássuk, hogy milyen funkciót indítunk el. Nagyon hasznosnak tartom ezt a megoldást.
A fenti egy kiragadott extra, tényleg csak egy a sok-sok kényelmi funkció közül. A Lexus a Sport Top felszereltségbe gyakorlatilag minden extrát beletett, ami manapság elérhető, mindezt nagyon jó kezelhetőségben. A teljes biztonsági és vezetéstechnikai arzenál felvonul, a második szintű önvezetési lehetőségtől a kamerás belső visszapillantótükrön keresztül a gombbal nyitható belső ajtóig.
A PHEV hajtás miatt a fogyasztás is parádés, amely természetesen azon múlik, hogy milyen hatótávolságokra használjuk az NX-et és milyen gyakran töltjük. Utóbbit akár 2,5 óra alatt is meg lehet tenni, amennyiben legalább 6,6kW-os teljesítményű töltővel tesszük. Amennyiben az aksi nincsen feltöltve, 7 liter körüli fogyasztási értékkel kell számolni.
A Lexus NX 450h+ egy remekbe szabott autó, az egyetlen visszatartó erő az ára, hiszen nagyjából 4-5 millió forintos felárral kell számolnunk az öntöltő 350h-hoz képest. A tesztmodell a legjobb felszereltségi szintek közül került ki, ennek ára 30,5 millió forint, szóval jelentős összegről beszélünk, amelynél olcsóbb a hasonló méretű Audi, BMW. Ebből a szempontból hátrányban lesz a Lexus, minőségben, kényelemeben, komfortban és design szempontból viszont egészen biztosan nem, sőt!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez