Valami új, valami más - Peugeot 408 Pure Tech 130LE Allure Pack
A vadonatúj Peugeot 408 méreteiben, kivitelében, sőt kategória szempontjából is teljesen más, mint a korábbi modellek, amelyeket az utakon eddig láthattunk. Egy keverék, egy különleges mix, amelyet cupé crossovernek neveztek el, de az elnevezés nem mutatja be minden arcát, hiszen egy kicsit szedán és egy kicsit sportkombi is egyben. Mérete és arányai a Peugeot 3008 és az 508-as közé teszik az új típust.
Érdemes a méretekkel és a kategóriával foglalkozni egy kicsit, mielőtt részletesen bemutatnánk magát a 408-ast. A Stellantis csoportnak nem ez az első ilyen különleges járműve, hiszen akik követnek bennünket, jól emlékezhetnek a nemrég tesztelt és itt is elolvasható Citroen C5 X -re, amely hasonló koncepció szerint épül. Igen, ha jól megnézzük a 408-nak ez a legközelebbi hozzátartozója, de ahogyan az a Stellantis-nál már megszokott, a sok egyforma építőkocka ellenére teljesen más stílusú autót képesek alkotni az egyes márkáik esetében. Ez esetben persze a hasonlóság azért tűnhet fel jobban, mert a coupé crossover koncepció különlegessé, jóval feltűnőbbé teszi ezeket az autókat.
A kompakt kategória felső mérettartományába tartoznak ezek az autók, amelyet a platform bizonyít. Az úgynevezett EMP2 padlólemezre épül az új 408-as, így olyan modellekkel osztozik a közös alapokon, mint a fent említett 3008, vagy éppen a 308, Opel Astra, DS4. De ne felejtsük el, hogy az EMP2 egy nagymértékben moduláris padlólemez, így a tengelytáv, magasság is módosítható rajta. Az viszont ennek ismeretében jól lekövethető, hogy a 408-as 2787mm-es tengelytávja, 1859mm-es szélessége egybecseng a C5 X méreteivel. A különbség a hosszukban van, hiszen a 408-as 4678mm hosszú, tehát 12cm-rel rövidebb a Citroen-nél, amely elsősorban az orr-rész túlnyúlásából következik. A Stellantis tervezi egyébként az Opel változat piacra dobását is, hiszen ebben a formában fog újjászületni az Opel Manta.
Visszatérve a Peugeot 408-ra, egyértelműen elmondható, hogy az autó vonalvezetése rendkívül sportos. A tetőív a második üléssor után (C oszlop) erőteljesen lefelé ível. Az autó övvonala pedig felfelé kanyarodik, így jól lekövethetően a csomagtérfedél spoilerben végződő túlnyúlásánál találkoznak is. Nagyon hangsúlyos az autó hátsó lökhárítója. A fényezetlen elem szokatlanul elválik a karosszériától. Természetesen hátul és elől is megtalálhatóak a jól ismert, Peugeot-ra jellemző fényszórók. A hátsó részen a három karomra emlékeztető forma, az első részen a szűk LED-es fényforrások mellett kialakított, szemfogakra emlékeztető nappali fényforrás.
Hangsúlyos és méretes a hűtőmaszk, amelynek közepén az új Peugeot logó kapott helyet. A pajzs alakú címer nemcsak az autó elején és hátul középen kapott helyet, hanem közvetlenül a visszapillantótükör alatt, az első ajtókon is. Ez viszonylag ritka megoldás, amivel a BMW sportmodelljein és Ferrarikon kívül ritkán találkozhatunk. Egészen biztos, hogy tudat alatt ez is a sportosságot hangsúlyozza azok számára, akik alaposabban megnézik a kocsit. A tesztidőszak alatt egyébként érezhető volt, hogy komolyabb feltűnést váltott ki az autó. Szokatlan formája és a különlegesnek számító színe miatt is. Utóbbi különlegessége, hogy ez a néha kék, néha zöldes színben csillogó fényezés felár nélkül kapható. Örömteli, hogy nem egy unalmas fehér, vagy például egy jellegtelen kék alapszín rendelhető a modellhez.
Az új Peugeot jelenleg egyféle hagyományos erőforrással rendelhető, illetve két különböző teljesítményű plug-in hybrid hajtással. Előbbiben a jól ismert háromhengeres 1,2 literes és 130 lóerős benzinest találjuk, utóbbi kettő esetében pedig egy 1,6 literes turbóhoz kapcsolódik két különböző teljesítményű villanymotor. A gyengébb 180 lóerős összteljesítményre képes, a csúcsváltozat pedig 225 lóerőre. Bármelyiket is választjuk, azonos módon egy 8 sebességes automata váltót kapunk hozzá. Tesztmodellünk az alap, benzines változat volt.
Sok újdonságot nem tudok elmondani az 1,2 literes motorról, amely 230 Nm nyomaték leadására képes. Nem lehet eltitkolni, hogy a sportosságot sugalló külső karakterjegyek nem ezzel a motorváltozattal öltenek testet. De azért ki kell, hogy emeljem, hogy általános napi használat esetén ez a motor, illetve teljesítmény, elegendő. 11,5 másodperces gyári gyorsulása természetesen nem teszi versenyautóvá, de a legtöbb esetben erre nincs is szükség. Ennél fontosabb, hogy egészen kedvező fogyasztással lehet vele közlekedni. Autópályán 7, országúton 6,8, városban pedig 8 literes értéket mértünk. Az automata váltó jól végzi a dolgát, szinte észrevétlen, ahogyan az egyes sebességfokozatokban lépked. Ami talán jobban zavaró, az a gyorsulásokkor hallható zajszínt. A háromhengeres motornak azért nem annyira szívmelengető a hangja, mint egy V8-asé, így jobb lett volna, ha a zajszigetelés nagyobb. Nem katasztrófa természetesen, csak az általános menetzajszinttől, amely inkább halk, ilyenkor lényegesen eltér.
Az autó futóműve, lengéscsillapítása rendkívül jó. Az úthibákat, amelyből akad azért Magyarországon szép számmal, kiválóan nyeli el. Rendkívül komfortosan lehet vele közlekedni.
Ez utóbbit, mármint a komfortos közlekedést támogatják az átlagnál lényegesen kényelmesebb ülések. Itt pedig nemcsak az első ülésekre, hanem a hátsó üléssorra is gondolok. A hátsó üléssor lábtere elsőrangú. A fejtér is megfelelő, bár azért azt hozzá kell tenni, hogy hátul elsősorban 2 felnőtt számára kényelmes, mint háromnak. A kényelemhez tartozik a csomagtér mérete is, amely szintén rendkívül tágas. 536 literes alaphelyzetben, de az ülések lehajtásával 1611 literig bővíthető. Tágas rakodórekeszeket, pakolónyilásokat találunk az utastérben mindenhol, illetve micro-USB kimenetek is akadnak szép számmal.
A 408-ban, csakúgy, mint a mostani Peugeot generáció minden tagjában, egy rendkívül egyedi berendezésű belteret találunk a vezető körül. A kormány lényegesen kisebb, mint a többi autóban lenni szokott és úgy helyezkedik el, hogy a műszerfalat a felső karima fölött láthatjuk. Ezzel a megoldással a head-up display funkcióját is kiváltja. Grafikai szempontból kritika nélküli a megjelenítés mind a műszerfalon, mind a középkonzol tetején elhelyezett érintőképernyős felületen. Külön pozitívum a Peugeot esetében, hogy nagy mértékben személyre szabható a megjelenítés. Maga a felület kezelése nem a legegyszerűbb, megszokást kíván, de pár nap után ezzel senkinek nem lesz problémája. A kezelőfelület sebessége inkább közepes, mint gyors.
A funkciók nagyrészét az érintőképernyőn tudjuk állítani, ilyen például a klíma vezérlése, ami nem annyira kényelmes, hiszen menü pontok között kell lépkedni. Az viszont egy zseniális találmány, hogy az érintőképernyő alatt található egy második, kisebb felület, amelyet i-Toogle-nak kereszteltek el. Ez egy személyre szabható, definiálható gombsor. Ennek segítségével mindenki maga állíthatja be az általa gyakran használt funkciók gyors elérését, legyen az egy rádióállomás vagy az imént említett klíma menü.
A Peugeot 408 egy nagyon szerethető autó. Kényelmes, jól kialakított belső utastérrel. A formája egy igazi hibrid, amely bár sokkal közelebb van egy hagyományos autóhoz, mint egy SUV-hoz, de rengeteg olyan funkciót ad meg, amely miatt a crossoverek manapság népszerűek. Ha minden igaz, lesznek erősebb motorváltozatok is, hiszen a PHEV azok számára, akik nem tudnak napi szinten, jellemzően éjszaka autót tölteni, nem ideális. Szintén kérdéses a céges autópark PHEV-vel való bővítése, hiszen a dolgozóktól nehéz elvárni, hogy éjszaka töltsék a céges autójukat. Napközben pedig ellentmondásos lehet, ha autót tölt valaki, ahelyett, hogy dolgozna. Ez a téma a 408 esetében azért lehet kérdéses, mert a családi használaton kívül ideális cégesautót látok a típusban. Az ára, a mostani árakhoz képes elfogadható, de azt is mondhatom, hogy versenyképes sávban van. A kifejezetten jól felszerelt tesztmodell 15 millióba került listaáron. Az viszont kérdéses, hogy ezt a teljesítményt elegendőnek találják majd-e a flottavásárlók.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez