Valami régi, valami új – használt ruha eladás
Ruhavásárlás régen és most
A fast fashion márkák megjelenésével a divat ténylegesen felgyorsult. Heti/havi szinten érkeznek a kedvező árú új kollekciók. Bár a gyártók törekednek a zöld megoldásokra, még van hova fejlődni. Az újrahasznosításnak például más módjai is léteznek.
A mindennapi élet felgyorsulásával számos más terület is sebességet váltott. Ide sorolható a divat világa, mely szintén egyre vadabb tempót diktál. Pedig régen egyáltalán nem ez volt a jellemző. A ruhavásárlásnak jóval komolyabb rituáléja volt. Eseménynek számított, mikor valaki évente néhány alkalommal belépett egy üzletbe és megvásárolt egy új ruhadarabot. Ám az elmúlt nagyjából két évtized hatalmas változást hozott. E változás oka pedig a fast fashion gyártók felbukkanása. Az elnevezés beszédes, hiszen valóban a „gyors divat” hozta el tempóváltást. Mára ezek az üzletek és üzletláncok uralják a fizikai és online vásárlásokat egyaránt.
A fast fashion leglényegesebb vonása, hogy nagy divatmárkák kollekcióit másolják le gyengébb minőségű anyagokból. Ezáltal képesek lépést tartani a legújabb trendekkel, ráadásul jóval kedvezőbb áron. E márkáknak köszönhetően lényegében bárkinek lehetősége nyílik pénztárcabarát módon a legújabb divat szerint öltözni. Kár lenne tagadni, hogy ez igencsak csábító lehetőség. A pozitívumok mellett persze árnyoldala is van a trendnek. Túltermelés, túlfogyasztás, környezetszennyezés és még sorolhatnánk. Ennek tudatában a fast fashion márkák is egyre nagyobb figyelmet fordítanak az újrahasznosításra. Ebbe pedig mi is beszállhatunk, ha a megunt ruhák kidobása helyett a használt ruha eladás felé fordulunk.
Az online vásárlás divat
Az online vásárlást mára senkinek sem kell bemutatni. Kényelmes, gyors és sok esetben olcsóbb módja ez a termékek beszerzésének. A ruha- és divatipar szereplői mára hatalmas készletekkel rendelkező webáruházak oldalain tűnnek fel. Sok gyártó külön is felkészül az online létre és bizonyos darabjaikat a fizikai boltokban nem is teszik elérhetővé. Ez nagyfokú exkluzivitást ad a webshopoknak. A FOMO életérzés érdekes módon itt is működik, hiszen a divat iránt rajongók az online és limitált kollekciók hatására úgy érzik a vásárlás elmulasztásával valami extrát hagynak ki. És bár a fast fashion márkák bőven adnak muníciót a folyton frissülő kínálatnak, a kereskedelem egy másik ága is egészen kedvező pozíciót harcolt ki magának. Ez pedig nem más, mint a használt ruha eladás.
Az internet a webshopok mellett a különféle aukciós és hirdetőoldalak terén is bőven nyújt opciókat. Ezen oldalakra bárki feltöltheti eladni kívánt termékeit az általa meghatározott – a boltinál jellemzően kedvezőbb – áron. Sok esetben szinte új vagy alig használt ruhák is felbukkannak a piactereken. A fast fashion itt is megtette hatását, hiszen a gyorsan változó trendeknek köszönhetően a használt ruha eladás is gyakran leköveti a legújabb divatot. Megunt, kinőtt, mérethibás vagy simán csak nem tetsző darabok bukkannak fel a hirdetőoldalakon, melyekre bárki lecsaphat. Amellett pedig, hogy ezáltal még többek számára hozzáférhetővé válnak az újabb darabok, a használt ruha eladás más előnyökkel is bír. Ennek köszönhetően például valamelyest csökkenthető a már említett, túltermelésből és túlfogyasztásból származó ökológiai lábnyom.
Újrahasznosítás a kereskedelemben
A használt ruha eladás egyik jól azonosítható előnye, hogy a levetett ruhadarabokkal nem szemetet termelünk. A hirdetési portálokon való értékesítés lényegében az újrahasznosítás egy módja. Alig használt vagy új ruhák esetén ugyanúgy igaz ez, mint használtabb, kopottabb daraboknál. A lényeg, hogy a termék megtalálja a célközönségét. A ruhák ezáltal benne maradnak a körforgásban, csak épp más tulajdonos viselésében. A használt ruha eladás így a már említett túlfogyasztást is képest csökkenteni, hiszen nem mindenki az üzletek felé veszi az irányt. Egy tudatosabb attitűd is kialakítható az által, ha előbb nézünk szét a hirdetőoldalakon mint hogy a harmadik terméket dobnánk épp kosárba egy webshopban.
A használt ruhák eladására mára már konkrét vállalkozások is épülnek. A retro életérzés egyik fő letéteményesei az elmúlt évtizedek kollekcióit árusító üzletek. Ezek sokszor ténylegesen abból a korból származó használt ruhák, melyek kiállták az idők próbáját. Az ilyen divatban utazó üzletek globálisan megtalálhatók webshopok és fizikai boltok formájában egyaránt. Kereskedelmi szempontból egészen kiváló modell ez, ráadásul így ők is képesek bekapcsolódni abba a bizonyos körforgásba. Talán mondani sem kell, mennyire üdvös tendencia divatossá tenni a használt ruhákat is. Bár a közelmúlt és a jelen a fast fashion márkáké, a jövő azonban a tudatosabb hozzáállásé és az időben visszanyúló, mégis előremutató divatirányzatoké.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez