Tömegcikk helyett egyediség - Jaguar F-Pace D300 AWD
Azzal az őszinte vallomással kell kezdenem, hogy autós újságíróként már nagyon nehéz igazán lázba hozni bármilyen autóval. Egy kezemen tudom megszámolni azokat a pillanatokat, és ezeknek a pillanatoknak a száma egyre ritkább, amikor azt éreztem, hogy mélyebb fájdalmat nem lehet átélni, mint amikor visszaadom az importőrnek a slusszkulcsot a tesztidőszak után. A Jaguar F-Pace tesztelése közben odáig jutottam, hogy nem is fogom visszaadni, hátha nem fog hiányozni senkinek én pedig boldogan élek, ameddig meg nem halok.
Aztán nem így lett és az utolsó pár órában, amit a Jaguárral töltöttem, meghallgattam az összes szomorú számot az autóban lévő Meridian hi-fin. És ez is tetézte, mert még a zene is baromira jól szól ebben a kocsiban. Jaguaros lettem egy röpke időszakra, de bátrabb nem, így a „nem adom vissza a kocsit”, csak kósza gondolat maradt.
Egyszóval ez úton is szeretnék elnézést kérni mindenkitől, aki azzal a lendülettel fogott neki a cikkemnek, hogy végre valaki majd jól odamond a Jaguarnak, ami már nem is az a régi, igazi Jaguar. Nem fogok tudni odamondani, mert nincs mit. Ez az autó jó. Méghozzá rohadtul jó és ha ez nem lenne elég, olyan stílust és hangulatot hordoz magában, hogy nehéz rá szavakat találni. Aki pedig ezt nem érzi, azzal nincsen baj, csak egyszerűen nem neki való. Vegyen BMW-t, Mercedest vagy ha nincs rá pénze akkor Daciát vagy Skodát. Ugyanúgy el fogja vinni a Tescoba, vagy ugyanúgy el tudja vele vinni az asszonyt a munkába, miközben a gyerekeket kidobja a sulinál. Aki nem tudja, nem érzi ezt, annak az oka az, hogy nem neki való. És őszintén szólva nekem sem való, hiszen nem engedhetem meg magamnak, de ettől függetlenül nagyon éreztem és szerettem ezt az érzést egy rövid hétig.
Mit lehet ebben a 2 tonnás gépben ennyire szeretni? A stílust! Nézzünk körbe a budapesti utakon. Százával találkozunk 25-30 milliós, vagy drágább autókkal. Nem mondom, hogy semmi extra nincs benne, ha ilyen értékű járművet látunk, de nem fog eggyel sem többet dobbanni a szívünk, hiszen relatív kommersz állapot. Ha pedig így van, márpedig így van, akkor számomra a legnagyobb kérdés, hogy miért mindig a 3 német márkából látni az ilyen értékű autókat? Tényleg rohadt jó autó az X5 vagy a Q7. Imádnivaló a GLE vagy a Porsche Cayenne. És még azon sem lehet valószínűleg vitatkozni, hogy műszaki tartalom szempontjából komolyabbat tudnak virítani.
De kommersz! Minden második gazdag ugyanazzal jár. Miért? Azon gondolkozik valaki, aki 30-ért vesz autót, hogy a szervizelési költség miként fog alakulni? A csudát! 2 éven belül vesz egy másikat és 1-2 olajcserén és pár kopó cuccon kívül úgy sem fog többet költeni. Vagy az értékvesztéseket tanulmányozza és kijön, hogy a bömös 4%-kal többet fog érni 3 évesen? Meglepődnék, de lehet pont ez a válasz. Az viszont biztos, hogy az asszony kiborul, ha szembejön ugyanaz a cipő, vagy táska az utcán. Ha pedig nem akar konformista lenni az öltözködésben, akkor miért akar az autóválasztásnál? Hát ezt nem értem! A Jaguár minden pontjában és még a meghajtásában is sajátos és aki ezt választja a minőségen kívül egyediséget és fantasztikus vezetési élményt is kap.
Andrew Presttel, az importőr ügyvezetőjével nemrégiben készítettem interjút. Beszélgetés közben szóba kerültek a presztízs márkák. Andy azt kérdezte, hogy hova sorolom a Jaguart? A német, svéd, japán márkák mellé teszem-e? Ha nem, akkor hová? Nagyon nem egyszerű ez a kérdés. Persze oda lehet tenni. A Ford-os időszak után valószínűleg már csak oda. Előtte biztosan fölé tette volna mindenki, valahová a luxusautók közé. Annyi viszont biztos, hogy kicsit elfelejttettük, valahogy nem veszük számba a választásunk során, jellemzően nem opció. A legtöbb Jaguár vagy éppen Land Rover ára nagyságrendileg sem köztudott.
Az F-Pace megújult változata óriásit fog segíteni abban, hogy a nem illő módon, kevésbé számításba vett márka újra régi fényében tündököljön. A 4,75 méter hosszú és 2,07 méter széles autó érzésre elsősorban a szélessége miatt valahol a BMW X3 és X5 között van. Kategóriáját tekintve természetesen az előbbivel azonos.
Hatalmas hűtőrácsa, keskeny ívben kanyarodó LED-es fényszórói és a hatalmas 21” -os kerekek impozáns, dinamikus megjelenést adnak az SUV-nek. Lehet elfogultság, de látom benne az ugró nagymacskát, amely felfalni készül az előtte heverő aszfaltcsíkot. Elsősorban aszfaltcsíkot, mert abban szinte 100%-ig biztos vagyok, hogy nem terepen fogja senki kihasználni a négykerékmeghajtás előnyeit.
A nagy kerekek és a sportos, keményre hangolt futómű ellenére az F-Pace-ben való utazás teljesen komfortos. Ideális egyensúlyt találtak a tervezők, mert az úthibákat pont megfelelően nyeli el, miközben kanyarodás közben kellőképpen feszes a jármű.
Az utazás komfortját a futóművön kívül a korábbi generációhoz képest jelentősen átszabott belső tér teszti teljessé. A végtelen sok szögben állítható kényelmes ülések, a kimagaslóan magas színvonalú bőr, illetve bőrözési minőség, amely a presztízs autók szintjére vagy azon is túl emeli a Jaguart.
A Jaguar utasa értheti meg igazán, hogy milyen különbségek lehetnek a mögött a fogalom mögött, hogy bőrözött ülések és utastér. Az F-Pace olyan minőséget nyújt, amellyel jellemzően felsőkategóriás luxusautókban találkozhatunk.
Természetesen a digitalizáció sem kerülte el a Jaguart. A míves formájú, érintőgombokkal és tekerőgombokkal ellátott kormány mögött egy 12,4” -es HD felbontású műszerfal található. A középre elhelyezett, szintén penge éles infotainement kezelője pedig 11,4”. Nem elhanyagolható szempont a középső, hatalmas monitorra kapcsolatban, hogy gyönyörű grafikája van, gyors és kiváló a kezelhetősége.
A hátsó ülésen utazók is hasonló színvonalú kényelmet, elektronikusan állítható háttámlát kapnak, mint az első sorban utazók. Az F-Pace csomagtere 613 literes, amely a hátsó ülések lehajtásával 1428 literig bővíthető úgy, hogy a hátsó ülések teljesen síkra fektethetőek és akár 1,8 méter hosszúságú tárgyat is tudunk benne szállítani.
Nem esett szó még a soros hathengeres mild-hybrid dízel erőforrásról, amely a cégcsoport saját fejlesztése. Ennek a motornak gyakorlatilag nincsen pontja, amit ne lehetne szeretni. Alaphelyzetben szinte alig hallani, mindenféle rezonanciától mentes a 300 lóerős erőforrás. Intenzív gyorsításkor pedig kellemes, fület gyönyörködtető hanggal tolja a két tonnás járművet. A hozzá kapcsolódó 8 fokozatú automata váltó, amelynek fokozatkapcsolója szintén megérne egy külön cikket, hiszen kifejezetten jó fogású a hasított bőr bevonata és a formája miatt, észrevétlenül, tökéletesen végzi a dolgát. A 6,4 másodperces gyorsulást pedig brutálisan jó megélni az autóban. Az impozáns teljesítményadatokhoz (650Nm nyomaték társul a lóerőhöz) pedig egy kifejezetten alacsony fogyasztás társul. Autópályán 7,8 litert, városban 10,2 litert fogyasztott a Jaguar. A nálunk töltött idő alatt a vegyes fogyasztás átlaga 8,6 liter volt.
Nem kell mondanom, hogy a Jaguar nálunk eltöltött 5 napja minden szempontból ajándék volt, hiszen egyediségével, teljesítményével, minőségével egy rendkívül meggyőző autót kaptunk. Végezetül csak kérni tudom mindenkitől, akinek lehetősége van ebben az árkategóriában gondolkozni, hogy fontolja meg és legyen egyedi.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez