Több, mint egy emelt karosszéria – BMW X1 xDrive23i
A harmadik generációs, vadonatúj X1 járt nálunk. Az SUV, amelynél semmi nem lett túltolva. Ez igaz a sokak által kritizált méretes hűtőrácsokra, méretre, formavilágra vagy akár a digitalizációra a beltérben. Élhető, kellemes hangulatú városi terepjáró és meglepő módon még az ára sem sokkoló egy átlagos SUV árához képest.
Az első generáció óta óriási átalakuláson esett át az X1, amely esetében látható, hogy a BMW azt a célt tűzte ki maga elé, hogy egy teljes értékű, családi SUV-t alkosson. A kezdetben szimpla, megemelt kombiszerű autóhoz képest a második X1-nél ez már majdnem sikerült, de a formai elemek egysége, a robosztusabb megjelenés valahogyan hiányzott még belőle. A mostani széria természetesen széltében, hosszában és magasságában is tovább gyarapodott, ahogyan ez lenni szokott, de a méretváltozás inkább csak a praktikum miatt fontos. Érezhető és nagyon fontos előrelépést jelent a hátsó lábtér és a csomagtér méretének növekedése. Az új X1 csomagtere 540 literre növekedett, amely lehajtott ülésekkel 1545-ig bővíthető. A külső elemek, a teljes formavilág most már egyértelműen az X család (X3, X5) mellé sorolják a kompakt méretű terepjárót. Ha volt esetleg bármiféle hátránya (bár szerintem nem) a versenytársakhoz képest, akik közül kiemelném a Mercedes GLA-t, Audi Q3-at vagy a Range Rover Evoque-ot, az most már teljes mértékben eltűnt.
Meglátásom szerint nemcsak, hogy nem bántó, de kifejezetten jól áll neki a vaskos hűtőrács, a keskeny és modern BMW fényszórók között. A karakteres első és hátsó lökhárítók határozott vonalai tekintélyt parancsolnak. Az élek kilógnak a síkból, amitől szögletes, bátor és határozott lett az autó. Ez nemcsak elől igaz, hanem hátul is, ahol a LED-es fényszórók szintén 3D-ben alkotják a formát, feltűnően és jellegzetesen szakadnak ki a csomagtér ajtó síkjából. A feltűnő és nagy 17-20” közötti könnyűfém kerekek, valamint a kerékjáratoknál és alul végig vonuló fekete, illetve ezüst kiegészítők kiemelik a járművet a többi közül.
Azon kívül, hogy ezeken a módosításokon átesett a típus, fontos mérföldkő az is, hogy gyakorlatilag minden, jelenleg elérhető motorkínálatban kapható az X1. 3 különböző benzines, 3 dízel és két plug-in-hybrid benzines erőforrás közül válaszhatunk, illetve egy tisztán elektromos kivitel is megtalálható a kínálatban. A benzines jelenleg 14 millióról indul, egy 136 lóerős, első kerék meghajtású változattal, a plug-in-ért 17 milliót kérnek, de itt a 136 lóerős benzinest egy 80 lóerős villanymotor egészíti ki. A dízel meghajtás alapmodelljét 15 milliótól vihetjük haza és ez a motor 150 lóerőt tud.
A tesztünk főszereplője a legerősebb benzines a kínálatban, a 218 lóerős mild-hybrid változat. Természetesen ez a modell már négykerék meghajtással rendelkezik. A 204 lóerős, négyhengeres benzinmotort egy 19 lóerős villanymotor egészíti ki a lágy-hibrid hajtásban, így jön ki az iménti összteljesítmény, amelynek nyomatéka 360 Nm. Ezzel a teljesítménnyel 7,1 másodperc alatt képes az 1655kg-os karosszériát 0-ról 100-ra gyorsítani.
Bár a külső formavilág is jelentősen változott az elődmodellhez képest, de ez mind semmi a belső tér kialakításához viszonyítva. Az X1 is megkapta a legújabb BMW műszerfalát, az íves, teljesen digitális felületet, amely két képernyőt foglal magába. Az egyik a kormány mögötti műszeregység, a másik a középkonzol fölé eső érintőképernyős felület. Gyönyörű kialakítás, amely egy fantasztikusan éles, kristálytiszta grafikájú kijelző párt rejt. A kezelése könnyű, jól átlátható és annak ellenére, hogy elképesztő sok a beállítható funkció, nem okoz problémát a menü rendszerben az adott funkció megtalálása. A kijelzővel és annak használatával nem volt problémám, de visszalépésnek tekintem az előző modellhez képest, hogy a középkonzolon/könyöklőn elhelyezett tárcsa nincs már az X1-ben. Így a menü kezelése kizárólag az érintőfelület segítségével lehetséges.
Mivel javarészt digitalizált minden, így például a hőmérséklet állítással is az érintőképernyőn kell matatni.
A látvány és a környezet a vezető körül pazar. Az anyagminőság és a berendezés szép, igényes és kifinomult. Külön élmény a szemnek a „lebegő” könyöklő, amely éke a belső designnak. Sajnos a szépség oltárán a funkció ezen a ponton fel lett áldozva, mert a könyöklő tárolási kapacitása fogalmazzunk úgy, hogy korlátozott. A telefont nem kell ide tenni (mondjuk bele sem férne), hiszen annak külön helye van a középkonzol alsó szekciójánál, pár darab papír zsebkendő, vagy lapjára fektetve néhány kulcs azért belefér. Máshol pedig van bőven pakolásra alkalmas terület, szóval ez sem olyan nagy probléma, mint amennyi betűt szántam rá.
Az üléspozíció és annak kényelme számomra tökéletes volt. Talán az egyik legkényelmesebb BMW ülés található az X1-ben. Ahogy az előzőekben írtam, hogy a tengelytáv növekedésével volt lehetőség a hátsó lábtér bővítésére, így az ott helyet foglalók is sokkal kényelmesebben elférnek, mint a második generációs X1-ben. Amennyiben pedig inkább csomagtérre van szükség, az ülések csúsztatásával szűkíthető az itteni tér a csomagtartó javára.
Az X1 vezetési élménye rendkívül jó. A hét sebességes, duplakuplungos automata remek társa a benzines erőforrásnak. A futómű és lengéscsillapítás beállításait, feszességét is nagyon jól találták el. Különböző vezetési módok közül választhatunk, mint az általános használatra szolgáló Efficient vagy a sportos vezetésre készült, meglepő elnevezésű Sport üzemmód, illetve természetesen saját magunk is konfigurálhatunk egyedi beállításokat.
Az autó maximális teljesítményét akkor tudjuk kimaxolni, ha a kormány mögötti bal fület pár másodpercig magunk felé húzzuk. Ekkor 10 másodpercig minden beállítás a legsportosabb lesz. Természetesen a fogyasztást nem ekkor tudjuk alacsony szinten tartani, de bizonyos szituációkban jól jöhet minden belső tartalék kieresztése.
A 2 literes turbós erőforrásnak a fogyasztása egyébként elfogadható. Ez utóbbit támogatja egyrészt a mild-hybrid meghajtás villanymotor párja, amely az indulásokat támogatja, továbbá az autó légellenállását csökkentő elemei, mint a kilincsek, légterelő és az automatikusan záródó lamellák a hűtőrács mögött. Fogyasztása 8,5 liter körül alakul vegyes használat mellett.
Ha a BMW klasszikus életérzését keressük az X1-ben, akkor azt ugyan kevéssé találjuk meg a négyhengeres, keresztben elhelyezett erőforrásnál, amely elsősorban az első kerekek hajtásáért felel. De ha egy divatos, kifejezetten komfortos, dinamikus vezetési élményt kínáló, a család minden tagja számára megfelelő SUV-t szeretnénk, amelyben a prémium minőség nem kérdés és mindamellett az ára is elérhető, akkor az X1 személyében megtaláltuk azt. Utóbbi, mármint az ára, egy érdekes téma lehet, de azt láthatjuk, hogy a 14 milliós induló ár és például egy Suzuki S-Cross 12-13 milliós ára egyáltalán nincsen messze egymástól. Persze az egyik a belépő ár, a másiknak pedig a legmagasabb felszereltségi szintje, de azért mégiscsak más liga. A jó ár persze relatív és az is igaz, hogy a tesztautónk a töméntelen extrával 23,5 millióba került, az induló 17 milliós árhoz képest.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez