Sportosság és szabadság – Audi S5 Cabriolet TFSI quattro tiptronic
Egy villámteszt erejéig nálunk járt az Audi középkategóriás kabriója, méghozzá a legsportosabb változatban. A nemcsak gyönyörű és stílusos cabriolet a színfalak mögötti technika és motorteljesítmény miatt igazi sportautós élményt ad. Különleges modell minden szempontból, hiszen ilyen típusú autókat kizárólag a presztízs márkák kínálnak.
Ha ilyen különlegességet tudunk próbálni, akkor óhatatlan, hogy a versenytársak modelljei is eszünkbe jussanak, hiszen a másik két német autómárka megfelelő típusa egyértelmű konkurenciája az A5 legvadabb kivitelének, az S5-nek. De előtte essen néhány szó a modell történetéről.
2007 óta fut ilyen név alatt a típus, ekkor jelent meg az A5 első generációja. Korábban az A4 modellcsaládon belül találhattuk meg a cabriolet és coupé modellváltozatokat. S5-tel 2009-ben találkozhattunk először a frankfurti autókiállításon, majd 2010-ben kezdődött a forgalmazása. 2016 óta a második generációja fut az 5-ös szériának, amely 2019-ben kapott modellfrissítést. Az S szériáról tudni kell, hogy minden esetben quatro, azaz összkerékhajtású modellekről beszélünk. Az S5 a konszern háromezres TFSI motorjával van felszerelve, amely 354 lóerő teljesítményű, 500Nm maximális nyomaték mellett. Az 1840 kilogrammot nyomó karosszériát 5,1 másodperc alatt képes ez a teljesítmény 0-ról 100-ra gyorsítani.
Az Audi S5 kifejezetten elegáns formavilággal rendelkezik és ami a leginkább szerethető benne, hogy elképesztően masszív és stabil. Felcsukott tetővel – sajnos az időjárás miatt így közlekedtünk vele – 370 literes csomagteret kínál, amely a legnagyobb a versenytársakhoz képest. Ez a méret funkciójában is tökéletesen elegendő.
A mostani széria már meglehetősen régóta fut és várhatóan 2023-ban le fog megjelenik az új A4 és A5 széria, így nem szabad azon meglepődni, hogy a belső design nem a mostani, legújabb Audi formavilágot mutatja, hanem az eggyel megelőzőt. Ez elsőre sokakat eltántoríthat, hogy ne a mostani szériát válasszák, de 2015-16-ban az Audi belső térkialakítása látható módon megelőzte a korát és ez a formavilág, informatikai kínálat, még most is megállja a helyét. Véleményem szerint lényegesen jobban és modernebbül mutat, mint például a Mercedes-Benz C osztály carbriolet, amely még a szintén korábbi C osztály belső térkialakítására épül.
Az S5 esetében azt kell, hogy mondjam, hogy sokaknak ez a hangulat akár még jobban is tetszhet. Az új formához képest ez a hangulat légiesebb, könnyedébb, kevésbé maszkulin. A műszerfal és a központi képernyő természetesen digitális. Az előbbi 12,3” -es, úgynevezett virtual cockpit full-HD kijelzője nagyon jó minőségű, pengeéles grafikával rendelkezik és rendkívül széles módon alakítható a saját igényünknek megfelelően a rajta látható információ. Sőt még a térképet is be tudjuk illeszteni ide, a korány mögé. A középre elhelyezett 10,1” -es érintésvezérelhető felület szintén kritika nélküli. Gyors rajta a szoftver, éles rajta a kép, nagyon logikus a felépítése. Szeretem a fizikai gombokat, tekerőket, amelyek a hőmérséklet állításhoz vagy egyéb funkciókhoz vannak rendelve. Kifejezetten imádom a hangerő állító tekerőjét, amely a könyöklő elé van helyezve és így pont kézre áll. Egyszerűen nem is értem, hogy ezt miért hagyták el az új modellekben, annyira zseniális volt ergonómiai szempontból.
Nemcsak a kezelés és az ergonómia prémium minőségű az Audiban, hanem az első ülések kényelme és a kormány is tökéletes. Nagyon jó minőségű bőrrel vannak bevonva és a roppant kényelmesek. Pillanatig sem érezhetjük azt, hogy nem egy luxus minőségű járműben utazunk. Ehhez társul a V6-os szépen csengő hangja és a fantasztikus gyorsulási élmény. A 8 sebességes automata váltó remek társa az autónak. A vászontető alatt nem zavaró a menetzaj sem, még nagyobb sebesség esetében sem. Az autó fogyasztása erőteljesen függ a használattól. Az idő rövidsége miatt nem tudtuk minden körülmény között tesztelni. Az átlagunk 12,8 liter volt, de hozzá kell tenni, hogy inkább azt élveztük, hogy mennyire jól megy az autó, így az efficient vezetési üzemmódban nem nagyon járt a beállítás, annál többet a sportban.
A cikk elején említettem a versenytársakat, amelyekről egy ilyen jármű esetében nem szabad megfeledkezni. Az S5 listaára 29,1 millióról indul. Ezzel a legdrágább a Mercedeshez vagy a BMW-hez képest, nagyjából 4 millió forinttal. Természetesen az extrák kiválasztásával nagymértékben el tudunk térni a kiinduló ártól és pillanat alatt plusz 5-6 milliót hozzá tudunk ehhez tenni. Az árazáson kívül, fontos körülmény még az is, hogy melyik modell mennyire friss. Ebből a szempontból a BMW előnye jelenleg vitathatatlan, hiszen az új 4-es cabrio idén jelent meg. Formavilága viszont lényegesen megosztóbb, mint az Audié. Így a legfrissebb forma nem biztos, hogy egyértelműen előny. A Mercedes külső formavilága ugyancsak egyedi és magával ragadó, de a belső térben az Audinak nincsen oka szégyenkezni, nagyjából azonos korosztály a mostani C cabriolettel. A Mercedes előnye annyi, hogy az S5-nél kínál erősebb változatot is. A Mercedes-AMG C63 S Cabrio 510 lóerős és kerek egy másodperccel gyorsabban éri el a 100km/h-t, mint az S5. Ezért persze 12 millióval többet kérnek.
Az Audi S5 elegáns, stabil, de mégis könnyed hangulatú belső térrel rendelkezik. Nem is érezni, hogy egy 4,7 méter hosszú gépkocsiról beszélünk, annyira egységes a külső design, mindenféle túlnyúlásoktól, oda nem illő vonalaktól mentes. A magassága 1,4 méter, de ettől csak sportosabb lesz, mint a számos kiegészítőtől, amely jelöli, hogy nem egy alaptípussal van dolgunk. Az S5 feliratok nem nagyok, de pont akkorák, hogy azt lehessen látni. A motorikus képességei több, mint jók. A futóműve, felfüggesztése, kormányozhatósága szintén elsőosztályú. Bízom benne, hogy fogunk még hosszabb időt együtt tölteni, amikor a lenyitott tetővel való autózásra is lesz lehetőség, hiszen voltaképpen ez az autó erre való.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez