Sportos anyukáknak – BMW 230e Active Tourer
A második generációs Sport Tourer járt nálunk. A kettes BMW önmagában nem jelent egyértelmű típust, van ez alatt a szám alatt mindenféle autó. Hátsókerék hajtású élményautó, elsőkerék hajtású Garn Coupé és egy kevésbé divatos, ám annál inkább praktikus, egyterűre emlékeztető járgány. Ez utóbbi járt nálunk, méghozzá egy rendkívül erős kivitelben.
Ne ítélj elsőre, kezdhettem volna ezzel is a cikket, hiszen a kevésbé szépséges bakancsforma, vagy éppen a manapság nem annyira divatos egyterű karosszéria mögött egy rendkívül praktikus, nagyon szép belső térrel rendelkező autó vár ránk. Kiváló vezetési élmény ad és közben a kiscsalád is kényelmesen utazhat mögöttünk. Teljes cáfolata az új 230e Active Tourer annak a gondolatnak, hogy a külső megfog és a belső megtart, mert lehet egyedül vagyok a gondolattal, de a külsőt, mint BMW, nehezen tudtam értelmezni elsőre és nem annyira éreztem biztosan, hogy BMW élményvezetésként fogom megélni a teszthetet. Függetlenül attól, hogy a fényezésként kapott Sanremo zöld szín roppant jól néz ki. A jó hír, hogy ezúttal igazán nagyot tévedtem és amint beültem az autóba, már az első kanyarok után, valamint a dinamikus motorteljesítménynek köszönhetően, igazán rabul ejtett a kis BMW.
A 2-es Active Tourer egyik különlegessége az a mostanság elfelejtett alaptézis, hogy az egyterűek kívül sokkal kisebbek, mint amit belül érzünk. Az autónak sem a hosszúsága (4386mm), sem a szélessége (1824mm) sem pedig a tengelytávja nem nagyobb (2670mm), mint egy átlagos kompakt autóénak, viszont a magassága igen (1576mm). Ennek köszönhetően az üléspozíció más, így érezhetően több hely jut mindennek. A csomagtér 406 literes alaphelyzetben, de meglehetősen sok konfiguráció elérhető, köszönhetően a hátsó üléssor tologathatóságának. Ez sem újdonság, de praktikus megoldás lehet annak függvényében, hogy mennyi csomagunk vagy éppen utasunk van. A kapacitás maximuma 1370 liter, amennyiben a hátsó üléssort lehajtjuk.
A külső forma persze ettől a praktikus húzástól „sérül”, kevésbé mondható, hogy sportos hatást kapunk. Persze amit lehet bevetettek a dizájnerek. Méretes hűtőmaszkot kapott az autó, melyek felső pereme már a motorháztető síkjába nyúlik. A lámpák keskenyebbek, elnyújtottabbak lettek és a légbeömlő nyílásokat is kiegészítették ezüst betétekkel. Oldalról is sokkal határozottabb lett az autó, sportos ívekkel találkozunk, amelyek az övvonalnál felfelé, a tető síkjában lefelé mutatnak és végül egy hátsó légterelőnél találkoznak. Szerintem, amit lehet kihoztak ezekből az arányokból. Egy-két nap után már kívülről is örömmel néztem rá, de ennek oka lehetett az is, hogy a belső tér határozottan pazar a 230e Active Tourer belsejében.
A második generációs modell itt, belül változott a legtöbbet. A műszerfal és a kezelőszervek szinte teljesen lecserélődtek. A BMW hangulat megmaradt, de egy egészen más formavilágot találunk idebent. A minőségérzet dimenziókat ugrott, kétség nem fér ahhoz, hogy prémium kategóriában ülünk. Mielőtt az ívelt műszerfallal foglalkoznék, muszáj kiemelni, hogy mennyire egységes és kiváló hangulatot teremt az igényesen összeállított belső kialakítás. A légbeömlők alatt végighaladó hangulatvilágítás, a dekorbetét, a bőrkárpit és a lebegő hatású középkonzol mind-mind bizonyítja, hogy nem véletlen, hogy az árcédulán ezt az összeget látjuk. Nagyon tetszett, hogy a telefontartó, amely egyben indukciós töltő is, nem korlátozza be a telefon méretét. A manapság egyre növekvő méretű okostelefonok esetében ez egyáltalán nem mellékes szempont.
A BMW új infotainement rendszere és annak megjelenítése egyértelműen megér egy külön fejezetet. Utóbbiról, tehát a képernyőről egyértelműen elmondható, hogy kritika nélküli. Az ívelt felület két kijelzőnek ad otthont. A korány mögötti sima, a középkonzoli pedig érintőképernyős. Felbontásuk tűéles, a grafika, a megjelenítés pedig igazán szépnek mondható. Kezelhetőség szempontjából én némiképpen visszalépésnek élek meg pár dolgot, de valószínűleg ez inkább szokás kérdése.
A csempés elrendezés és a kedvencek külön, fő menüben való szabad elhelyezése kifejezetten jó, a szoftver sebessége szintén remek. Az viszont kevésbé tetszik nekem, hogy néha túl sokat kell barangolni a menürendszerben, hogy egy-egy funkciót megtaláljunk. Ez akkor nagyon észrevehető, ha a vezeték nélküli AppleCarPlayt, vagy Androidautót használjuk. Ilyenkor 3-4-5 gombnyomással érhetünk el egyes beállításokat. Mivel a tárcsás menü vezérlőt száműzték a középkonzolból, kizárólag a képernyőt érintve navigálhatunk. Vannak persze gyors gombok, mint a klíma menü, vagy a középkonzolon elhelyezett vezetési üzemmód vagy éppen energiafelhasználás választó, de ez így is néha túl sok nyomkodás. Gyorsabb lenne például a régi, jól bevált fizikális klímavezérlő.
Az viszont egyértelmű, hogy így mutatósabb, szellősebb az elrendezés.
Két PHEV változat létezik, a tesztelt modell az erősebb kivitel volt. Ennek rendszerteljesítménye maximálisan 326 lóerő, 477Nm nyomaték leadásával. BMW körökben egészen biztos szitokszónak számít, hogy egy 3 hengeres, 1,5 literes turbó benzines gondoskodik az első kerekek meghajtásáért, ráadásul az is keresztbe van beszerelve. Ez a motor 150 lóerős és 230Nm nyomatékra képes. A hátsó tengelyt pedig egy villanymotor mozgatja, amely 177 lóerős (130kW) és 247Nm a nyomatéka. Az új második generációs Active Tourerben egy nettó 14,2kWh-s akkumulátor biztosítja a villanymotor működéséhez tárolt energiát, amely már a padlóba van építve. Ennek több előnye is van. Egyészt az autó stabilitása jobb, másrészt teret ad az esetleges bővítésre is a jövőben.
Tisztában vagyok vele, hogy ez a fajta meghajtás, és itt elsősorban a benzinmotorra gondolok, teljesen szembe megy a BMW hagyományokkal, de el kell mondjam, hogy kiváló vezetési élményt ad. A keresztbe szerelt motor miatt pedig az utastérben is több hely marad, amely praktikus és kényelmes is.
Az autó fogyasztása teremésztesen, ahogyan az a PHEV autók esetében lenni szokott, a felhasználási módtól és az akku töltöttségétől függ. 60 kilométert városban biztosan tudunk menni az autóval.
Amennyiben csak a benzinmotort használjuk, autópályán 7,6, országúton 7 literes fogyasztással számolhatunk.
Ami viszont biztos, hogy a 230e legnagyobb fegyvere a gyorsulása és dinamikája. Ez még azoknak is mosolyt fog csalni az arcára, akik megrögzött BMW-sek és a motor miatt akár rosszallóan bólogattak. 5,5 másodperc alatt képes ugyanis a százas sprintre. Aki pedig nem csak erre az adatra izgul, annak el kell mondjam, hogy a kiváló fordulékonysága, vezetési komfortja is kiemeli az autót a többi közül. Tökéletesen nyeli el az úthibákat, nagyon jól vezethető autó a 230e.
Ahogy írtam róla, nem volt sok elvárásom a forma miatt az új Active Tourertől. Erre a sztereotípiára viszont gyorsan rácáfolt. A tesztelt modell 23 millió forintos vételára miatt nem mondom azért, hogy egy hármassal szemben ezt választanám, de látom és értem, hogy van olyan réteg, akinek a funkció, a kényelem és a jól pakolhatóság a szempont. A teljesítmény pedig nem marad el a 230e Active Tourerben, sőt!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez