Sportautó Öltönyben – VW Arteon R Shooting Brake
Egyértelműen a legkomolyabb hagyományos felépítésű autója a Volkswagennek az egyszerűen R betűs jelzéssel fényjelzett Arteon Shooting Brake. Nemcsak motorikus képességeivel lóg ki a sorból a többi modellhez képest, hanem megjelenése is döbbenetesen vagány. Annyira merész, hogy avatatlan szem kétszer is rápillant, hogy valóban VW jelet lát-e a hűtőrácson vagy éppen a hátsó ajtón.
Nem az első alkalom, hogy az Arteont teszteljük, sőt a Shooting Barke is járt már nálunk dízel erőforrással. A teszt itt olvasható. A mostani jármű viszont egy igazi nagyvad ehhez képest. Egy másik dimenzió, amelyet nem a méretei, hanem a képességei emelnek egy másik kategóriába.
Hosszabban elemeztem korábban, hogy a shooting brake elnevezés valójában nem megfelelő, hiszen egy ötajtós autóról van szó, egy áramvonalas kombiról. De elfogadtuk már, hogy ezt a feltűnő, inkább a látványra, mint a kifejezett funkcióra hajazó kupészerű kombit a modern korban ezzel a névvel illetik. És lehet jól is van ez így, mert a keret nélküli ajtók és a merész dizájn mindenképpen megérdemli a megkülönböztetést.
Az Arteon Shooting Brake egyébként hosszában és széltében teljesen megegyezik a „sima” Arteon méreteivel. A tetőív meghosszabbítása miatt viszont kombiszerű formát kölcsönöz az autónak. A Passathoz képest egyébként is extrémebb formavilág ezzel egy további katalizátort kap. Egyedibb, dögösebb lett tőle és sokkal jobban kiemeli a közel 4,9 méteres karosszéria nagyságát. Megszokhattuk a VW csoportnál, hogy a belépő modellhez képest, melynek ára 15 millió forintról indul az Arteon Shooting Brake esetében, egészen messzire repülhetünk felszereltségben, designban és lóerőben. Ennek a skálának a legfelső fokát hívják R-nek.
Ha pedig az R betűnél tartunk, akkor érdemes ennél a betűnél megállni egy pillanatra. Az R betű hosszú idő óta a legizmosabb, legsportosabb modellek emblémája a VW csoportnál. Létezik a GT jelölés, de fogalmazzunk úgy, hogy ez a belépő szint a sportossághoz, a skála legfelső foka az R. Hasonlóan, mint az egyéb német presztízs márkáknál találkozhatunk R-line modellekkel is (Mercedesnél AMG line, BMW esetében M Packet), de ezek csak sportos kiegészítőket, sportos vonalat jeleznek, így inkább a megjelenésről szólnak és nem a motorikus tartalomról. Az Arteon büszke is erre betűre és számos pontján fel is lelhető a korosszérián. A jobb első résén a légbeömlőnek, az első sárvédőkön, a kékszínűre festett féknyergeken és legfeltűnőbb módon a csomagtartón a márkajel alatt. Itt annyira hangsúlyos, hogy még a típusjelzést sem rakta ki a gyártó, csak a jellegzetes R betűt. Aki ismeri, az tudni fogja, akit meg nem érdekel az egész, annak pedig kár is magyarázni. Valójában ez egy tökéletes meglátás.
Ha és amennyiben céges autót látunk az Arteonban, akkor a képzeletbeli skálán valószínűleg egy dízel, vagy átlagos benzines Arteont kaphat egy felsővezető, az R-es verzió pedig egészen valószínű, hogy az ügyvezetőnek jár. Érdemes persze azon elgondolkozni, hogy a nagyságrendileg 25 millió forintos listaárral rendelkező Arteont (még akkor is, ha vannak flottás kedvezmények) melyik ügyvezető fogja választani, ha ezért a pénzért ugyanilyen teljesítményű Audi A6 is van, amelyek presztízse teljesen más kategória, bár ténykérdés, hogy kevesebb extrát lehet ennyiért belepakolni. Lehet azonban, hogy előnyös lehet, hogy nem látszik annyira rajta az érték, de képességekben ugyanazt tudja. Sok esetben tapasztaltam már, hogy bizonyos iparágakban, piacokon nem jó stratégia a fényűzés, illetve a luxus bemutatása. Ezekben az esetekben jó módszer lehet például az R Arteon Shooting Brake. A valódi (nem csak műanyaggal odarajzolt) 4 kipufogó, és a méretes, 20” -os alufelniken látszik persze, hogy nem üveggolyóval gurigázik, aki ilyen autót használ, de messze más a megítélése, mint bármelyik presztízs autónak, például az imént említett Audi A6-nak.
Visszafogottnak persze ebben a Lapiz-kék metál színben nem mondható, de a viszonylag szűkös, öt darabból álló színválasztékból lehet találni kevésbé erőteljest is. Na jó, a kéken kívül csak ilyen a másik négy.
A belső térben szintén találunk jó pár sportos kiegészítőt, elemet, amely erre a konkrét modellre jellemző. A kevlár betétes műszerfal és ajtókárpit, az alul csapott tényleg remek kormány, amelynek alsó részére fel is került egy R betű, továbbá a bőr sportülések, szintén R logóval. Letisztult, szép a belső tér, jó minőségű anyagokkal és utánozhatatlan VW hangulattal.
Nem kezdek el nyafogni amiatt, hogy kérem vissza a manuális kezelőket és le a csúszkákkal, mert teljesen egyértelmű, hogy a Volkswagennek most ez a lövése. Nagyon tolja minden modellben és abban bízom, hogy majd ez elmúlik és visszatér a használhatóbb hangerő és klíma szabályzó. Egyébként meg lehet ezeket is szokni, ami például az Arteonban van, de egyértelműen visszalépés kezelésben, funkcióban, sőt még biztonságban is, mert nem lehet odapillantás nélkül használni.
A középkonzoli érintésvezérelt képernyő nagyon jó felbontású, mutatós és könnyen elsajátítható a használata. Szerintem ezen a ponton a márka kezd visszatérni régi valójához, ahol etalonnak számított a logikus, jól vezérelhető infotainement rendszer kialakításában.
A műszerfal azonosan jó felbontású, jól átlátható, mint a középkonzol képernyője. A beállítások széles skálán variálhatóak rajta, nekem kifejezetten tetszik. A head up display viszont nem volt szimpatikus, hogy egy plexire vetít és nem a szélvédőre. Ez egy gyengébb megoldás egy ilyen komoly és drága autó esetében.
Az Arteon Shooting Brake R azért az, ami, mert egy kétliteres 320 lóerős motor hajtja. Ehhez kapcsolódik egy 7 sebességes DSG. A képességeit úgy hozhatjuk ki, hogy vagy a kormányon lévő R feliratot, vagy a váltókar melletti üzemmód kapcsolót kezdjük nyomkodni vagy a menüből jutunk ugyanide, ahogyan ezekkel a gombokkal közvetlenül. A képességek két lépcsőben érhetőek el. Sport és Race. Továbbá van egy magunknak definiálható Individual mód is a minden induláskor alap Normal üzemmódon kívül. Természetesen a Race a legbitangabb üzemmód, ahol a komoly teljesítményt audio rásegítés is fokozza, méghozzá egy hangfokozattal erősebben, mint a Sport módban. Én ezt az egy pontját hanyagolnám az Arteonnak. Hiszen egy őszinte, komoly képeségekkel rendelkező autónak nem szükséges ez a kamu. Ha a hangon túltesszük magunkat akkor egy valódi sportautó élményben van/lehet részünk, ha tövig nyomjuk a gázpedált. A sportautomatika, amellyel fel van szerelve, is mutatja, hogy itt nem babra megy a játék, ha valaki gyorsítani akar.
Sajnos nem voltam olyan helyen, hogy a kipörgésgátlót is kikapcsoljam, pedig azt is meg lehet tenni az Arteon R-rel. Az egyébként négykerék meghajtású modell 50-50 arányban teszi a nyomatékot előre és hátra, de a diffi képes a kerekek között a nyomatékot más arányban is elosztani.
A számok makacs dolgok, így el kell ismerni, hogy valóban nagyot gyorsul az Arteon. Viszont mindezt teljesen sterilen teszi. Tényleg nem érezni, hogy a gyorsítási eredmények ilyen jók. Az elektronika, a futómű, a lengéscsillapítás és a kívülről beérkező zajok hiánya steril környezetet teremt. Egy kis adrenalin hiányzott, hiába szépek a számok.
Az Arteon Shooting Brake R egy kiváló versenygép. Lehet kritikával élni vele szemben, de ez csak az ára miatt van, mert magasra teszi a lécet. Biztosan tudják pontosan a VW agytrösztjei, hogy létezik piaca ennek a kategóriának. Azt viszont mindenképpen alá kell írni, hogy gyönyörű álomautó.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez