Sir Ken Robinson: Az alkotó tér
„Amikor valaki azt mondja nekem, hogy ő nem kreatív, azt gondolom, még nem tudja, mit jelent a kreativitás.”
Sir Ken Robinson: Az alkotó tér
Lépj ki a dobozból, mert többre vagy képes, mint gondolnád!
Dobozban élünk. Túl általános a megállapítás, mégis talán mindenki ismeri a kötöttséget, a felállított szabályrendszereket, és a túloldalon azt a kívánságot, ahol a piacvezetők leginkább azokat keresik, akik képesek kreatívan gondolkodni, akik rugalmasak és dinamikusan tudnak alkalmazkodni, de mégis ritkán találják meg a megfelelő embereket.
Az alkotó tér megmutatja, miképpen is felejtjük el a bennünk rejlő kreativitást az oktatás és a szakmai képzés során, hogy miért is érezzük felnőttként sokkal kevésbé kreatívnak magunkat, mint gyermekként.
Az oktatás, az üzleti élet és a kultúra olyan hármas egység, amely megfelelően együttműködve, egymást segítve szinte minden kihívásra megfelelő választ talál. Ugyan a három terület a legritkább esetben van kapcsolatban egymással, mégis ha erre törekszünk, illetve arra, hogy ne szorítsuk vissza azokat a tantárgyakat, amelyek éppen a kreativitást segítenék elő, apró, tudatos lépésekkel is mérföldeket léphetünk előre.
Ahogy az is természetes folyamat, hogy szinte minden szülő azt szeretné, hogy a gyermeke megkapva a megfelelő oktatást, elérje az anyagi függetlenséget, a szerző szerint azonban az a furcsa helyzet állhat elő, hogy éppen az oktatás az, amely miatt megfeledkezünk kreatív képességeink kibontakoztatásáról.
Érdekes felvetések, megoldások sorozatát mutatja be, amelyben éppen olyan fontos, hogy az érzelmeket az általános felfogással szemben nem ajánlatos kizárni. Akkor sem, ha a racionalitás mindenhatóságában hiszünk.
Valamint, hogy nem elég egy jó elmélet (hiszen azokból a történelemben számtalan merült feledésbe, amely valamiért nem tudott felszínre kerülni), az sem mellékes, hogy a korszakot magát társadalmi szinten is foglalkoztatja-e a felvetett probléma.
Számtalan javaslatot olvashatunk, amely bemutatja, hogy miért is fontos, illetve, hogy miképpen is működik a kreatív vezetés, hogy mit kell tennünk, hogy a Föld kincseinek veszélybe sodrása után ne tegyünk ugyanígy szellemi erőforrásainkkal.
Utat mutat, hogy miképpen gondolkodjunk másképpen önmagunkról és egymásról.
Hiszen meg kell tanulnunk kreatívnak lennünk, akkor is, ha sokszor éppen tudatlanul is ez ellen teszünk.
Bokros László
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez