Sakk keletről – MG ZS T-GDI Exclusive 1.0
Érdekes sakkjátszma van kibontakozóban. Az európai és koreai márkák mellett Kína is úgy döntött, hogy részt kér az európai piacból. Legyinthetnénk ugyan, hogy a Mi kényes ízlésünknek és a minőségi elvárásainknak nem tudnak úgy sem megfelelni. De ez hatalmas tévedés lenne. Azt mondom, hogy ahogyan a mobiltelefonok piacán is releváns részesedést szereztek pár év leforgása alatt, úgy várható hasonló az autópiacon, most, hogy kipróbáltuk MG ZS-t.
Az MG márkát talán kevéssé kell bemutatni. A Brit márka 1920 óta volt jelen az autógyártásban, elsősorban sportautó gyártásáról volt ismert. Számos angol cég birtokolta a márkát és mielőtt a kínai SAIC tulajdonába került, olyan ismert autógyárak is használták a márkanevet, mint a Rover. A konkrét, most tesztelt modell kapcsán talán érdekes, hogy MG ZS-sel éppen ezért találkozhattunk korábban is, hiszen a Rover 45 gyári tuning változatát MG ZS-nek hívták a kétezres évek elején. A nevén kívül egyébként semmi köze nincsen egymáshoz a mostani és az akkori típusnak.
Az MG gyártása 2005-ben került Kínába. Ezt követően 2011-ben a SAIC (Shanghai Automotive Industry Corp), Kína legnagyobb autógyára szerezte meg a tulajdonjogát. Az állami tulajdon ez esetben az egyik legnagyobb előny, hiszen a szinte korlátlan anyagi eszközzel rendelkező kínai állam stratégiai célként tűzte ki, hogy ezzel a márkával meghódítsák a világot. A gondolat egyébiránt zseniális, nem egy új márkát ismertetnek meg az emberekkel, hanem egy jól ismert márkanév mögé készítenek egy új, a mai kor formai és funkcionális elvárásainak megfelelő modellsort.
Az Európán kívüli piacokon nagyjából 10 éve van jelen a már kínai zászló alatt futó MG. Az anyaországon kívül Ázsia számos országában, Közép és Dél-Amerikában, Ausztráliában és Dél-Afrikában találkozhatunk különböző MG modellekkel. Sőt Európában, Angliában is találkozhatunk az új MG modellekkel. Utóbbi talán azért lehet érdekes, hiszen az ottani árakból, garanciális feltételekből ki is tudunk indulni abból a szempontból, hogy az egyelőre nem publikus hazai árlistának és kereskedelmi feltételeknek milyen nagyságrendű részletei lesznek.
Utóbbiból talán a legérdekesebb, hogy azon a piacon 7 év, 150.000 kilométeres garanciát kínál a márka. Lehetnek ugyan különbségek, de nem valószínű, hogy számottevő lesz. Ez utóbbit azért emelném ki, mert a minőségi szint, amellyel az MG rendelkezik ezen a ponton is megerősíti azt, hogy valószínűleg ki a legfontosabb versenytárs, aki ellen hadra kel a márka. Ugyanis egyetlen cég kínál hasonlóan hosszú garanciát a modelljeire. Ez pedig nem más, mint méltán jól ismert koreai gyártó, a KIA.
Amikor árszintekről, minőségi elvárásokról beszélünk, akkor nagyon fontos megérezni azt, hogy az adott gyártó hová pozícionálja magát. Őszintén szólva, amikor először megtudtam, hogy kínai márka érkezik a hazai piacra, akkor a legalsó lépcsőfokra számítottam. Azt gondoltam, hogy a Dacia és a magyar gyártású Suzukiknál lesz egy még olcsóbb alternatíva. Ez a gondolat mindaddig tartott, ameddig készhez nem kaptam az MG legkisebb modelljének, a ZS-nek a kulcsát.
Az MG számos hajtással kapható lesz, többek között elektromossal is. Első menetpróbánkon az 1 literes három hengeres turbómotorral felszerelt, 6 sebességes manuális változatot próbáltuk ki, azon belül is az egyik legjobban felszereltet. A belépő modell egy 1.5 literes szívó benzines lesz egyébként.
A méretei alapján tehát a Suzuki S-Cross-szal, Dacia Dusterrel azonos kategóriájú autót én mégis inkább a magasabb minőségű KIA Niro-hoz vagy esetleg az XCeed-hez hasonlítanám. A kompakt méretű MG ZS tehát egy városi crossover. Jó formavilággal, arányokkal. Említhetem egyébként a szintén koreai SSangyong Tivoli X150-et, mint versenytárs. Utóbbi talán azért érdekes összevetés, mert a kevésbé ismert márkanév miatt sokak számára ez a brand is inkább kínainak hat. Az MG úgy vélem ezért egy nagyon jó lépés volt a SAIC-tól annak idején. Így egy sokkal jobban emészthető nevet kell bevezetni az egyes piacokra, amelyek közül egyértelműen az európai a legkeményebb dió.
Bele lehet menni persze abba, hogy mennyire hasonlítanak az egyes részei az MG-nek másik márkákhoz, de szerintem fölösleges. Ha innen közelítjük meg, akkor ez bármelyik márkánál megtehető. Annyi bizonyos, hogy a karakteres hűtűmaszk, a jellegzetes nagy méretű MG logóval a közepén nagyon tetszetősre sikeredett. A minőségi érzést fokozza a mutatós LED-es lámpatest, amelynek kialakítása, minősége határozottan magasabb minőségi szintre jellemző. A nyíl szerű íve agresszív megjelenést ad az autónak.
A krómozott felületek, ezüst és fekete színek változatos, szép megjelenést adnak az autónak és remekül mutattak a metálkék karosszéria színével. Az alufelni mintázata is divatos, ugyancsak fekete-ezüst színű. Oldalról az autóról látszik, hogy tágas, és jó méretekkel rendelkezik, amely alkalmassá teszi városi közlekedésre és hosszú távú utakra egyaránt. 4,3 méter hosszú és 1,8 méter széles. Ezek a méretek nagyságrendileg megegyeznek az imént említett versenytársak méreteivel. A kilátás rendkívül jó az autó belsejéből, ami ritka, hiszen a formavilágot sokszor az ilyen funkcionalitás alá rendelik. Ez utóbbira jó példa, hogy a hátsó ajtó mögött a C oszlopon még egy kis fix ablak is helyet kapott. Ez az elem azon kívül, hogy szép ívvel fejezi be az ajtók által adott üvegfelületet, még a hátrafele kilátást is segíti.
A mai kor elvárásainak megfelelő formavilág a hátsó traktusnál is folytatódik. A ZS-en is találunk ál diffuzort ezüstszínnel kiemelve és krómozott kamu kipufogó végződéseket, krómozott keretben. Mondhatnám azt, hogy ez gagyi, de akkor az összes Audi, VW modell tesztjénél is ezt kellene írnom. Maradjunk tehát abban, hogy nekem kevéssé tetsző divatelem. A hátsó ajtó dísze itt is a szintén méretes MG márkalogó, melynek segítségével nyitható a 488 literes csomagtér, amely a hátsó ülések lehajtásával 1375 literig bővíthető. A csomagtér jó elrendezésű. Két szélén plusz rekeszeket találunk, a padlója pedig két magasságban állítható, amely valószínűleg azért lett így kialakítva, mert a modellben csak defektjavítót találunk, így több hely adódik a csomagoknak.
Amitől igazán azt tudom mondani, hogy a ZS nem a legalacsonyabb árkategória ellen indul, az a belső tér kidolgozása. Sportos térkilakítás és praktikusság jellemzi a modellt. Feltűnő és jól mutat az első fejtámlákba hímzett nagy piros MG logó és a vörös cérnával varrt kormány bőrözés. Minőségi, PU bőrözött felületeket találunk mindenfelé. A puha tapintású műanyagok, gumizott felületek jó hangulatot és prémium érzést kölcsönöznek. Vannak persze kemény műanyagok is, de ezek jellemzően csak a lábszint alatt. Az összeszerelési minőségre pedig tényleg nem lehet panasz. Hátul inkább 2 felnőtt fér el kényelmesen, középen kisebb a hely, mint általában ennél a méretkategóriánál. A kardán alagút nem nyúlik fel túl magasra, így a lábtér itt sem túl szűk. Tárolórekesz jutott a hátsó ajtókba is, illetve 2 USB kimentet kis kaptak az itt utazók. Hátrány viszont, hogy légbeömlő nem jutott ide, illetve a középső hátsó ülés nem hajtható le, így itt nem tudunk kartámaszt kialakítani.
Az első ülés körül a jó a térérzet, praktikus és jól átgondolt a kialakítás. A kormány jó fogású, alul csapott. Természetesen karakteres nagy MG logóval a közepén. Hátránya, hogy csak 2 irányban állítható, előre-hátra nem. A vezető mellett egy nagy 10,1” -es érintőképernyőt találunk, amely könnyen használható. A rajta futó szoftver egyszerű, de elég lassan működik. Ennek oka lehet, hogy még a régióra való szabványok programozása nem történt meg. Az Apple CarPlay és az Android Autó is futni fog rajta természetesen kábel segítségével.
Kicsit szokatlan volt, hogy a klíma nem hőfokokat mutat, hanem csak +/- lehet rajta állítani a hőmérsékletet. Ez valójában csak programozási kérdés, hátránya nincsen.
A kormány mögött szintén teljesen digitális a kijelző. Jól átlátható, határozottan dekoratív.
Számos tárolórekesz, pakolórész található az utastérben. A középső könyöklő alatt is méretes a rekesz. Ez utóbbinál kisebb hiba, hogy előre-hátra nem csúsztatható. Így, ha valaki nagyon előre húzza az ülést, akkor épphogy eléri a könyöke a szélét.
Motorikus szempontból nem tudok kifogást mondani az autóról, sőt. A háromhengeres motor átlagos használat esetén meglepően csendes. Szinte csak akkor vettem észre, hogy működik, amikor erőteljesebben nyomtam a gázpedált. Ki lehet jelenteni, hogy a zajszigetelés az autóban prémium kategória.
A futóművel szintén elégedett voltam. Inkább keménynek mondanám, de a hazai utak hibáját jelentősebb koppanás nélkül tudta elnyelni a lengéscsillapítás. Kanyarokban nagyobb sebesség esetén is stabilnak találtam az autót.
Az 1 literes 112 lóerős motor 160 Nm-es nyomatékkal nem tekinthető versenyautónak, de átlagos használat esetén tökéletesen megfelel. Fogyasztása a teszt alatt városban 7,5 liter, autóúton 6,8-7 autópályán 8,4 liter volt száz kilométeren.
A verseny tehát elindult az európai piac meghódításáért. Mattot ugyan nem fognak ezzel a modellel adni, de egy sakknak tekinthetjük ezt a lépést. Egészen biztosan nem fog máról-holnapra megtörténni, de a ZS rámutat, hogy nagyon erős ellenféllel kell számolni. Vannak ugyan apróbb hibák, de a formavilág, a minőségi kialakítás arról árulkodik, hogy a SAIC erősen felkészült játékos. Az importőr, a Duna Autó személye pedig azt mutatja, hogy komoly hátterű, tapasztalt cégre bízták a munkát. Gondoljunk csak bele, hogy a Lada esetében milyen gyorsan ért el sikereket ugyanez az importőr. A forgalmazást kizárólag a károsanyag kibocsájtási értékek miatt hagyták abba, így nem importőri, hanem gyártói oldalon lehet csak a forgalmazás abbahagyásának okait keresni.
A KIA számára legalább 20 évbe telt, ameddig a minőségről meg tudta győzni az európai vevőket. Az MG esetében ez úgy vélem sokkal gyorsabban fog menni. Egy biztos, izgalmas és érdekes játszma van kibontakozóban, amivel mi fogyasztók csak nyerhetünk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez