S. O. S. Titanic
101 éve, az 1912. április 14-ről 15-re virradó éjszakán süllyedt el a világ akkori legnagyobb utasszállító luxushajója, a Titanic. A veszteség iszonyatos volt: az óceánjáró 2207 utasából 1517 veszett a tengerbe.
Az áldozatok hatalmas száma önmagában is megdöbbentő, de még megrázóbb, ha a számok mögött rejtőző arcokat, embereket is megismerjük...Számos film, könyv adaptáció született a katasztrófa nyomán, ám a tiszta valóság megdöbbentő.
Az RMS Titanic brit Olympic osztályú utasszállító hajó elsüllyeszthetetlennek tartott rekeszes hajótörzzsel rendelkezett, és kora legnagyobb utasszállító óceánjárója volt. Elsüllyeszthetetlennek hitték, mégis elsüllyedt első útján, miután összeütközött egy jégheggyel, 1912. április 14-én. Egy óceánjáró hármas második hajójaként a Titanicot és „testvéreit” heti három járat kiszolgálására és a transzatlanti forgalom dominálására tervezték a White Star Line társaság számára. A hajót a Harland and Wolff hajógyárban építették az észak-írországi Belfastban. Első útján (az angliai Southamptonból a franciaországi Cherbourg-ba, onnan az írországi Queenstownba (1921-től Cobh), és végül az Egyesült Államokba, New York Citybe), 1912. április 14-én, vasárnap 23:40-kor a hajó jéghegynek ütközött, és április 15-én, hétfőn 2:20-kor, az ütközés után alig több mint két és fél órával, kettétörve elsüllyedt.
A Titanicot a konkurens Cunard Line hajózási társaság két óriáshajója, a Lusitania és Mauretania vetélytársának szánták. A Titanic és „testvérhajói”, az RMS Olympic és a Gigantic lettek volna a leghosszabb óceánjárók, amelyek egyben a legnagyobb luxussal is szolgálnak (a Gigantic nevét a Titanic katasztrófája után Britannicra változtatták).
Thomas Andrews, a hajó tervezője
Az északír születésű Andrews 16 évesen kezdett inaskodni, és 20 év alatt tengerészeti főmérnökké és a tervezési osztály vezetőjévé avanzsált a Harland and Wolff hajóépítő cégnél, ahol a Titanic is készült. Korábban ő tervezte a Celtic, Cedric, Baltic, Oceanic és Adriatc nevű óceánjárókat is. Ahogy korábban, más hajóknál is tette, az első úton csatlakozott az utasokhoz, hogy lássa, minden simán megy-e. A cég az első osztályon szállásolta el, az utasok pedig gyakran látták, hogy jegyzetfüzettel és ceruzával a kezében, jegyzetelve járja a hajót. Amikor a hajó süllyedni kezdett, Andrews folyamatosan járta az elárasztott területeket, és végül arra a következtetésre jutott, hogy a hajó pár órán belül el fog süllyedni. Egy túlélő néhány perccel azelőtt, hogy a Titanic végleg elmerült, még látta Thomas Andrewst, ahogy csendesen, magába roskadva áll az első osztály szivarszobájában, a mentőmellénye mellette hevert az asztalon. A világ legnagyobb luxushajójával együtt annak tervezője is odaveszett.
A Titanic II
Az új Titanic II, tragikus módon elsüllyedt névrokonára fog hasonlítani, de az összes modern biztonsági szabálynak megfelel majd. A hajót egy ausztrál milliárdos álmodta meg, finn cég tervezi, és Kínában épülhet meg 2016-ra. A módos ausztrál üzletember szerint a luxushajó minden korszerű biztonsági rendszerrel el lesz látva. Clive Palmer bányamágnás a napokban tárta az új hajó terveit a nyilvánosság elé. Tervei szerint a Titanic II. 2016-ban indulhat első útjára. A hajó tervein egy finn székhelyű tervezőcég, a Deltamarin dolgozik. Az egykori Titanicra mai áron ötvenezer dollár lenne egy első osztályú jegy, ám Palmer úgy vélte, hogy az új luxushajó árai nem lesznek ilyen borsosak. Hozzátette azonban, ha mégsem sikerülne leszorítani az árakat, akkor is lesz a hajón harmadosztály, amely biztosan megfizethető lesz.
Az üzletember megnyugtatásul közölte, hogy a hajót, amelynek neve összeforrt elődjének tragikus elsüllyedésével, az összes ma érvényes biztonsági szabály betartásával építik meg, és természetesen megfelelő számú mentőcsónakkal, illetve biztonsági fedélzettel is el lesz látva. A terveket még nem véglegesítették, de a Daily Telegraph című lapból kiderül, hogy a Titanic II-t a kínai CSC Jinling Shipyards cég építheti majd meg.
Frenyó Krisztina
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez