Pickup stílussal – Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 Aventura
A pickup kategória talán az egyik legérdekesebb szegmens, amely az utakon közlekedik. Klasszikus értelemben ez egy munkaautó, amely egy helyet foglal el a különböző egyéb haszongépjárművekkel, így az Általános Forgalmi Adó is visszaigényelhető az árából. Azáltal viszont, hogy a duplakabinos változatokban 5 személy is utazhat azon vállalkozók is előszeretettel választják, akik soha nem szeretnének a platón semmit szállítani az általános, személyautós csomagokon kívül, terepre pedig véletlenül tévednek csak.
A pickup kategória azért is érdekes, mert az alvázas felépítés teljesen kihalóban van. Egy-egy esetben még találkozunk ilyen megoldással, de mára ez már tömegében csak itt jelenik meg.
A funkcionalitás és hagyományok miatt más a jó és a rossz, az alkalmas és a kevésbé praktikus fogalma a pickup-ok között. Vannak, voltak és bizonyára lesznek márkák a jövőben is, amelyek megpróbálnak ebből a hatalmas szegmensből egy darabot lecsípni maguknak, de könnyen beletörhet a bicskájuk. Ne felejtsük el, hogy nem Európa, hanem az amerikai kontinens, Ázsia a fő piaca a pickupoknak. Gondoljunk csak a Mercedes-Benz példájára, aki, mint prémium gyártó próbálkozott a kategóriában és a Nissan Navara alapjaira hozta ki a saját osztályát. Pár évvel később pedig megszüntette a forgalmazást.
A Volkswagen más utat jár be, hiszen 2010-ben egy teljesen új, egyedi modellel jelent meg az első szériás Amarok. Összesen 850 ezer darab fogyott belőle, amely nem számít rossznak. A konszern a Forddal kötött stratégiai együttműködést számos modell gyártásával kapcsolatosan. A VW Caddy alapjaira készül a Ford Tourneo, míg az új Amarok számára a Ford Ranger adja az alapokat.
Véleményem szerint ez egy kiváló döntés, hiszen mind a két gyártó azt a modellt adta bele a közösbe, amiben a legjobb.
A Ranger alapokat kívülről alig venni észre, annyira át lett dolgozva az Amarok, amely természetesen ugyanabban a gyárban, gyártósoron készül. Tehát a méretei azonosak, 5362mm hosszú, 1917mm széles és 1884mm magas. A tengelytávolság 3240mm. A tesztautón az alapnál egyel nagyobb, 21”-es alukerekek voltak, amelyek tovább erősítik azt a gondolatomat, hogy nem kifejezetten a terepezésre szánták ezt a modellt, függetlenül a kiváló képességeitől.
Teljesen mások a fényszórók, a gépháztető íve, kiterjedése és a hátsó lámpatestek is. Természetesen oldalról kevésbé tér el a Rangertől az Amarok, de a tervezők tényleg kitettek magukért és egy prémiumabb megjelenést sikerült készíteni az egyébként kiváló alapokra. Sokszor járt nálunk Ranger, aki a műszaki szempontból alaposabb tesztre kíváncsi, az itt olvashat róla.
Az Amarok tehát a magasabb minőséget, megjelenést igyekszik bemutatni a Ranger egyszerűbb megjelenésével szemben. Ez az elképzelés jól megmutatkozik az utasfülkében is. Természetesen azt a gondolatot el kell, hogy engedjük, hogy az Amarok személyautókra hajazó vezetési komforttal vár. De a prémium minőség egyértelműen jelen van. Remek a beltér kialakítása. A hatalmas 12”-es álló formátumú infotainement a legszembetűnőbb rész, amely alatt fizikális gombok is találhatóak. A VW természetesen nem bírta ki, hogy ne digitalizálja a belteret ahol lehet, így a Rangerhez képest egy fizikális gombsort száműztek középről, amely helyére érintőgombok kerültek. Szerintem kár volt a klíma kezelést így átalakítani, de mondjuk azt, hogy a németektől ez a lépés nem volt meglepetés. Szerencsére a kormányon maradtak a rendes gombok és a rádió hangerejét sem azzal a borzasztó tapi felülettel kell vezérelni.
Rengeteg a tárolórekesz, telefontartó, csatlakozó az utastérben, sőt utastéri konnektort is találunk.
A plató kiváló méretekkel rendelkezik, 1208mm széles, így még keresztben is elfér a kerékjáratok között egy normál méretű EUR raklap. Ha és amennyiben azt kívánnám, hogy annyi ezrest kapjak, ahány EUR raklap felkerül az Aventura felszereltségű Amarokokra, akkor nem válnék szerintem túlságosan gazdaggá, de mindenképpen örömteli, hogy a lehetőség adott. Ennél talán fontosabb és roppant praktikus, hogy extraként rendelhető a modellhez egy elektromos mozgatású platótakaró roló. Ez egy szép és hasznos megoldás, egyedül az ára elgondolkodtató, ugyanis közel 1,3 millió forintot kér a VW ezért a kiegészítőért.
Ha már az áraknál tartunk az Amarok bruttó 19 millió forinttól vihető haza, 2 literes 170 lóerős dízelmotorral és 6 sebességes manuális váltóval. A kínálat másik felén található a most nálunk járt kocsi, amely tényleg minden luxussal ki volt tömve, mint az Ambiante világítás a beltérben, Harman Kardon hangrendszer, LED-Mátrix fényszórók, parkolóradar, a most elérhető összes biztonsági rendszer, egyedi bukókeret stb. Ennek ára 25,4 millióról indul, amelyet a tesztautóban lévő egyéb extrák közel 28 millióig húztak fel. (nettó 22 millió)
Ezen felül, és talán ez a legizgalmasabb része a modellnek, egy V6-os háromezres 241 lóerős és 600Nm nyomaték leadására képes dízelmotor adja ebben a változatban a meghajtást. Természetesen a 2,3 tonnás önsúly miatt nem válik versenyautóvá, de igazán kellemes a menetdinamika. Az autó komfortja természetesen pickupos. Elől MacPherson felfüggesztést kapott, amelyhez egy laprugós tengely kapcsolódik. A merev híd kiváló a terepen, kevésbé ad személyautós érzést ad a városban. Magas a gázlómélység (80cm) és a terepszög is fejlődött. A 10 sebességes automataváltó mellett kapott helyet az összkerékhajtás kapcsolója.
Azt hiszem a felárat mindenképpen megéri a V6-os motor, hiszen nemcsak erős, hanem a hangja is remek. Egyedül a benzinkútnál érezhetjük a hátrányát. Nehéz pontosan megadni, hogy mennyit is fogyaszt, hiszen ez attól függ, hogy mire fogjuk használni. Amennyiben a munkahelyünkre járunk vele a városban, elővárosban és a gyereket szállítjuk vele iskolába, akkor 12-13 liter körül lehet a vegyes átlagot számolni. Terepen simán lehet dupla, függően attól, hogy milyen is az a terep és mennyire vagyunk „elvetemültek”.
Annyi viszont biztos, hogy az Amarok kiváló autó és a VW úgy folytatta a márkaimázs építését vele, hogy nem sérül azzal, hogy nem saját, egyedi modellt fejlesztett. A célcsoport egyértelműen az a réteg, akik nem elsősorban munkagépet, hanem sokkal inkább egy multifunkcionális járművet keresnek, komoly megjelenéssel és magasabb presztízs szinttel.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez